Európski televízni diváci sú ohľaduplní. Neprezrádzajú zvraty v deji

Sledovanie obľúbeného televízneho seriálu sprevádzajú silné emócie. V Európe je navyše spojené s ohľaduplným správaním sa v zmysle „Čo nechceš sám, nerob ani

pridal 24.11.2014 o 16:09

Európski televízni diváci sú ohľaduplní. Neprezrádzajú zvraty v deji


Sledovanie obľúbeného televízneho seriálu sprevádzajú silné emócie. V Európe je navyše spojené s ohľaduplným správaním sa v zmysle „Čo nechceš sám, nerob ani druhým“, ale v niektorých prípadoch aj so stresom a s vyhýbaním sa médiám.

Podľa najnovších zistení spoločnosti Samsung Electronics zameraných na návyky TV divákov sú európski televízni fanúšikovia prekvapivo ohľaduplní, keď ide o prezradenie zápletky a zvratov v deji. Až 71 % opýtaných priznalo, že by nikdy zámerne neodhalili kľúčové časti deja (tzv. spoiler). Každému piatemu by navyše vadilo, keby bol vystavený spoileru na sociálnych sieťach, a štvrtina seriálových fanúšikov ide až tak ďaleko, že sa zámerne vyhýba sociálnym médiám, časopisom, novinám aj rádiám, aby nezistila vopred vývoj deja.

Správa spoločnosti Samsung Electronics s názvom The Way We Watch odhaľuje dôvody, prečo ľudia radi sledujú seriály. Približne polovica Európanov si televízne relácie vychutnáva po jednej epizóde v danom čase. Napríklad diváci v Taliansku a Švajčiarsku (konkrétne 60 %, resp. 62 %) si užívajú hneď niekoľko epizód po sebe. Z diváckych návykov Európanov pramení solidárny prístup tretiny televíznych fanúšikov, ktorí sa vždy najprv spýtajú ostatných, či epizódu seriálu videli, ako o nej začnú hovoriť, aby náhodou neprezradili dej.

„Niet divu, že prístup ľudí ku spoilerom je tak vyhranený. Sledovanie televíznych seriálov je totiž spojené so silným emocionálnym zapojením. Z psychologického hľadiska sa jasne prejavuje tzv. reciprocita – ľudia oceňujú pozitívne konanie druhých, napríklad keď im neprezradia spoiler. Táto reciprocita je malou láskavosťou, ktorá môže vyvolať pocit určitého záväzku a podporiť vzťahy vo väčšom meradle. Súvisí tiež s chápaním podstaty fair play. Evoluční psychológovia vysvetľujú toto pozitívne sociálne správanie sa ako pomoc ostatným, ktorí na oplátku pomôžu mne,“ vysvetľuje kyberpsychologička Berni Good.

Správa tiež vyzdvihuje, že pre polovicu respondentov v Európe je sledovanie televízie formou úniku od každodenného života. Tento únik však prichádza spoločne so stresom. Celkovo 46 % európskych divákov sa tak citovo angažuje pri sledovaní televízie, že sú skutočne zarmútení, keď ich obľúbený seriál či relácia skončí. Viac ako polovica začína sledovať osudy nových hrdinov a každý šiesty divák priznáva potrebu zaplniť pocit prázdnoty okamžite ďalšími reláciami.

Sledovanie kľúčových udalostí v televíznom seriáli si zahráva s citovým rozpoložením Európanov. Iba 43 % divákov tvrdí, že im nezáleží na tom, keď sa dejú zlé veci ich obľúbeným televíznym postavám. Každý tretí tiež cíti úzkosť pri zvrate v deji. Je preto pochopiteľné, že 45 % ľudí je pri sledovaní televízie tak zabraných do deja, že môžu byť nevrlí, alebo dokonca dostanú zlosť, keď ich pri sledovaní niečo vyruší.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.