AQUAMAN A STRATENÉ KRÁĽOVSTVO

AQUAMAN A STRATENÉ KRÁĽOVSTVO

6.5

O dvojke Aquamana kolovali rozličné chýry, že sa x ráz prestrihala, meškali efekty, robili dotáčky, striedavo vyhadzovali a vkladali scény s Amber Heard atď. Ešte aj stopáž sa viac ráz menila. ALE... výsledkom je odľahčený blockbuster, ktorý si napriek mnohým zásahom režisér James Wan postrážil a splnil očakávanie, že dokáže priniesť pozerateľný akčný film.

Využíva existujúce postavy, jasnú motiváciu a nadväzuje na prvý diel. Akurát už možno nie je taký úderný. Môže za to napríklad recyklácia záporáka – Black Manta alias David Kane sa vracia s cieľom pomstiť smrť svojho otca. K tomu mu od prvých minút pomáha istá látka orichalcum a zároveň mystický čierny trojzubec prepojený s mocným zlom z minulosti. Na druhej strane sa Aquaman posunul vo svojom živote – stará sa o malé dieťa, zároveň sa trápi s politikou a pozíciou kráľa podmorského kráľovstva. Okolnosti mu navyše neprajú: za posledných päť mesiacov stúpa teplota oceánov, na zemskom povrchu zúria rozličné katastrofy. Je zrejmé, že všetko spolu súvisí a je len otázka času, kedy Black Manta udrie naplno.

Prológ filmu opäť sprevádza Aquamanov monológ, v rýchlom slede nám predstaví aktuálne udalosti i posun postáv. Nechýba hlučná akcia, hrá do toho rocková hudba miesto dramatickej orchestrálnej, čo podčiarkne odľahčený tón. Nie je to márny prístup, takto nahráva divákovi na zábavnú nôtu – ale o to ťažšie je potom vytvoriť napínavé dramatické scény, kde ide o život či stavky sú vysoko. James Wan si na ne počká, pričom postupne povolá postavy z jednotky: brata Orma (s ktorým nesmú chýbať scény hašterenia), mamu Atlannu či Nerea v podaní Dolpha Lundgrena.

Návrat starých známych nie je samoúčelný, majú priestor v deji, hoci nedá sa ubrániť pocitu, že od druhej časti veľkého komiksu čakáte ešte väčšie novinky i nové charaktery. Nasadiť starobylé zlo, ktoré pripomína až bubákov z Pána prsteňov, to je skôr lacný trik. Síce funkčný, ale v roku 2023 čakáte aj od komiksu viac.

Aquaman a Stratené kráľovstvo

Na druhej strane si to uvedomuje aj James Wan, ktorý cez rýchly obsah i funkčnú formu doručí veľa akčnej zábavy. V dvojke Aquamana uháňa tempo šialene (to je možno dané výrazným strihom či skracovaním), no nestačíte sa nudiť. Striedajú sa tu lokality, ktoré otvárajú svoje témy, postavy a možnosti. Raz sme v púšti, kde sa snažíme zachrániť brata z väzenia. Potom sme opäť pod morom, kde navštívime pirátov (ale ruku na srdce, hlavný šmelinár je skôr kópia Jabbu zo Star Wars) a testujeme krehké aliancie. Neskôr sa preháňame džungľou s prerastenými druhmi, pred ktorými treba šprintovať. Nie úplne originálne, a je sa na čo pozerať.

Je to farebné, pestré, pričom James Wan ponúka kvantum akcie, ktorá sa odohráva na dennom svetle, takže si užijete rozličné detaily. Platí to aj pre scénu v rafinérii, kde sú obrovské háky či iné technické pomôcky a postavy ich využívajú náplno. O grandióznom finále ani nehovoriac, tam je už zrejmé, že trikári vymlátili všetko možné v tesnom časovom limite. Trojzubce lietajú, bude čas na pár spomalených záberov či veľké armády neživých. Možno je toho miestami veľa v dvojhodinovej stopáži.

Aquaman a Stratené kráľovstvo

Čierny trojzubec navyše využíva aj čiastočnú manipulatívnu líniu – snaží sa opantať nejednu postavu, čo sa ho zmocní čo len na malú chvíľu. Opäť platí – nie úplne originálny, ale neraz zábavný prvok. Funguje to, aj keď sme niečo podobné videli už miliónkrát.

To platí pre celý film – dvojkou Aquamana končí jedna éra DC komiksov. James Wan síce odviedol dobrý kus práce a veľa vecí mu funguje. Najmä dobrý casting: Jason Momoa sa fakt do úlohy hodí a bude škoda, že si ju nezopakuje. Aj ďalší herci z jednotky si dopriali dobré repete. Hoci som sa tešil, že Black Manta nám predvedie silné repete, sú to práve záporáci, ktorí neprinášajú dramatické zlo.

Aquaman a Stratené kráľovstvo

Sú tu aj niektoré prepálené momenty (neustále spoliehanie sa na rockové songy sa už opozeralo) alebo repríza istých elementov. Skrátka, dvojka Aquamana žije v tieni bohatšej jednotky a tým pádom nespĺňa ten klasický vzorec, že pokračovanie je ešte väčšie, bohatšie, akčnejšie. Naopak, je to ďalší diel so starými známymi s čiastočne novou hrozbou. Ale to univerzum malo určite na viac.

PS: IMAX verzia je parádny zážitok pre tohtoročnú vianočnú sezónu. Film totiž zaberá plné plátno, dunivý surround zvuk podporí nejednu akciu a mnohé scény pod vodou majú bohatú grafiku i celú architektúru či výpravu. Neposúva hranice ako vlaňajší Avatar 2, no ideálne vidieť Aquamana tu – a pridajte si pol boda.

Aquaman and the Lost Kingdom (USA / UK / Kanada / Rakúsko / Island, 2023, 124 min.)
Réžia: James Wan. Scenár: David Leslie Johnson McGoldrick, James Wan, Jason Momoa. Hrajú: Jason Momoa, Patrick Wilson, Yahya Abdul-Mateen II, Amber Heard, Nicole Kidman, Randall Park, Temuera Morrison, Dolph Lundgren, Martin Short, Jani Zhao, Pilou Asbæk, Indya Moore, John Rhys-Davies ...

autor Michal Korec 23.12.2023
6.5
AQUAMAN A STRATENÉ KRÁĽOVSTVO