DUNA: ČASŤ DRUHÁ

DUNA: ČASŤ DRUHÁ

9.0

My herní pamätníci vieme, že prvá hra Duna bola dobrá, ale z dvojky sa stala legenda. S filmom to môže byť sčasti podobné, Denis Villeneuve má konečne možnosť rozohrať ságu naplno a tentokrát už divákov nezastaví žiadna pandémia či iné okolnosti, aby si užili pútavú sci-fi na megaplátne. Sme svedkami novodobého kultu, nič nám nebráni vstrebávať ho, chodiť naň opakovane a užívať ho plnými dúškami.

Krátka recenzia znie nasledovne: Choďte do IMAX či na najväčšie plátno v okolí. Je to trošku akčnejšia, no nie bezduchá dvojka. Prakticky ide o druhú polovicu ikonicky známej knihy, ale s lepším tempom, hoci sa stále nájdu aj pomalšie scény či rozvoj mytológie. A áno, aj Nolan mal pravdu, pre Denisa to môže byť druhá časť trilógie ako kedysi Impérium vracia úder vo Star Wars univerze. Fuuu, ale čo bude potom...

Teraz dlhšia verzia: Na konci jednotky porazil Paul Atreides Jamisa, letmo spoznal Chani, spolu s matkou odkráčali do púšte. Harkoneni opäť drancujú planétu a ťažia korenie naplno. Cisár Shaddam IV verí, že klan Atreidov vymrel, no jeho dcéra Irulah má svoje tušenia. Na Arrakise sa situácia postupne mení: Fremeni útočia čoraz častejšie a Paul i Jessica sa s nimi naplno zžili. Na ustálenie situácie už nestačí iba jeden generál, takže Vladimir Harkonnen posiela otestovaného zabijaka Feyd-Ratha, aby urobil poriadok. Lenže Paulova sila rastie a všetci opantaní naokolo očakávajú, aké ďalšie kroky podnikne ich mesiáš...

Marketingom i režisérom proklamované vyhlásenia, že Duna II bude oveľa akčnejšia ma najprv dostali. No našťastie, prvá hodina filmu pokračuje vo vytýčenej línii a veľmi potešiteľne sa venuje Fremenom, ich zvyklostiam, ceste púšte a ďalšiemu prijatiu príšelcov z Caladanu. V tom smere Villeneuve nádherne drží kontinuitu s prvou časťou – hoci dovolil si aj viaceré skvelé triky. Napríklad má nového rozprávača druhej časti, čím skvostne odkazuje na prológy filmov Pána prsteňov: každý je iný a potom rozvíja aktuálny dej.

Platí to aj tu a hoci očakávate veľké zábery, je krásne vidieť ďalšie zákutia Arrakisu, životy Fremenov či nečakané miesta. Pravda, epickejšie sekvencie sa začnú vkrádať pomerne skoro: nové útoky na harvestre alebo Paulov debut pri krotení i naskakovaní na Shai-huluda. Z piesočných červov ťaží Villeneuve naplno, neskôr ich vidíme v parádnych akciách či ako ich Fremeni využívajú na spôsob prepravy – scény vyzerajú na veľkom plátne fakt bombasticky, ako z iného sveta.

Duna: časť druhá

Kto čítal knihu, vie, že nás čaká „väčšia polovica deja“. A keďže režisér nás nechce ochudobniť o žiadne dôležité udalosti a stopáž udržal na 166 minútach, plynie dvojka Duny dynamickejšie. Po prvej hodine dej začne uháňať rýchlejším tempom a posledných 40 minút je na moje očakávania trošku zbrklých, neviem sa ubrániť očakávaniu, že film si mohol dať načas a byť o polhodinu ešte dlhší. Málokto by asi namietal.

Cítiť to napríklad pri nových postávách. Duna II nasadzuje minimálne štyri: princezná Irulah (hoci veľa načrtne, mám dojem, že je stále skôr pripravená pre ďalší film), Shaddam IV (spoľahlivý Christopher Walken), Lady Margot (Lea Seydoux vynikne v 1-2 momentoch) i očakávaný Feyd-Ratha (Austin Butler). Práve pri ňom je cítiť, že stopáž je skrátka príliš krátka: vidíme ho v jednom efektnom čiernobielom súboji, aj v očakávanom dueli na záver, no medzitým ukáže krutosť sotva v jednej-dvoch scénach.

Duna: časť druhá

A to nezabúdajme, že z prvého dielu nám ostali ďalšie postavy, ktoré si tiež pýtajú priestor, ale nie vždy ho dostanú. Ešteže sa tu venujeme Jessice a jej očakávanej dcére (to, kto ju bude hrať... no bude to pecka!) – Jessica alias nová Matka predstavená je silná postava. Okolo nej sa musia točiť scény s Vodou života a ďalšie nuansy. Cez ňu a Paula sa tu musia dostať všetky prvky mytológie, na ktorej je Duna postavená. Témy náboženstva, zvyklostí, potenciálneho mesiáša so zmŕtvychvstaním, stále načrtávaný džihád atď.

A čo Muad’Dib? Znamenitý Timothée Chalamet ťahá svoju postavu do nových sfér i hereckého výkonu. Čakajú ho akčné, dramatické i romantické scény. Na jedného je to fakt veľa, ale je krásne vidieť ako sa posúva z vyhúkaného syna kniežaťa na odhodlaného bojovníka a až lídra, ktorý neváha robiť náročné rozhodnutia a lámať srdcia. Azda na tom niečo bude, že Villeneuve ho nechce ako prvoplánového hrdinu.

S tým súvisí ďalšia očakávaná línia: lovestory so Chani je všetko, len nie to čo očakávate. Skvelá Zendaya tiež nemá toľko priestoru, čo by mohla mať, ale minimálne si s ňou užijeme už nielen flashbacky, ale plné scény i nádherné momenty na dunách či v konflikte. Že ju v závere čaká nečakané vyústenie, je sila nielen knihy, ale aj adaptácie scenára. Villeneuve vynechal istý element, o to lepšie vypointuje celý záver dvojky.

Duna: časť druhá

Áno, pre bežného diváka bude Duna II to, čo režisér sľubuje. Nechal si tu priestor pre mytologické prvky a bol by hriech ich vynechať, lebo výrazne vypĺňajú a podrývajú dianie. Pridal lepšie tempo a kto čaká majestatné útoky, ďalšie zábery na známe mašiny (harvestre, ornitoptéra), dramatický nálet na istú lokalitu či megalomanské finále, všetko dostane.

Mne imponuje, že Duna II však nie je čistá akcia a fakt je to úžasné pokračovanie v nastolenej línii, kde je priestor pre mytológiu, romantiku i veľké očakávania ďalej. Áno, výprava či hudba vás neopantajú ako na prvý raz (Hans Zimmer viac rozvíja, čo zložil a zinkasoval už Oscara ako by nasadil veľa nových motívov – soundtrack je však celkovo akčnejší). Je škoda, že je tu toľko hercov a niektorí nemajú viac priestoru.

Fanúšikovia sa budú nimrať v detailoch, čo Villeneuve nechal, čo zmenil a čo chce ponúknuť nabudúce. Lebo áno, ruku na srdce, bola by obrovská škoda, keby sme nedostali akože záverečný diel trilógie a režisér nespracoval aj toho Mesiáša Duny, kde by kulminoval vývoj postavy Paula Atreida.

Finálne skóre je zhodné ako pri jednotke: hoci film je odlišný, stále ho beriem ako spojitý celok rovnakej kvality.

Dune: Part Two (USA/Kanada, 2024, 166 min.)
Réžia: Denis Villeneuve. Scenár: Denis Villeneuve, Jon Spaihts, Frank Herbert (novela). Hrajú: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Zendaya, Florence Pugh, Austin Butler, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Dave Bautista, Josh Brolin, Christopher Walken. V slovenskom znení: Tomáš Hallon, Kamil Mikulčík, Kristína Svarinská, Monika Hilmerová, Dárius Koči, Kamila Magálová, Marián Miezga, Zuzana Kronerová

autor Michal Korec 28.2.2024
9.0
DUNA: ČASŤ DRUHÁ