Je to len hysterický koniec sveta |
Žiaľ, ohlasy z Cannes neklamali. Nový Xavier Dolan nie je naozaj nič extra. Po Tomovi na farme režisér znova siaha po divadelnej hre. Louis sa po 12 rokoch vracia domov, aby v rámci rýchlej návštevy
Žiaľ, ohlasy z Cannes neklamali. Nový Xavier Dolan nie je naozaj nič extra. Po Tomovi na farme režisér znova siaha po divadelnej hre. Louis sa po 12 rokoch vracia domov, aby v rámci rýchlej návštevy našiel uzmierenie, pochopenie a možno aj uznanie... a svojej rodine medzitým oznámil, že umiera. Áno, Dolan stále pomerne dobre pracuje s hercami (bodaj by aj nie, hviezdnejšiu zostavu ešte nemal) a aj naďalej je verný svojej štýlovej videoklipnej štylizácii a starostlivo zvolenému sugestívnemu soundtracku. Aj keď miestami to už citeľne prepaľuje. To, čo bolo napr. v predošlej Mami! už herecky akurát na hrane, tu sa táto hranica neraz prekračuje a niektoré emotívne vyhrotené situácie vyznievajú ukričane, hystericky až teatrálne (občas to preženie inak presný Cassel, inokedy zasa Nathalie Baye v úlohe afektovanej matky hl. hrdinu). Naopak, Cotillard je príjemne minimalistická a Seydoux prirodzená. KINEMAVIDEO4037. Ďalej, použitím známej komerčnej odrhovačky z leta 2004 „Dragostea din tei“ už Dolan tiež stúpil za hranicu dobrého vkusu. Spočiatku vám to možno príde ako fajn uletená voľba, keď si však následne uvedomíte, že vlastne len recykluje scénu z Mami! (tanečky v kuchyni na Céline Dion), celkový dojem zo scény /parciálneho klipu/ mieri kvôli vykalkulovanosti strmo nadol. Čo je ale u Dolana naopak nezvyčajné a chvályhodné, je práca s preplnenou mizanscénou. Kameramanovi André Turpinovi sa neustálymi detailmi tvárí, prácou s hĺbkou poľa a preostrovaním medzi prvým a druhým plánom podarilo vytvoriť dusnú, klaustrofobickú atmosféru. Je to len koniec sveta nie je zďaleka zlý film. Akurát u Dolana sme zvyknutí na väčšiu katarziu, viac nápadov a hlavne o čosi menej priamy ťah na emócie. Slovom, ide o komornú, klaustrofobickú rodinnú drámu podľa Dolana s prímesou hystérie, ktorá vám nemusí sedieť. Paradoxne, aj keď sa jedná o režisérov doteraz najkratší film, chcelo by ho ešte skrátiť. Respektíve vzhľadom na latku rovno zmeniť formát: na krátkometrážny film, prípadne videoklip. Ten mu ide najlepšie. Hodnotenie: 6/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine
- J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run