NORBIT

NORBIT

1.0

Prečo nedostal Eddie Murphy Oscara? Lebo nedostal ani rozum a po Dreamgirls sa vrátil k shitom a la Norbit. A veru, padol opäť hlboko!

Môžete si nahovárať, že Eddie Murphy je herecký chameleón, no na druhej strane je to blázon, ktorý neváha zaskvieť sa vo vedľajšej úlohe muzikálu, ktorý atakuje oscarové sošky a vzápätí sa ukázať na plátne v trojúlohe jedného z najhorších filmov roka. Dámy a páni, jeden z nominantov na shit roka prichádza a zaslúži si veru veľa bodov pri útoku na prvenstvo v tejto kategórii.

Príbeh Norbita sledujeme už od jeho detstva, keď sa ocitol na prahu domova detí, kde sa ho ujal pán Wong (aj jeho hrá Eddie Murphy, hoci ide o ázijsky vyzerajúceho starca). Podľa pána Wonga je Norbit najhnusnejšie dieťa na svete a vo svete nemá budúcnosť. Veru, tak sa k nemu správali aj ostatné deti v domove – posmievali sa mu i bili ho, no potom sa ho jedného dňa ujala Rasputia (Eddie Murphy v tretej úlohe), stala jeho kamarátkou a nakoniec si ju aj nútene zobral za ženu (čo mal robiť, chudák, keď bol taký prisprostastý). Hoci mu Rasputia robí všetko naproti, podvádza ho a kašle na neho, neostáva mu nič iné, iba ju v tichosti nenávidieť. Ale zrazu sa objavuje na scéne láska z detstva, jemnučká, peknučká Kate (Thandie Newton), ktorá chce odkúpiť domov detí a starať sa o deti. Popritom má srdce aj pre Norbita (prečo, to nepochopím), hoci má aj snúbenca (Cuba Gooding, Jr.)... Zápletka je jasná – ako dať Norbita a Kate dokopy napriek všetkým načrtnutým prekážkam?

Norbit Norbit Norbit

Nuž, s trochou nadsádzky sa dá povedať, že Norbit je Zamilovaný profesor 3 s horším scenárom a to už je čo povedať! Resp. je ešte horší. Mám svojím spôsobom slabosť na filmy černošských komikov, ktorým neustále melú pánty a občas sa prezlečú za tlsté ženy. Dokázal som sa zasmiať na dvojici Zamilovaných profesorov (áno, možno je to zločin, no priznávam sa k nemu) alebo aj na Martinovi Lawrencovi a jeho pokusoch menom Agent v sukni. Je však dosť smutné, keď sa kedysi solídny komik formátu Eddie Murphy uchýli k veľmi prízemnému kúsku typu Norbit. Chtiac-nechtiac zdieľa mnohé nedostatky aktuálnych paródií na prakticky všetko možné, menovite xxx Movie (Scary, Date, Epic), ktoré už vonkoncom nestoja za zmienku pri posudzovaní kvality. Ich nemohúcnosť sa odráža priamo v scenári, ktorý nemá žiadny pevný základ a je iba sledom ťažko pospájaných scén. Niežeby Zamilovaní profesori alebo Agenti v sukni mali oscarové scenáre, ale ten dejový nástrel aspoň na 90 minút postačil. Norbit nemá ani taký scenár, je oveľa slabší a nedrží vôbec pokope.

Norbit trpí predovšetkým tým, že stavil na jednu kartu – Eddie Murphy, ktorý sa ksichtí rovnakým spôsobom pri troch osobách. Ako Norbit je zaostalá trúba. Ako Rasputia len pobehuje v obrovskom kostýme, natrasia sa ťažkými kilogramami alebo si popravuje poprsie. Ako pán Wong stále nadáva a hádže harpúnou. Hmm, zaujímavý pokus o humor. Čo je však horšie, Eddie Murphy alebo Martin Lawrence často zachránili podpriemerné komédie guľometom hlášok a vtipov. Lenže tentokrát Murphy prehodil výhybku na inú koľaj a produkuje tu snahu o čisto fyzický humor – stále tu niekto šušle, vreští alebo mrmle, ale nie je podstatné čo, ale ako, t.j. nehovorí, ale „pitvorí“ sa. A zvyšok obstarávajú klasické pokusy o grg-prd-šuk frky. Smutné, najmä keď zistíte, že sa na žiadnom nezasmejete a len s otvorenými ústami sledujete, ako také dielko mohlo vzniknúť. Je to trápne, často až dementné a primitívne a nikam to nevedie. Som zvedavý, koľkí ľudia odídu z Norbita, keď už viacerí odchádzali aj z polovice Hannibala a to bol ešte pozerateľný kúsok!

Norbit Norbit Norbit

Je zaujímavé, že to všetko trvá takmer 100 minút (a nie pozerateľnejších 80) a kde zmizla aspoň troška režisérskeho umu Briana Robbinsa. Nehovorím, že trojica Varsity BluesHardballThe Perfect Score boli superhity, ale aspoň sa držali v hraniciach pozerateľnosti a priemeru, čo nie je prípad Norbita. Aj herecké pokusy vychádzajú navnivoč. Že Eddie Murphy hrá tri úlohy, to je skutočnosť, ktorú bez plagátu možno nespoznáte a to je svojím spôsobom škoda. Jediné pozitívum je v tom, že možno producenti ušetrili na honorári, pretože spoločný môže (ale nemusí) byť nižší. Je však nepochopiteľné, že v prípade Zamilovaných profesorov tie multiúlohy celkom fungovali, ale tu ani zďaleka nie. Z ďalších rolí vypadnú dve prekvapenia – prečo musia Thandie Newton a Cuba Gooding, Jr. hrať v takomto kvalitatívne mizernom kuse? Pre mňa je otázka zodpovedaná – bývalý „show me the money“ herec sa už nadobro prepadol z kvalitných kúskov do nižšej ligy a Thandie Newton je na tom podobne.

Norbit má byť bláznivá komédia. Do popuku. Prečo sa na nej teda zasmejete raz-dvakrát a zvyšok filmu odtrpíte? Nuž, to je dilema, ktorú pri filme s týmto hodnotením riešiť nemusíte. Stačí, keď sa mu zďaleka vyhnete

PS – Ale nezabúdajte, najväčší shit roka nás ešte len čaká. Zatiaľ je plánovaný na 12. júla a to bude jasná 0/10... A nebude to piaty Harry Potter (teda v to dúfame)!

Norbit (USA, 2007, 102 min.)
Réžia: Brian Robbins. Scenár: David Ronn, Jay Scherick. Kamera: J. Clark Mathis. Hudba: Ned Bastille. Hrajú: Eddie Murphy, Thandie Newton, Terry Crews, Clifton Powell, Mighty Rasta, Cuba Gooding Jr.