Kino Lumiere uvedie cyklus o legálnych aj nelegálnych migrantoch |
Bratislavské Kino Lumière uvedie v októbri vo Filmotéke, študijnej sále Slovenského filmového ústavu, cyklus Nepozvaní hostia, ktorým reaguje na
Bratislavské Kino Lumière uvedie v októbri vo Filmotéke, študijnej sále Slovenského filmového ústavu, cyklus Nepozvaní hostia, ktorým reaguje na súčasnú utečeneckú krízu v Európe. Výber štrnástich filmov tematizuje prisťahovalectvo, imigráciu a je ukážkou reflexie tejto dnes opäť aktuálnej témy v rôznych historických a spoločenských súvislostiach. Cyklus tvoria oceňované filmy významných režisérov. „Legálni prisťahovalci i nelegálni imigranti nie sú horúcou témou len v súčasnosti,“ hovorí Miro Ulman, člen programovej rady Kina Lumière. „Riešil ich už Rainer Werner Fassbinder na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia v Nemecku, v osemdesiatych rokoch potom Jim Jarmusch v USA a Theo Angelopoulos v Grécku a v novom tisícročí Ulrich Seidl a bratia Dardennovci. Ale nielen oni, ako ukazuje náš výber venovaný týmto témam.“ Zámerom cyklu je poukázať na to, či sa niečo zmenilo v pohľade a vo vnímaní väčšinovej spoločnosti na „nepozvaných hostí“ počas posledných štyridsať rokov. V kolekcii sú aj filmy režisérov, z ktorých mnohí mali s témou imigrácie osobnú skúsenosť. V úvode cyklu sa premietnu dve diela významného nemeckého režiséra Rainera Wernera Fassbindera Katzelmacher (1969) a Strach jesť duše (1974) o robotníckych gastarbeiteroch v Nemecku, ktoré sú kritikou západnej spoločnosti, jej predpojatosti, xenofóbie a malomeštianskeho myslenia, blízkeho extrémnym postojom. Rovnako sa téme imigrácie vo svojej tvorbe opakovane venuje aj slávny grécky režisér Theo Angelopoulos, jeho oceňovaný film Krajina v hmle (1988) je existenciálne road movie dvoch detí z Grécka, putujúcich za neexistujúcim otcom do Nemecka. Režisér Fatih Akin, potomok tureckých rodičov v Nemecku, vo svojej snímke Proti múru (2004) na príbehu mladého páru hovorí zasa o fanatickej viere a jej dôsledkoch. Cesta za zasľúbeným životom dvoch slobodomyseľných ľudí sa stala témou aj trinásteho celovečerného filmu režiséra Tonyho Gatlifa Exil (2004) a iránsky režisér Arash T. Riahi vo filme o troch iránskych utečencoch Na chvíľu slobodní (2008) zobrazuje zložitú situáciu ľudí utekajúcich zo svojich domovov a prechodný stav žiadateľov o azyl. Z iného uhla pohľadu reflektuje tému prisťahovalectva film Cudzejší ako raj (1984) režiséra Jima Jarmuscha o dievčine z Maďarska, ktorú v Amerike nečaká vysnívaný raj, ale nemilosrdná realita, alebo film Nepozvaný hosť (2007) režiséra Toma McCarthyho, v ktorom starší muž poskytne mladému prisťahovaleckému páru bez domova azyl, vďaka čomu začne objavovať „nový“ svet. Premietnu sa aj Dom obesenca (1988) Emira Kusturicu o malom chlapcovi z rómskej osady a jeho túžbe po voľnosti, slobode a bohatstve života, aj film z trilógie Krzysztofa Kieślowského Tri farby: Biela (1994) o nerovnom poľsko-francúzskom manželstve, o medziach komunikácie, individuálnej samote i stave dnešnej spoločnosti. Do cyklu sú zaradené aj Import Export (2007) známeho rakúskeho dokumentaristu Ulricha Seidla, ktorý prináša pravdivú výpoveď o hľadaní šťastia a súčasných sociálnych pomeroch na Východe i Západe, a film o mladej Albánke v Belgicku a jej túžbe po obyčajnom živote Mlčanie Lorny (2008) režisérskej dvojice bratov Dardennovcov. Adaptácia rovnomennej knihy pedagóga a spisovateľa Françoisa Bégaudeaua Medzi stenami (2008) z prostredia školy na parížskom predmestí, kde žijú predovšetkým imigranti, je pohľadom do mikrokozmu súčasnej multikultúrnej francúzskej spoločnosti, za ktorú jej režisér Laurent Cantet získal Zlatú palmu na MFF Cannes. Cyklus uzavrie snímka úspešného fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho Le Havre (2011). S charakteristickou dávkou nadhľadu v nej rozpráva príbeh čističa topánok z francúzskeho prístavného mesta Le Havre, ktorému do života vstúpi trinásťročný africký chlapec na úteku. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Slávnostný galavečer Slnko v sieti odvysiela RTVS exkluzívne v priamom prenose
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We
- Masový vrah v pasci na popovom koncerte? Film Trap od M. Night Shyamalana sa preds