PRIANIE

PRIANIE

6.5

Disney oslavuje sté výročie štúdia, a tak si k nemu doprial aj jeden klasický animák. V zmysle, že má klasickú animáciu kombinovanú s tou modernou (takže nie úplne 3D modely v novom štýle) a ešte si vložil aj originálny príbeh. Snaha sa rozhodne cení v tom, že sa Jennifer Lee a Allison Moore pokúsili o vlastný počin, ale výsledok je rozpačitý na viacerých frontoch. Hoci na prvý pohľad sa zdá, že by malo všetko fungovať: rozprávková krajina, dobré myšlienky, milé postavičky i fajn piesne...

Kráľ Magnifico a jeho manželka Amaya kedysi vytvorili kráľovstvo Rosas niekde v Stredozemnom mori, kde chceli ľuďom priniesť šťastný život. Magnifico má moc plniť želania ľudí, ale limituje ju na tie, ktoré nebudú môcť ohroziť jeho vládu. To v istom momente zistí šikovné dievča Asha, ktoré za ním prišlo na pohovor na miesto jeho študentky a zároveň ho prosiť, aby splnil želanie jeho dedka ku stým narodeninám. Situácia sa zvrtne, a tak ide prosiť Asha inam – a z oblohy sa zosunie Hviezda s magickou mocou. Zrazu sa sily v kráľovstve menia, aj kráľ cíti, že tu pôsobí čosi nemenej vplyvné a začne sa báť, čo ho donúti spriahnuť sa s temnou mágiou a Ashu čaká veľké dobrodružstvo i boj.

Prianie pracuje s pomerne ťažkým nápadom snov a prianí – sú síce zhmotnené do efektných sfér, ale pre malé deti nebude úplne ľahké pochopiť, čo sa na plátne deje bez dodatočného vysvetlenia rodiča. Aj starší divák si rýchlo povie, že príbeh vkĺzne pomerne rýchlo do pasce – hrdinka je sympatická, ale zloduch sa rysuje trošku ťažkopádne. Viacerí vytušia, kto ním asi bude, ale ako vieme, rozprávka je taká dobrá ako jej záporák, ale tu sa ním šermuje inak, hoci nápad s temnou mágiou nie je márny. Ale v poriadku, tvorivý zámer ide tým smerom, dá sa akceptovať, akurát na prekvapenia veľa neostáva.

Hviezda z neba dorazí až po prvej tretine a prinesie potrebné oživenie na všetkých frontoch. Dovtedy je film skôr vážny a ani tie piesne nemajú čo ponúknuť – len málinko posúvajú dej vpred a sú skôr výplňou pre mladšieho diváka. Preč sú časy, keď posunuli dej dramaticky ako v klasických Disneyho filmoch, čo je škoda. Relatívne riedky dej je pozitívom i negatívom filmu. Malí diváci ho viac-menej zvládnu, starší sa budú nudiť. Akoby aj toto mala byť pocta starším animákom – neženieme sa vpred.

Prianie

Ale je to za cenu menej výrazných prvkov. Čakáte silné vedľajšie postavičky? Kúsok zábavy doručí Hviezdička alebo capko (s dabingom Michala Hudáka a jednovetnými postrehmi). Ale ľudia sú skôr nudní a ani s ich želaniami sa nepracuje až tak tvorivo (výnimkou je chalan, čo chce byť rytierom, no stane sa ním v nesprávnom čase). Vykreslenie jednotlivých postáv je priemerné.

Film rieši odlišné myšlienky (túžby, priania, sklamania), vzťahy v rodine (tie sú jemne podané a fajn), no vyhýba sa napríklad lovestory (17-ročná sa nemusí automaticky zamilovať). Keď sa nevie úplne pohnúť, príde istý magický efekt (napr. čarovná palička) alebo vtipné prepojenie postáv. No až keď nastúpi záporák v plnej sile, až vtedy naberie Prianie poriadny dramatický efekt i dobré scény. Aj tie piesne majú zrazu svoj význam a vyznenie.

Prianie

A platí to aj pre animáciu, ktorá skúša čosi zvláštne. Je to ručná animácia, o tom niet pochýb, akoby na vyškriabanom papieri, takže máte pocit, že je úmyselne iná. Niečo podobné pravidelne skúšajú borci z DreamWorks pre akčné scény a tu si budete chvíľu zvykať. Cením si, že je to iné spracovanie – čím sme ďalej, tým lepšie vyznieva a tým, že film graduje po akčnej stránke, dočkáte sa aj efektných scén.

Napokon je otázna aj pozícia filmu ako pocty k Disneyho stovke. Je tu pár malých odkazov (srnka sa volá Bambi, niekto sníva o Krajine-nekrajine, mihne sa sedem trpaslíkov), no je to málinko. Isteže je dobré, že nám tu Disney neservíruje cross-over ako Avengers (to by bol guláš!), ale je paradoxom, že na také jubileum dorazil skôr slabší kúsok ako poriadna nezabudnuteľná rozprávka.

Prianie

Je dobré, že Prianie neopakuje ošúchané archetypy a chce byť trošku originálne. Avšak na ikonické animované hity sa, žiaľ, nechytá a nemá ani toľko humoru, ani silné postavy či top pesničky. Na jedno nedeľné popoludnie bohato stačí a čím väčšie plátno, tým lepší zážitok.

PS – 4DX verzia vylepšuje ako-tak celkový zážitok. Film na pohľad nemá priestor pre mohutné efekty – nie je tu veľa vody či vetra, ale hýbe slušne so sedadlami, nájde sa tu pár blikajúcich scén a vybrané scény dokáže dobre zvýrazniť. Nedá sa vyhnúť pocitu, že autori efektov to nemali ľahké – miestami nevýrazný film však dokázali využiť vo svoj prospech.

Wish (USA, 2023, 95 min.)
Réžia: Chris Buck, Fawn Veerasunthorn. Scenár: Jennifer Lee, Allison Moore, Chris Buck.

autor Michal Korec 7.12.2023