V KRÁĽOVÝCH ZÁHRADÁCH

V KRÁĽOVÝCH ZÁHRADÁCH

8.0

Alan Rickman sa po 17 rokoch vrátil k réžii a výsledkom je fantastická staromódna, trochu romantická malebná dráma. Nejde tu ani tak o dej, ako celkový pocit, jednotlivé nuansy a skvelé herecké výkony.

Sabine de Barra prišla najprv na pohovor predostrieť návrh, ako by mohla vyzerať časť pripravovanej záhrady vo Versailles. Čelila zdatným súperom, ku zrealizovaniu vízie sa napokon dostane. Záhradník André Le Notre ju potrebuje pre prípravu grandiózneho projektu od kráľa, kde sú požiadavky vysoké, ale treba ich naplniť. Sabine tvorí štýlom malého chaosu (v živote má podstatne väčší), ktorý ho púta, ako aj majiteľka. Vzniká medzi nimi puto, no musia ho tlmiť: v hre je kráľovský projekt, manželstvo a v mysli Sabine aj nevyrovnaný účet za rodinnú históriu a tragédiu, po ktorej sa stala vdovou.

V kráľových záhradách je svojím spracovaním rarita. Film, ktorý štandardne do kín roka 2015 nepatrí a práve to ho robí výnimočným. Nemá košatý dej, dokonca sa dá vyrozprávať na malej ploche, čo k dĺžke 116 minút akosi nesedí. Veľa napovie ukážka, po ktorej sa črtajú jasné línie: stavba v záhrade, milostný trojuholník s nádychom možnej konfrontácie, stretnutia s kráľom a navyše záhadná minulosť.

Všetko je odkrývané postupne, často veľmi starostlivo a našťastie veľa sa do traileru nedostalo. Azda sa pozastavíte nad introm či výberovým konaním, ktoré kladie otázky či vo Francúzsku 17. storočia mohli ženy fungovať týmto spôsobom: samostatne, erudovane, ešte sa zapájať do rokovaní s mužmi. Nehovoriac o samotnom spôsobe výberu. Podobných scén je vo filme viac a objavovanie kráľovej kompánie, celého dvora, recepcií či motivácií vás zaujme. Nie je to klasická sonda do fungovania systému a musíte byť trpezliví, tento film plynie veľmi pomaly.

V kráľových záhradách V kráľových záhradách

V tom je jeho čaro a na to sa nedá jednoducho pripraviť. Dialógy sú napísané archaicky, vznešená vrava plynie v kontexte a vy sami dokážete zo scén vyčítať oveľa viac. Akoby vo vzletných frázach boli iba načrtnuté niektoré myšlienky – je to slušné, niekedy sa takto zarába na flirt, odmietanie, hnev či iné pocity. Motivácie postáv, ich zasadenie do kontextu fungovania spoločnosti nie sú vysvetlené, hľadáte ich v konaní a jednotlivých scénach. Pri nízkej hustote deja je to vítaný štýl sledovania.

V kráľových záhradách si dáva načas, miluje svojich hrdinov a ich oblasť realizácie. Od čias Parfému tu nebol film, ktorý by sa venoval s takou láskou a detailom určitému fachu – záhradníctvo a pohľad na prácu Sabine najmä v prvej tretine umožní aj našincovi zastaviť sa a obdivovať. V druhej časti zase nechať pracovať predstavivosť a tipovať, ako bude výsledné dielo vyzerať. Hoci mnohí by chceli vidieť ešte viac z procesu tvorby záhrady – ten nie je ústrednou líniou, iba jednou z viacerých.

Veľa priestoru získali postavy a ich životy. Každý nesie vnútornú bolesť či nepokoj. Črtá sa milostný trojuholník a vyplávajú na povrch intrigy, budú trpieť všetci. Vybrané momenty sú skvostné natočené, najnapínavejšia je scéna stretnutia dám. Romanca si dá načas, nádherne graduje, aby pred finále mohla vyznieť minulosť Sabine, ktorá je dlho načrtávaná, výrazne podporená flashbackmi. Napokon príde vo veľmi intenzívnej chvíli i prevedení. Kate Winslet tu oddrela film na mnohých frontoch: v záhrade, na kráľovskom dvore i vo vzťahu k iným, keď nemá vysporiadaný ten svoj k životu.

Pri toľkom nápore padne dobre niekoľko scén s kráľom Slnkom v dobrej kreácii Alana Rickmana alebo pár nevinných dialógov s ukvákaným Stanley Tuccim, ktorý sa na kráľovský dvor náramne hodí. Stret s nimi vyvolá úsmev na tvári i pochopenie. Nepíšuc o ďalších majstrovských scénach...

Na to, že sa vo filme nič nedeje, vás v poslednej tretine prekvapí, ako začne všetko odkrývať, mozaika sa skladá, napätie stúpa a finále vás dostane väčšmi ako šokujúca pointa. Je natočené s ľahkosťou a konečne vrcholí aj skvelý soundtrack, ktorý neraz zvučí naplno. A to je debut Petra Gregsona!

Toto nie je film pre každého a pre každú chvíľu. Ale tí, čo sa rozhodnú v uponáhľanom roku 2015 na 116 minút zastaviť a sú ochotní vychutnať si hercov (neopozeraný Matthias Schoenaerts je obrovské plus), kameru, detaily, hudbu, nemôžu minúť.

A Little Chaos (UK, 2014, 117 min.)
Réžia: Alan Rickman. Scenár: Jeremy Brock, Alison Deegan, Alan Rickman. Hrajú: Kate Winslet, Alan Rickman, Stanley Tucci

autor Michal Korec 27.4.2015