AKO MAŤ SEX

AKO MAŤ SEX

7.5

Pamätáte si tú partiu britských výrastkov, ktorí vám skazili dovolenku v Grécku celodenným vykrikovaním pri bazéne, nočnými žúrmi na izbe a ranným zvracaním na balkóne? Tak presne o nich nakrútila britská režisérka Molly Manning Walker svoju celovečernú debutovú drámu Ako mať sex. Našťastie, na rozdiel od takejto nemilej dovolenkovej skúsenosti je sledovanie jej filmu celkom vďačným zážitkom. Svojim postavám ide až pod kožu a dáva im rozmer, ktorý by vám sledujúc ich pomedzi prsty z vedľajšieho apartmánu zrejme unikol. Film si na festivale v Cannes vyslúžila cenu Un Certain Regard a práve teraz si naň môžete zájsť aj do niektorého z vybraných slovenských kín.

Je leto a britská mládež hromadne migruje do obľúbených stredomorských letovísk, aby tam náležite oslávila a zapila uplynulý školský rok. Pre Taru (Mia McKenna-Bruce), Em (Enva Lewis) a Skye (Lara Peake) však nejde len tak o nejaké prázdniny. Práve sa lúčia so strednou školou a očakávajú výsledky svojich pokusov dostať sa na univerzitu. Výlet do neslávne vychýrenej Malie na gréckej Kréte však má byť prelomový aj z iného dôvodu: Tínedžerky majú v pláne usporiadať preteky v počte sexuálnych zážitkov. Obzvlášť veľké očakávania má v tomto smere Tara, ktorá je ešte stále pannou, avšak pevne odhodlanou to konečne zmeniť.

Zoznamovanie sa s potencionálnymi partnermi dievčatám nedá veľmi zabrať. Stovky, ba priam tisíce ich britských rovesníkov do Malie, napokon, prišlo s rovnakým cieľom. Čoskoro sú jedna ruka s partiou z vedľajšieho apartmánu a pri nekončiacich pitkách a celonočných záťahoch je už len otázkou času, než sa medzi nimi čosi stane.

Taru to ťahá k skromnému a vtipnému Jazvecovi (Shaun Thomas) a zdá sa, že aj jemu sa nesmelá blondínka páči. Skúsenejšia Skye však tvrdí, že má na viac a neustále ju postrkuje smerom k sebavedomému Paddymu (Samuel Bottomley). Tak či onak, v hektolitroch alkoholu a neutíchajúcom rachote diskotékových vypaľovačiek nemá žiadne dvorenie miesto. Stačí sa len nechať unášať prúdom...

Ako mať sex

Prvá sexuálna skúsenosť má často poriadne ďaleko od romantiky z ružovej knižnice. Mať konečne sex je v prvom rade skúškou dospelosti, uspokojením nekonečnej zvedavosti, ale aj dôkazom, že na to máme. Žiadne ružové okuliare nemajú ani tínedžerky z filmu Ako mať sex. S cynickým rituálom ledabolo odbitých náhodných zážitkov, na ktoré si budú sotva pamätať, sú, zdá sa, zmierené. A predsa, keď Tara konečne svoje prvýkrát zažije, sklamanie a prázdnota, ktoré prežíva, sú takmer hmatateľné. Ak sex nie je o láske a romantike, ale dokonca ani o pôžitku či aspoň zábave, o čo sa to vlastne tie tisícky vymódených, na smrť spitých mladých ľudí v Malii noc čo noc pokúšajú?

Ako mať sex je na prvý pohľad film s celkom banálnou zápletkou, prostoduchými postavami a minimálnym potenciálom zaujať hocikoho vo veku 25 a viac rokov. Ak mu však divák dá šancu – ale najmä, ak dá šancu jeho svojským hrdinom – vykľuje sa z neho príjemné prekvapenie v podobe bystrej a vnímavej drámy, ktorá sa v tom najlepšom zmysle slova na nič nehrá.

Ako mať sex

Mládež vo filme je vynikajúco obsadená zahraná. Špeciálne to platí pre ústrednú Taru, ktorá sa postupne z hlúpučkej a povrchnej tínedžerky pred divákom mení v takmer tragickú postavu zmätenej mladej ženy, snažiacej sa tancovať do rytmu sveta, ktorý však vôbec nedáva zmysel.

Okrem pokrivených sexuálnych vzťahov generácie odchovanej na béčkových reality šou film hovorí napríklad aj o žiarlivosti a rivalite v kamarátskych vzťahoch, ktoré sú hádam v niektorých smeroch ešte deštruktívnejšie. No a napokon tiež trefne naznačuje, že všetok ten ubíjajúci chaos, súperenie, sklamanie a pretvárka sú vlastne len predohrou pre ten skutočný boj, ktorý na omladinu čaká už čoskoro v ich dospeláckych životoch, kariérach a vzťahoch. Bublina prázdninových párty destinácií je napokon len zmenšeným predobrazom spoločnosti, v ktorej Tara, Skye a Em budú žiť.

Ako mať sex

Molly Manning Walker vo svojom nápaditom debute nerieši celosvetový mier ani zmysel života (hoci toho sa, napokon, aspoň okrajovo dotkne). Tému, prostredie a postavy, ktoré si vybrala, však zachytáva s obdivuhodnou autenticitou, citom a porozumením, a dokáže tak ich vnútorný svet pootvoriť aj divákovi, ktorému je možno celkom cudzí.

Možno so svojou témou, postavami a šikovnými mladými hercami mohla zájsť aj ďalej: dať filmu okrem ústrednej myšlienky aj nejaký druhý či tretí plán, ešte viac vyhrotiť niektoré situácie či vzťahy, dať ešte viac priestoru krásnej kamere a bizarnému prostrediu, v ktorom by iste nemala núdzu o záživný materiál. Ako mať sex je však i tak veľmi vydareným debutom filmárky, ktorú sa určite oplatí sledovať ďalej.

How to Have Sex (UK/Grécko, 2023, 91 min.)
Réžia: Molly Manning Walker. Scenár: Molly Manning Walker. Hrajú: Mia McKenna-Bruce, Shaun Thomas, Lara Peake, Enva Lewis, Samuel Bottomley, Laura Ambler, Anna Antoniades, Daisy Jelley ...

autor Hana Lippová 3.12.2023