CHARLOTTE GRAY

CHARLOTTE GRAY

6.0

Vo chvíľach keď noviny, rádia i televízie chŕlia informácie o vojnovom konflikte v Iraku, prichádza do slovenských kín ďalší z dlhého radu filmov o najstrašnejšej vojne v ľudskej histórii. 2. svetová vojna si vyžiadala desiatky miliónov mŕtvych a množstvo spoločenských i osobných tragédii. Najdrahší anglický film sa pokúsil prispieť čímsi novým. Vsadil na výbornú herečku, silné emócie a na subjektívny pohľad. Pravdu povediac, nevyšlo to.

Hlavnou hrdinkou je mladá Škótka Charlotte Gray, ktorá prichádza do Londýna pomáhať raneným. Vďaka výbornej francúzštine, ktorú pochytila na štúdiach padá do oka vláde, ktorá hľadá spolupracovníkov, ktorí by sa dokázali nenápadne infiltrovať v okupovanom Francúzsku a slúžiť ako spojka pre letectvo. Charlotte váha. Napriek svojmu jasnému postoju k vojne, napriek svojej láske k Francúzsku, váha. Je totiž normálnym, čestným človekom, ktorý sa reálne bojí o svoj život. Keď jej však život skomplikuje náhla láska (mladý anglický pilot), a jej strata (zostrelenie), neváha. Je totiž normálnou, zaľúbenou ženou, ktorá pre svojho milovaného urobí čokoľvek. Prejde výcvikom a zoskočí v kolaborantskej republike Vichy.

Charlotte Gray Charlotte Gray Charlotte Gray

Dostáva sa do prostredia mladých francúzskych komunistov, ktorí spolupracujú s Londýnom a napriek všadeprítomnému nebezpečiu sa pridáva k ich práci. Pátra po svojom zostrelenom  priateľovi, no zároveň sa stále viac pripútava k novej rodine, ktorá okolo nej stojí.

Viac z deja nie je potrebné (a ani žiadúce) prezrádzať. Napriek tomu, že o žiadne veľké prekvapenia neprídete (žiadne sa totiž nechystajú), príbeh filmu mal byť jeho najsilnejšou stránkou. Nechcel ohurovať veľkými bojovými scénami, skôr chcel ukázať skutočnú tvár vojny. Skutočnú tvár každodenného strachu, veľké rozhodnutia v malých činoch, silu ľudskej slobody a vôle žiť. Veľmi dobre si pamätám rozprávanie mojich rodičov a starých rodičov o vojne a vždy bolo pre mňa silnejšie, než akákoľvek filmová sekvencia. O niečo podobné sa chcela pokúsiť aj snímka Charlotte Gray.

Nie náhodou je posledný odstavec písaný v podmieňovacom spôsobe. Väčšina zámerov totiž nevyšla. Autori sa dopustili pomerne veľkého množstva chýb, ktoré divákovi neustále rušia filmový zážitok. Snáď najväčšou chybou je priveľká šírka záberu. Film si vytýčil veľké množstvo emócii, udalostí a motívov, ktoré chcel zobraziť a tak, napriek časovej dotácii, je síce vláčny a pomalý, ale nedokáže vykresliť a objasniť všetko, čo by chcel. Druhým faux pas je jazyk. V celom filme sa hovorí po anglicky, a napriek tomu, že ide o anglický film, znie to neuveriteľne nevierohodne a rušivo. Príbeh sa totiž odohráva vo Francúzsku, hrdinka na začiatku dokazuje svoju jazykovú znalosť a potom, keď prirodzene očakávate, že bude "parlovať" tak ona "spíkuje" a vy chvíľu neviete, či hovorí s Francúzmi, alebo Angličanmi.

Z romantickej vojnovej drámy Charlotte Gray veľmi silno trčí kniha. V momente keď som sedel v kine som netušil, či je skutočne  nejaký román predlohou, ale po skončení projekcie by som za to ručil rukou. Množstvo zaujímavých detailov, silné momenty utopené v pracnom skladaní obrazu, rýchle odbitie závažných citových pohnútok, to sú aspekty typické pre nezvládnutú filmovú adaptáciu. Je to rozhodne škoda, pretože "obyčajný" ľudský rozmer príbehu mal skutočne veľký potenciál. Žena, ktorá sa rozhoduje riskovať, zachádza stále ďalej. Syn je vystavený do voľby medzi otcom, alebo dvoma cudzími deťmi, ľudia hľadajú dôvod prežiť. Otázka kto všetko je priateľ, čo s komunistami...To všetko v tom filme je. Žiaľ hlboko a zároveň tak povrchne...

Jednoznačným klenotom snímky je hlavná hrdinka. Nielenže Cate Blanchett zahrala mladú Škótku, ale tak ako svojho času úspešne stelesnila postavy kráľovské (Elisabeth, Galadriel) tak teraz rovnako bravúrne hrá odhodlanú ženu, ktorá nepotrebuje byť superženou, a nepotrebuje hystericky plakať, ani chladne strieľať. Jednoducho je a koná, tak ako cíti. Tak ako riskuje všetko pre krátky listy pre židovské deti, tak isto opúšťa lásku, ktorej čas neprial. Škoda, že je lepší scenárista a rozhodnejší strihač nedovolili skutočne vyniknúť.

Film, ktorý mohol byť výbornou alternatívou a skutočným doplnkom k technickým nakladačkám typu Zachráňte vojaka Ryana, či Black Hawk Down je tak skôr zbytočnou a nevydarenou reklamou na (asi) zaujímavú knihu spisovateľa Sebastiana Faulksa.

Charlotte Gray (Anglicko, 2002, 99 min.)
Réžia: Gilliam Armstrong. Scenár: Sebastian Faulks - román, Jeremy Brock. Kamera: Dion Beebe. Hudba: Stephen Warbeck. Hrajú: Cate Blanchett, Michael Gambon, Billy Crudup, James Fleet, Abigail Cruttenden, Charlotte McDougall.

autor Vladimír Kurek 21.3.2003
6.0
-