ĽÚBI MA, NEĽÚBI MA

ĽÚBI MA, NEĽÚBI MA

6.0

Druhý celovečerný film režisérky a scenáristky Laetitie Colombani, patril medzi prvé projekcie nedávno uskutočneného Medzinárodného filmového festivalu v Bratislave. Zaradil sa medzi najnavštevovanejšie filmy a po niekoľkých týždňoch prichádza aj do našej kinodistribúcie.

Mladá - okatá maliarka Angelique (Audrey Tautou) je zamilovaná do sympatického, ale ženatého kardiológa Loica (Samuel Le Bihan). Škoda, že on sa nesnaží zbaviť svojej manželky, ktorá je mimochodom tehotná, skôr a svoju obdivovateľku tak viac - menej ťahá za nos. Angelique tak musí uhýbať pohľadom mladého ctiteľa Davida (Clément Sibony) a trpezlivo čakať na svoju príležitosť. Veď Loic ju predsa tak miluje, alebo nemiluje?

Ľúbi ma, neľúbi ma  Ľúbi ma, neľúbi ma  Ľúbi ma, neľúbi ma

Francúzska snímka Á la folie...pas du tout (Ľúbi ma, neľúbi ma) patrí presne k tým, o ktorých deji nemožno napísať viac, pretože jej základným artefaktom je pointový zlom, percepciou ktorého sa rozpadá fabula príbehu a divák sa ocitá na úplnom začiatku. Nástupom premisy sa vytvára tradičná schéma so žánrovými mantinelmi a zákonitosťami. Film stojí na narácii a špecifickej filmovej reči, ktorej majoritná sila pramení z variácie žánrov (romantika - thriller). Divák tak formou náhlej zmeny začína sledovať niečo iné, ako úvodná mozaika príbehu ponúkala. Režisérka Laetitia Colombani síce zvládla prvú tzv. predzlomovú dejovú skladbu, postavenú z väčšej časti na hereckom výkone Audrey Tautou a klasickej trojaktovej štruktúre (expozícia) a dominantnej forme (kamera, hudba, strih), ale príchodom peripetie (zlomu) sa bohužiaľ nemení forma, či dramatizácia deja. Kamera sa viac upriamuje na postavu kardiológa Loica, ktorého herectvo a charizma (vďaka ktorej Audrey Tautou zakrýva svoje viacmenej preceňované herecké výkony) už nestačí a snímka sa tak po prezradení pointy, snaží len naplniť posledný bod trojaktovej štruktúry. Absencia skľučujúcejšej atmosféry a hlbšej typológie jednotlivých protagonistov, tak ponúka len obĺúbenú variáciu shyamalanovskej katarzie.

Okrem už zmieneného dejového modelu, je dôležitou devízou snímky tvár a charizma Audrey Tautou (Amélia z Montmartru). Jej postupný a občasný prerod zo sentimentálnej romantičky na nebezpečne posadnutú obeť je čistý, verný a bez pochybností, či zbytočného prehrávania vlastnej úlohy. Horšie je na tom jej herecký partner a vytúžený manžel Samuel Le Bihan (Bratstvo vlka), ktorého kardiológ Loic nedokáže konkurovať castingovému nápadu obsadiť do hlavnej úlohy „Améliu" Tautou.

Napriek uvedenej kritike patrí „romantický-thrillerík" Ľubi ma, neľúbi ma, k novej vlne európskej kinematografie, postavenej z veľkej časti na overených hollywoodskych postupoch a schém - čo samozrejme vytvára divácku atraktivitu a zaújem. Kvality a nápaditosť nedávno uvedeného filmu Erasmus a spol. nedosahuje, ale stále si drží kvalitatívne a výpovedné hodnoty a scenáristicky rozumnú minutáž. Pre obdivovateľov Audrey Tautou je návšteva kina asi nevyhnutnosťou.

Á la folie... pas du tout (Francúzsko, 2002, 92 min.)
Réžia: Laetitia Colombani. Scenár: Laetitia Colombani, Caroline Thivel. Kamera: Pierre Aim. Hudba: Jérôme Coullet. Hrajú: Audrey Tautou, Samuel Le Bihan, Isabelle Carré, Clément Sibony, Sophie Guillemin, Eric Savin, Michéle Garay.

autor Peter Konečný 3.1.2003
6.0
8.6