PERINBABA A DVA SVETY

PERINBABA A DVA SVETY

5.0

Pred pozretím druhej Perinbaby som si pre istotu večer pred premiérou doprial prvú. Nech vstrebem nuansy a prepojenia, ak ich maestro chce priniesť aj v dvojke a som hlavne v obraze. Zbytočne. Očakávaná dvojka Perinbaby totiž predstavuje posledné dielo jedného z najznámejších slovenských tvorcov, no od jednotky je markantne vzdialená a okrem pár postáv - nezdieľa veľa.

Tými postavami sú Perinbaba a Zubatá, no hoci majú miesto v deji, pozornosť sa sústredí na Lukáša, syna Jakuba a Alžbetky. Vo filme netrvá dlho, kým sa vydá na svoju cestu a pomrkávanie na diváka sa minie v prvých minútach. Lukášovu odyseu občas Perinbaba oživí vetrom, snehom i novým elementom príbehu, psíkom Uškom. Lukáša čaká najprv putovanie po civilnom svete, zlí ľudia sa snažia zneužiť jeho talent, natrafí na svadbu i pohreb. Ešte väčšie dobrodružsvo čaká v magickom svete, ktorý naznačil principál z cirkusu: tam sa má objaviť magický baran, roh hojnosti a možno aj princezná a pol kráľovstva…

Rýchle repete vás usalaší a cítite sa ako doma: na plátne ikonické postavy a známe scény z prvej Perinbaby. Naladenie na správnu nôtu prebieha, prepojenie na postavu Lukáša funguje. Ešte aj keď príde cirkus a jeho vystúpenie máte pocit, že sme v rovnakom svete. A po čase sa vytratí. Nejde iba o to, že vo filme je málo zimy, fúkania snehu a Perinbaba je už epizódna úloha. Zubatá má síce väčší part, ale slúži skôr na behanie s kosou, neúnavnú snahu odkrágľovať Lukáša na rozličných miestach sveta.

Jakubisko vkladá do diania nové miesta a postavy. Po patáliách v civilnom svete, ktoré pripomínajú typické slovenské dobrodružstvo (chalan ide do sveta, aby čosi zažil), je potrebné prekročiť bránu do toho druhého, kde maestro popustí uzdu fantázie. Tam vzniká kontrast i pľac pre ďalšie elementy: najkôr vidno miesto, kde sú ženy oddelené od mužov. Spia na jednej kope v efektnom zábere, iba mladá slečna bdie a snaží sa ich nebudiť. Prakticky okamžite sa do nej zamiluje – oni sa prebudia, zhodia ho z útesu a tam dole čaká ďalšia časť sveta, kde pre zmenu žijú iba muži a deti. Záhada znie: čo sa stalo a ako toto oddelenie odčiniť?

Perinbaba a Dva svety

A tam dole čaká poriadna divočina. Malebné mestečko, ktoré dokáže plávať ako súbor lodí, mocný kráľ, no aj sedem havranov, ktorí pripomínajú ninja bojovníkov. Lukáš sa tu snaží zachrániť čo sa dá: lietať, spájať časti sveta, vrátiť ku slečne a opäť aj vzdorovať novým šlamastikám či podvodom.

Uff, je toho veľa a jediné pozitívum množstva prvkov je, že sa nestačíte nudiť. Azda to je rozdiel Perinbaby 2 oproti štedrovečerným TV rozprávkam na ČT1, kde je ešte menej deja a slabšia výprava. Na tomto filme je vidieť (najmä v kine na plátne), že sa desiatky ľudí riadne namakali, a zároveň je to riskantné zistenie. Ich snaha totiž skončila vo filme, ktorý nedrží poriadne pokope, má bizarné momenty, čo možno nahrali fantázii režiséra, ale zároveň sú tak neuveriteľne prestrihané, že to ani nemohol byť zámer. A ak je, málokto ho pochopí. Zopakujem – osobne som sa nenudil, ale je to neuveriteľný guláš, čo drží pokope jediná postava.

Perinbaba a Dva svety

Lukáš v podaní Lukáša Frlajsa si pýta aspoň 20 minút, aby ste si naň zvykli, ale dá sa to. Iní herci to šťastie nemajú a podávajú slabšie výkony, ale niekedy fakt ani nemajú čo hrať, iba prídu na scénu. Na filme badať celkom dobrú výpravu a rozličné miesta, ale zároveň okato strašné triky, ktoré by bili do očí už aj pred 30 rokmi. V tomto smere vlastne film vypáli slabšie ako komorná, no oveľa kompaktnejšia jednotka.

Je tu toľko vecí, že sa nestačíte diviť. Pípajúce-svietiace náušnice rôznych farieb odkazujú na pager či starý mobil, iné vynálezy vrátane lietajúceho by zobudili aj Leonarda DaVinciho a sedem zhavranelých bratov, ehm, bizarných ninja krkavcov si zapamätáte len pre toľko omieľané "Krrrrrááááá". Korunu všetkému nasadí ešte aj potenciálne zistenie, či slepá ulička, že časť filmu sa možno vlastne hrdinovi len sníva – a čo je skutočné? To fakt bola nutná táto klišé barlička?

Perinbaba a Dva svety

Dospelý divák sa to bude snažiť predýchať a v rámci možnosti objavovať ďalšie epizódy. Keď sa film tvári, že pôjde do tuhého a je minútku dramatický... cvak... prepne sa do zábavného ironického módu a o hrdinov sa vlastne netreba báť. Detský divák to vzdá asi po hodine; aj na premiére v sále sa pár chalanov vo finálnej tretine už hralo s autíčkami pod plátnom. Film má o 20 minút viac ako jednotka a to niektoré scény razantne usekne, takže sa nečudujte, koľko je toho zhutneného do posledných piatich minút.

Na film pôjdu tisícky ľudí a budú očakávať pokračovanie obľúbeného kultového hitu a dostanú film, čo s ním má spoločné len veľmi málo. Nie každý bude chcieť vstrebávať posledné dávky Jakubiskovej fantázie, ale to je vlastne asi tá najlepšia (vianočná) kolekcia, ktorá vás v kine čaká: malé kúsky z každého nápadu v rozbitom a filmársky zlyhávajúcom celku.

Perinbaba a Dva svety (SR/ČR, 2023, 106 min.)
Réžia: Juraj Jakubisko. Scenár: Juraj Jakubisko. Hrajú: Lukáš Frlajs, Lívia Bielovic, Petra Vančíková-Kolevská, Andrea Verešová, Giulietta Masina, Klára Cibulová, Ľubomír Paulovič, Daniel Nekonečný ...

autor Michal Korec 7.12.2023
5.0
PERINBABA A DVA SVETY