Kino recenzia > Voda pre slony
Autómata
White Bird in a Blizzard
Love Is Strange
Lets Be Cops

VODA PRE SLONY

Voda pre slony podľa názvu filmu zaváňa ďalšou nudnou romancou. Popravde, k zhliadnutiu ma ťahal hlavne herec Christoph Waltz; Rheese Witherspoon mínusovo ...

Voda pre slony podľa názvu filmu zaváňa ďalšou nudnou romancou. Popravde, k zhliadnutiu ma ťahal hlavne herec Christoph Waltz; Rheese Witherspoon mínusovo „excelovala“ v Ako vieš? a Pattinson sa na mňa len raz zahľadel upírskymi šošovkami a dosť. Voda pre slony Francisa Lawrenca pretína zabehané herecké koľaje ako Pattinsona, tak Witherspoonky. Pre tento druh filmu sa žiada spomenúť najprv postavy, potom až režiséra. Voda pre slony (Water for Elephants, 2011) jednoducho stojí a padá na nich. A názov filmu sa v kontexte deja stáva originálnou metonýmiou. Keď si ale spomenieme na Lawrenceove hity ako Constantine či Som Legenda, ako blesk z čistého neba k nám zrazu tento režisér prináša hallströmovsky dojímavé rozprávanie o potláčanej láske v neistom svete cirkusu.

Jacobovi (Robert Pattinson) osud nadelí rodinnú tragédiu, nuž prejde v momente zahájenia veterinárnych štátnic rovno k identifikácii zosnulých rodičov a odtiaľ bezhlavo brázdi nekonečné železničné koľajnice. Naskočí do vlaku, ktorý mu mení život. Starý rodinný cirkus Benzini je odteraz novým domovom. Jacob sa stáva sa výsostným veterinárom cirkusového zverinca. Stretáva pôvabnú artistku Marlenu (Rheese Witherspoon) a jej manžela Augusta (Christoph Waltz) – šéfa ansámblu Benzini.

Príbeh v ťažkých dobách prohibície je presnejšie situovaný do začiatku tridsiatych rokov minulého storočia. Je rozprávaním dnes už starého Jacoba, ktorý spomína schovaný v jednom zo súčasných cirkusov na svoj život. Áno, podobne ako Rose z melodramatického Titaniku či Daisy z fantaskného Benjamina Buttona. Spomína na životnú lásku, no v neokukanom prostredí svetovo presláveného cirkusu. S dotieravou hudbou a v predpokladanom hlbokom súzvuku s dokonalou scenériou diaľav a dialógmi vhodnými do šlabikára. Našťastie priehršť lacných vykalkulovaných viet i obrazov rázne zabrzdí August. Na Waltza sa jednoducho dá spoľahnúť a August dramaticky rozpohybuje svoj vlak. Dodáva grády každým kúskom svojej rečníckej obratnosti a teatrality. Dáva poznať, aký tvrdý chlieb žujú jeho zamestnanci, zvieratá i jeho manželka.

Francis Lawrence odkrýva drsnosť Augustových praktík, no predsa mu prenecháva zmysel pre nie úplne bezhlavé diktátorstvo. Odhaľuje slabosti človeka, ktorý sa obchodnícky neustále musí obracať a obetovať jednotlivosti kvôli reprezentácii cirkusovej zohratosti ako fungujúceho celku za každú cenu. Voda pre slony kropí a nenacháva zomrieť slávnu estrádnu mašinériu, ktorá musí šľapať hoci aj bez otupujúceho alkoholu. Ak ho náhodou má Benzini dostatok, konečne si aj tí poslední posluhovači radi odoprú denaturák a riadne dávky sa ujdú aj pre týrané zvieratstvo.

Zvolené tempo melodrámy s predvídateľným záverom vlastne vôbec nie je na škodu, ona totiž väčšinového diváka sprevádza s presne volenými sekvenciami kochania sa takým tým obrovským kolosom života + nádherne jednoducho dávkuje dramatické zvraty, ktoré okamžite zaujmú a pohodlne sa prestravujeme až do jej záveru.

Francis Lawrence sa blysol v riešení jednotlivých scén, stoja na mohutných sloních pilieroch, dobro ukážkovo účtuje so zlom ako pri vydarenom estrádnom čísle. Záver je patrične vybičovaný, zaúraduje zmätok v manéži a „ľudský rozmer“ obrovskej slonice Rosie. Ak si práve vyberáte, na čo tak ísť do kina nenáročne sa zrelaxovať, nabrať nejaký ten humanizujúci ohoz na srdce, snímke Voda pre slony povďační rozhodne budete.

Water for Elephants (USA, 2011, 121 min.)
Réžia: Francis Lawrence. Námet: Sara Gruen – rovnomenný román (2006). Scenár: Richard LaGravenese. Kamera: Rodrigo Prieto. Strih: Alan Edward Bell . Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Reese Witherspoon, Robert Pattinson, Christoph Waltz, Paul Schneider, Jim Norton, Hal Holbrook, Mark Povinelli

2011-05-1313.5.2011 | Zuzana Ondrišová

Dráma
121 min