SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU

SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU

8.0

Kaboooooooooom! Bomba roka pre komiksových maniakov, hráčov videohier a milovníkov filmov!

Woooooot?! Scott Pilgrim má 22 a žiadne starosti. V živote sa poflakuje, býva u kamoša, hrá v kapele a akurát má na krku 17-ročnú bláznivú fanynku. No to všetko sa zmení v momente, keď sa mu objaví predstava o superbabe s farebnými vlasmi. A navyše tá vysnívaná bohyňa je skutočná, stretáva ju na jednej párty a rozhodne sa konať. Romantickú domnienku budúceho randenia však začína mariť fakt, že najprv musí poraziť jej sedem bývalých frajerov – no to je samý magor ako vystrihnutý z videohry!

Cliiinnnk! Britský režisér Edgar Wright miluje prácu so žánrom. Nie príliš vysokým, nie oscarovým, ale zaručene milovaným miliónom fanúšikov. Keď si konečne vychutnal vlastnú variáciu na zombies (Súmrak mŕtvych) či akčné filmy (Hot Fuzz – Jednotka príliš rýchleho nasadenia), zanechal Simona Pegga i Nicka Frosta za sebou, aby sa vrhol na adaptáciu komiksu.

Vžuuuuuum! Nie je to obyčajná adaptácia, dokonca čitateľovi šestice zväzkov sa bude zdať, že Wright postupuje inak. Je to v poriadku pre filmové účely, nejde otrocky sledovať predlohu, ale vyňal si silný koncentrát extravagantných hrdinov a ich životov. Zmes farbitých charakterov koná v úplnom súlade s komiksovými a videohernými postavičkami. Celý svet je postavený ad absurdum – nikto sa však nečuduje, keď sa tu behá po strechách, tlakové vlny odhodia divákov koncertu a poletujú nápisy. Je to štylizácia a la Sin City, kde sa opisuje komiks naplno a využívajú jeho predpoklady.

Scott Pilgrim proti celému svetu Scott Pilgrim proti celému svetu

Whoaaaa! Vizualizácia prebíja úplne všetko videné a existujú dve možnosti ako ju vnímať. Pokiaľ nie ste ovplyvnení komiksom, videohrami z 80. či 90. rokov, máte polovičnú šancu na vychutnanie. Edgar Wright na vás vrhne štylizované bonusy a la 1-up, tony nápisov, štýly súbojov a odkazov. Našinec niektoré pochopí rýchlo, no iba človek odchovaný na videohrách s Mariom, Zeldou a komiksami si ich vychutná na 100%, ako to chcel sám režisér. Nestačí mať 15 či 20 rokov a mať prejdené posledné Call of Duty či poznať pár nových zošitov – taký divák je na podobnej štartovacej pozícii ako bežný filmový fanúšik. Ten môže, ale nemusí akceptovať, ako sa zdanlivo nepravdepodobne míňajú časové línie či objavujú ďalšie a ďalšie efekty. Ale ony všetky tu majú byť, pretože takto sme si ich pred 20 rokmi užívali v hrách či komiksoch. Scott Pilgrim je najväčšou poctou a najlepšie akoby sfilmovanou videohrou (píšem zámerne akoby, pretože videohernú predlohu vlastne nemal).

FIGHT! Herný, resp. filmový obsah je skondenzovaný do ľahkej podoby. Po úvodnom intre, uvedení postáv a počiatočnej romanci sa rýchlo na scénu začnú vrhať siedmi ex so špecifickými vlastnosťami a štýlmi boja. Našinec bude prekvapený, prečo sa bývalí môžu zrazu stretnúť na jednom mieste, ako súboj vyzerá tak bláznivo a hrdinovia môžu vrhať ohnivé gule či iné zbrane. Ich variabilita je výborná a stále si tykajú najmä s popkultúrou – preto sú tu dvaja DJs, hudobný producent či filmová hviezda. To je súčasť filmovej hry,  ale rovnako aj pomerne ľahká story. Jediný problém a paradox vzniká až v druhej hodine filmu, keď si uvedomíte, že šestica komiksov bola zhutnená až príliš a hoci sa vizuál nesnaží nikdy poľaviť a súboje sú príťažlivé, ten príbeh je až príliš jednoduchý, občas vypadáva a tak vás nedrží vždy v pozore. Niekedy som mal pocit, ako by si Edgar Wright chcel až príliš vystreliť z postupne vyprchajúcich príbehov vo videohrách, no samotnému filmu tento krok ku cti neslúži.

Yesssss! Wrightovi však do hry zapadajú iné nuansy – predovšetkým výborne obsadení herci, kde sa Michael Cera ako kráľ geekovských rolí dokáže prevteliť do roly povaľača i hrdinu, Mary Elizabeth Winstead je presne to dievča snov, o ktoré sa oplatí bojovať (a tie vždy inak sfarbené vlasy, ouch!) a celá plejáda vedľajších rolí a predovšetkým ex-nemesis dominuje každej sekunde. Brendan Routh, Jason Schwartzmann i Chris Evans ako tí totálni magori, ktorí vám chcú zobrať milovanú – Kieran Culkin a Anna Kendrick ako hrdinoví pomocníci. S tou hereckou zostavou sa vám ľahko zvýrazňuje váš zmysel pre detail a ich herectvo má jasné opodstatnenie – to už nie sú iba mrkajúce figúrky z hier.

Clap, clap! Kto pred 15-20 rokmi hltal Maria, Zeldu, komiksy a túžil po kapele a sexi kočke, bude sa cítiť nesmierne dobre v celej stopáži. Ostatní budú v prvej hodine úplne pohltení, aby po čase triezveli a objavili mierne spomalenie či menej príbehu. Preto iba taká silná osmička ako konsenzus.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Scott Pilgrim vs. the World (USA / V. Británia / Kanada, 2010, 112 min.)
Réžia: Edgar Wright. Námet: Bryan Lee O’Malley – komiks. Scenár: Michael Bacall, Edgar Wright. Kamera: Bill Pope. Strih: Jonathan Amos, Paul Machliss. Hudba: Nigel Godrich. Hrajú: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Chris Evans, Alison Pill, Jason Schwartzman, Aubrey Plaza, Mark Webber, Kieran Culkin

autor Michal Korec 15.10.2010
8.0
8.3