Exkluzívna recenzia pilotu - Fear the Walking Dead

V rámci celkového hodnotenia som mierne na vážkach. Rada by som si pozrela aj ďalšie epizódy pred tým, ako by som vyslovila definitívny verdikt. Pilot bol totiž

pridal Miroslava Klempová 20.8.2015 o 2:13

Predpokladám, že fenomén, akým je The Walking Dead nemusím nejako extra predstavovať. Multimediálny kolos, ktorého ústrednou témou sú zombíci (v tomto univerze sa však nazývajú chodiacimi mŕtvymi alebo rôznymi inými prezývkami) pramení z komiksov. V roku 2003 ich začalo vydávať Image Comics a ich autormi sú Robert Kirkman a Tony Moore. Séria sa stala veľmi úspešnou a v roku 2010 ju nasledoval nemenej populárny seriál s rovnomenným názvom, ktorý pravidelne trhá rekordy v sledovanosti. Samozrejme, ako všetko úspešné, aj na toto naviazali rôzne iné druhy objektov zo sveta chodiacich mŕtvych, z ktorých za najúspešnejší projekt považujem počítačovú hru od Telltale Games.

The Walking Dead zachytáva príbeh policajta Ricka Grimsa, ktorý pri prestrelke skončí v kóme. Keď sa preberá, celý svet je hore nohami a ihneď zisťuje, že klasická smrť prestala existovať a chodiace mŕtvoly sú akési hladné a snažia sa preživších skonzumovať. Rickov osud dostane v októbri tohto roka už šiestu sériu a tvorcovia z káblovej stanice AMC sa rozhodli, že nám okrem toho v lete naservírujú spin-off v podobe Fear the Walking Dead. Celosvetovú premiéru má mať 24. augusta a predchádza mu pomerne veľká kampaň, aj na bilboardoch v našom hlavnom meste. O čom nový seriál bude? Zjednodušene povedané, začne sa v dobe, ktorú Rick prespal.

Dej Fear the Walking Dead sa odohráva v Los Angeles. Ústrednými postavami je mierne atypická rodina. Madison (Kim Dickens) má dve deti. Osemnásťročný Nick (Frank Dillane) je drogovo závislý a lieta v tom až po uši. Aj po niekoľkých pokusoch na odvykačke sa k tomu stále vracia. Jeho mladšia sestra Alicia (Alycia Debnam-Carey) je jeho presným opakom. Hviezdna študentka so samými jednotkami, v podstate populárne dievča, ktoré je vo veku, kedy hľadá samú seba. Samozrejme, pre americkú tínejdžerku je to hlavne túžba po vypadnutí z rodného hniezda. K trojici hrdinov sa prednedávnom nasťahoval aj mamin priateľ a kolega Travis (Cliff Curtis), ktorý má okrem svätej trpezlivosti s novou rodinou aj syna z predošlého manželstva. Ten žije so svojou matkou a situáciu pomerne ťažko znáša.

Pilotná epizóda sa začína pohľadom na Nicka, ktorý sa preberá z opojenia drog. Vstane a rozhodne sa vyhľadať svoju kamošku, no nájde ju, keď si pochutnáva na človeku, trčí jej nožík z brucha a veselo sa kymáca po opustenom kostole. Nick vyletí von na ulicu a v tom strese neodhadne premávku, takže ho zrazí auto. Dostane sa do nemocnice, kde sa zdráha prezradiť svojim rodinným príslušníkom to, čo videl. Samozrejme, my všetci vieme, o čo ide a svet sa to postupne dozvedá takisto.

KINEMAVIDEO3629.

Epizóda má pomerne pomalé tempo. Taký poriadny stret so zombíkom zažijú až na jej konci a počas celej časti ešte stále chodia denne do práce. Samozrejme, ak máte skúsenosti čo i len s kúskom zo sveta The Walking Dead, okamžite je vám jasné, odkiaľ fúka vietor a musíte krútiť hlavami nad tým, keď sa Madison vyjadrí, že keby sa naozaj niečo dialo, kompetentní by o tom verejne niečo povedali a nič netajili. Úprimne, rozosmiala ma jej naivita. V končenom dôsledku však práve o tomto má byť Fear the Walking Dead – máme možnosť zažiť to, ako apokalypsa prebieha a ako začína.

Negatívne hodnotím v podstate len jednu vec, ktorá je podľa mňa kameňom úrazu celého pilotu. Tým, že sa dej odohráva v tom bode, kam ho autori načrtli, prvej polovici epizódy akosi chýba napätie, na aké sme pri tomto žánri zvyknutí. Celé sa to akosi pomaly rozbieha a hlavne, chýba tomu hlavný „ťahúň“ dejovej línie. Chápem, že dať do ústredia rodinu, ktorá má členov rôznych vekových kategórií môže byť atraktívne, lebo si divák nájde toho svojho hrdinu, ale mňa osobne nechal tento krok dosť ľahostajnou. Okrem toho je miestami až pomerne komické, ako všetky okolnosti naznačujú, že ide do tuhého a rodina Clarkovcov si aj napriek tomu ďalej rieši svoju malú drámu. K tomu celému patrí aj mierna dávka amerického pátosu, keďže Travis sa podľa vlastných slov snaží vybudovať novú rodinu a chce do nej zapojiť aj jej rozpadnutú časť.

Na druhej strane musím oceniť precíznosť Nickovho charakteru. AMC je káblová televízia a vidno to aj na tom, ako realisticky je spracovaná jeho závislosť. Okrem toho sa mi veľmi páči, ako sa Fear the Walking Dead zahráva s typickými zombie klišé. Každú chvíľu očakávate jump scare (poznáte to, z rohu na nich zrazu skočí zombík a vy máte infarktový stav), chytáte sa za hlavu, keď vykrikujú v tmavých opustených miestnostiach a zombíci ešte nemajú mäkké hlavy, takže ich nikto nezabije len tak holými rukami (však, Daryl). Za zmienku takisto stojí, ako celú apokalypsu v seriáli vnímajú sociálne siete, alebo rôzne vedľajšie postavy. Toto sa Fear the Walking Dead nedá uprieť, začiatok celého kolapsu civilizácie majú krásne premyslený a remeselne výborne zobrazený.

V rámci celkového hodnotenia som mierne na vážkach. Rada by som si pozrela aj ďalšie epizódy pred tým, ako by som vyslovila definitívny verdikt. Pilot bol totiž priemerný, obzvlášť preto, že si tvorcovia tak trochu potrebujú vytvoriť piesoček, na ktorom budú potom stavať. Zo 64 minút, ktoré prvá časť mala, som sa reálne bavila len pri tretej tretine, čo však neznamená, že seriál považujem za nudný, alebo zlý. Práve naopak, myslím si, že Fear the Walking Dead má veľký potenciál a osobne sa teším aj na ďalšie epizódy. Ak budú len z polovice také dobré, ako boli tie z prvej série jeho predchodcu, máme sa rozhodne na čo tešiť. Fear the Walking Dead by ste mali určite zaradiť medzi seriály, ktoré treba mať túto jeseň na zreteli.

:)
01 |
02 |