Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Novinky > Zo zákulisa - Ako sa premaľovával van Gogh
If Beale Street Could Talk
Roma
Climax
Napszállta

Zo zákulisa - Ako sa premaľovával van Gogh

PR | 23.1.2018



S Európskou filmovou cenou 2017 za najlepší animovaný film, nomináciou na Zlatý glóbus Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov a OSCARA za najlepší animovaný film, či s desiatkami ďalších ocenení z rôznych festivalov a hlavne od divákov - vstúpil do našich kín jedinečný poľsko-britský animovaný film - S LÁSKOU VINCENT (Loving Vincent).

Diela holandského fauvistu a expresionistu Vincenta Van Gogha patria k tomu najhodnotnejšiemu, čo výtvarné umenie kedy vytvorilo – nachádzajú sa vo svetových galériách i súkromných zbierkach a ich cena sa ráta v miliónoch. Van Goghove práce, ale aj jeho pohnutý osud a záhadná smrť, inšpirovali tisícky ďalších autorov a sú predmetom stále živej odbornej diskusie aj 128 rokov po jeho smrti.

Dej 95 minút dlhého „maľovaného“ filmu bol motivovaný 800 listami, ktoré Vincent van Gogh posielal predovšetkým svojmu bratovi Theovi. Príbeh vrcholí v júni 1890, kedy sa van Gogh lieči z depresií, postrelí sa do hrudníka a o dva dni neskôr, vo svojich 37 rokoch na následky zranenia umiera. Všetky okolnosti jeho smrti však neboli dodnes objasnené...

Autorka tohto unikátneho animovaného konceptu je Poľka Dorota Kobiela a  film realizovala spolu s anglickým producentom a režisérom Hugom Welchmanom.

Olejomaľby vo filme – technika animácie maľbami

Všetky postavy vo filme S láskou Vincent sú hrané skutočnými hercami, ktorí buď účinkovali na scénach špeciálne vytvorených podľa van Goghových malieb, alebo mali za sebou zelené plátno, na ktoré dodatočne preniesli van Goghove maľby spolu s počítačovými animáciami.

Jednotlivé zábery sa nakrúcali v štúdiách Three Mills v Londýne a CETA v poľskom meste Vroclav. Do skúseného filmového štábu patril aj kameraman Lukasz Zal (nominovaný na Oscara za film Ida) a Tristan Oliver (Fantastic Mr. Fox, Chicken Run). Zábery z nakrúcania sa stali podkladom pre animátorov malieb.

Umelecké stvárnenie filmu je však iné než maľby. Maľba zachytáva jeden okamih v čase. Film však plynie, vytvára dojem pohybu v čase a priestore. Pred a počas nakrúcania strávil tím maľbového dizajnu celý rok, aby Vincentove maľby zmenili do filmovej podoby. Do filmu bolo zakomponovaných 94 obrazov, ktoré sú takmer identické s originálom a 31 ďalších malieb je zobrazených v upravenej podobe alebo len čiastočne.

Vincent van Gogh namaľoval obrazy rôznych veľkostí a tvarov, preto museli dizajnoví maliari naplánovať, ako tieto maľby čo najlepšie napasovať do obrazu, aby vyhovovali rozmerom plátna. Niekedy museli prekročiť rámec malieb, pričom stále zachovávali jeho štýl a inšpirácie. Takisto museli vymyslieť, ako vyriešia „invázie“, kedy postava namaľovaná jedným štýlom vošla do iného Vincentovho obrazu, namaľovanom v inom štýle. Kvôli príbehu museli dokonca zmeniť niektoré maľby dňa na maľby noci, alebo zmeniť maľby jesene či zimy na leto, kedy sa film odohrával.

Maliari postáv sa špecializovali na pretvorenie hercov na portréty, aby si zachovali vlastné črty, no zároveň boli výrazmi i štýlom podobní postavám z malieb. Počas tohto procesu bolo namaľovaných 337 malieb.

Animátori použili nakrútené scény ako podklad a premaľovali ich do adekvátneho štýlu (ťahy štetcom, farby, technika impasto), aby vytvorili maľbu, ktorá mala byť prvou snímkou namaľovanou na plátne vo veľkosti 67x49 cm. Potom záber „oživili“ tým, že premaľovali na maľbe všetko, čo sa malo hýbať, pričom však zachovali rovnaké ťahy štetcom, farby i techniku impasto (spôsob maľby, založený na nanášaní hrubej vrstvy farieb). Na konci scény im zostala maľba v podobe poslednej snímky. Každá snímka bola zaznamenaná digitálnym fotoaparátom Canon D2 v rozlíšení 6k.

Dva roky animácie malieb

Animátori pracovali dva roky na projekte v  pracovných staniciach pre animácie malieb (PAWS) od spoločnosti BreakThru Films. Vďaka nim sa mohli plne sústrediť na maľby a animácie a nemuseli sa trápiť osvetlením či inými technickými záležitosťami. PAWS umožnili, že zábery vytvorené v 97 pracovných staniciach, v 3 rôznych štúdiách a 2 rôznych krajinách sa od seba nelíšia. Každú sekundu filmu tvorí 24 fotografii vo vysokom rozlíšení dvanástich snímok malieb. Odfotografované zábery boli už iba mierne doupravované, ak vznikli rozdiely v osvetlení spôsobené rozličnými teplotami žiaroviek, alebo boli mierne upravené farebné rozdiely medzi zábermi, no viac úprav nebolo potrebných. Diváci teda uvidia vyše 66 tisíc skutočných olejomalieb vo vysokom rozlíšení.

Autor a foto: Continental film


Ďalšie aktuálne filmové novinky
login facebok
Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Práve v kinách
Práve v kinách
Najčítanejšie články
Najčítanejšie články
Najdiskutovanejšie články
Najdiskutovanejšie články


Prichádza do kín
Prichádza do kín