TÍ DRUHÍ

TÍ DRUHÍ

8.0

Neurotická matka, svetloplaché deti, veľký viktoriánsky dom plný prazvláštnych zvukov - slovom, horor ako remeň.

Grace žije s dcérou a synom na ostrove Jersey v prielive La Manche. Je krátko po druhej svetovej vojne a rodinka márne čaká na návrat otca z bojísk Normandie. Grace má život o to ťažší, že obe deti trpia silnou alergiou na denné svetlo, preto musí celý obrovský dom starostlivo zatemňovať. Aby si uľahčila trápenie, najme si služobníctvo – no čoskoro sa v dome začnú diať veľmi znepokojivé veci a Grace zrazu nevie, či má brať táraniny svojej dcéry Anny o duchoch vážne alebo nie...

Tí druhí Tí druhí Tí druhí

Táto snímka je horor zo starej školy. Pri strašení diváka sa zaobíde bez hektolitrov falošnej krvi, hnijúcich tiel a voľne visiacich vnútorností. Namiesto nich používa jemné náznaky, moment prekvapenia a nedopovedané otázky – zvyšok necháva na vašu fantáziu. Záhadné udalosti sa postupne nenápadne hromadia a hádam aj najväčšieho skeptika vtiahnu do deja. Napätie v niektorých chvíľach vyvoláva onú zmes pocitov typickú pre každý dobrý horor – na jednej strane silná chuť utiecť, na druhej neodolateľná zvedavosť zistiť, čo bude ďalej. Scenár je napísaný majstrovsky, pretože na celú spleť záhad až do úplného záveru existuje niekoľko možných vysvetlení. Konečné odhalenie je prekvapivé a mimoriadne vydarené, aj keď možno nie úplne originálne.

Snímky ako Tí druhí sú založené na detailoch. Z pohľadu filmového vyjadrovania sú silno minimalistické, takže aby sa takýto film vydaril, musí v ňom sedieť každý záber, tempo ani atmosféra nesmie obsahovať trhliny. Podujať sa na takúto prácu si vyžaduje skúsený tím profesionálov, ktorí presne vedia, aký účinok chcú dosiahnuť. Pri natáčaní filmu Tí druhí sa evidentne zišli “tí prví” - teda skutoční fachmani. Či už ide o réžiu Alejandra Amenábara, kameru Javiera Aguirresarobeho (vynikajúca hra so svetlom), strih alebo herectvo, všade vidno prvotriednu prácu. Nicole Kidmanová v úlohe Grace predvádza širokú paletu neurotických a paranoických stavov, jej postava je taká živá, ako len môže byť. Výborný výkon podala aj Alakina Mannová ako malá Anne – jej úloha si vyžaduje striedanie detskej nevinnosti, detskej zlomyseľnosti a celkom dospeláckej dezilúzie – slečna Mannová zvládla všetko na výbornú. Dalšie pozoruhodné postavy dodali Fionnula Flanaganová a Eric Sykes.

Tí druhí Tí druhí

Tí druhí sa často porovnáva so Šiestym zmyslom a treba povedať, že podobné prirovnanie je určite na mieste. Tento film sa pokojne môže zapáčiť aj ľuďom, ktorí nepatria práve medzi fanúšikov hororu. Okrem číreho emocionálneho zážitku strachu ponúka aj lákavú záhadu pre racionálnejšie založených. Na druhej strane komorný, takmer až divadelný nádych filmu nemusí každému vyhovovať.

The Others (Francúzsko, Španielsko, USA, 2001, 101 min.)
Réžia: Alejandro Amenábar. Scenár: Alejandro Amenábar. Kamera: Javier Aguirresarobe. Hudba: Alejandro Amenábar. Hrajú: Nicole Kidman, Fionnula Flanagan, Alakina Mann, James Bentley, Eric Sykes, Christopher Eccleston.

autor Ján Hušták 8.3.2002
8.0
8.1