DOGMAN

DOGMAN

6.0

Mladý muž okolo tridsiatky oblečený v ženských šatoch s parochňou a výrazným makeupom je zastavený policajnou hliadkou. Vzhľadom na to, že vyzerá a chová sa podozrivo a, v zadnej časti auta má väčšie ako malé množstvo psov, je predvedený na policajnú stanicu. Sadá si do vyšetrovacej miestnosti, kde ho začne vypočúvať policajná komisárka zhruba rovnakého veku. Samotárovi Douglasovi sa možno prvýkrát v živote rozviaže jazyk a pred ženu a diváka predostrie celý svoj krutý životný osud. Ako to však chodí, človek si práve v ťažkých životných situáciách váži podstatne viac svetlé momenty.

Douglas je však samotár iba z konvenčného uhla pohľadu väčšinovej spoločnosti. Je totiž už od ťažkého detstva prežitého s násilným otcom, trpiacou matkou a nie príliš bystrým bratom obklopený smečkou verných psov. Ako vieme, ich láska je na rozdiel od tej ľudskej nepodmienečná. Ide tak podľa Dougových slov o ich jedinú slabinu. Vernosť svojich, ako sám rád prízvukuje, detí, využíva nielen na trávenie voľného času, ale aj na istú ilegálnu činnosť. Kým sa však dostaneme k tomu, čím sa „DogMan“ Douglas v súčasnosti živí a čo ho najviac v živote baví, prejdeme sa jeho oudom prostredníctvom niekoľkých dôležitých životných míľnikov.

Najnovší film francúzskeho režijného, scenáristického a producentského veterána Luca Bessona je opäť vyobrazením života neortodoxného antihrdinu neštítiaceho sa násilnému riešeniu situácií, akých sme mali možnosť vidieť v prípade jeho kultových diel Posledná bitka (1983), Brutálna Nikita (1990), Leon (1994), Johanka z Arcu (1999) či Lucy (2014), ale aj ďalších. Doug v podaní dokonale typologicky obsadeného Caleba Landryho Jonesa (The Florida Project, Nitram) je opäť ambivalentnou postavou, ktorá ale, ako všetci vyššie spomínaní, má zmysel pre spravodlivosť a pôsobí ako viacrozmerný, rozumej autentický, človek.

DogMan

Besson sa ako scenárista pokúsil o prerozprávanie košatého príbehu obsahujúceho viacero vedľajších dejových línií v rámci tej hlavnej – životnej cesty Douglasa, v štýle Obvyklých podozrivých (1994), čo je zrejmé znalcom kinematografie už z prvých riadkov textu. Na rozdiel od Singerovej klasiky však nevyužíva nespoľahlivého rozprávača. Divák a ani policajtka nemajú dôvod jeho vetám neveriť.

Dougovi nejde o obalamutenie systému tým, že by sa chcel vyhnúť trestu za svoj spôsob života klamstvami či prostredníctvom šikovného právnika. Má skrátka iné metódy, ako sa dozvieme v emocionálne solídne spracovanom závere. Jeho meno odkazuje nie len na slovo dog, ale aj God. Bohužiaľ filozofovanie nad tým, či Boh verí na Douga tak ako on na neho, patrí vďaka doslovnosti k najväčším slabinám snímky.

DogMan

Besson sa až príliš vyžíva v predstavovaní svojho hrdinu a jeho doterajšieho spôsobu života. Je nám naznačený konflikt s miestnym mafiánskym bossom a neskôr príde na radu aj spôsob, akým sa Doug mstí kapitalistickému systému vedenia spoločnosti, ktorému sa relatívne úspešne vyhýba. Väčšinu deja ale sledujeme pomerne klasický životopisný príbeh jedného outsidera. Lepším dramaturgickým riešením by bolo sústredenie sa na spomínané konflikty v súčasnosti, mafiánsky boss a vyšetrovateľ poisťovne sú dostatočne silní antagonisti, aby si s nimi vystačil celý film.

Musíme tak čakať vyše polovicu stopáže, kým sa dej skutočne rozbehne a pripraví niekoľko napínavých scén. Jednou z nich je aj veľmi vtipne naaranžovaná „dohoda“ s mafiánskym bossom zo začiatku stopáže. Pokiaľ však čakáte rýchle rozbehnutie tejto šťavnatej dejovej línie, ostanete sklamaní. Besson sa k nej trochu nepochopiteľne vracia až vo finále.

DogMan tak pôsobí značne epizodickým dojmom, čo bol možno Bessonov zámer, avšak takýto štýl rozprávania nesadne každému. Rozhodne bolo aledmúdrym riešením retrospektívne rozprávanie na policajnej stanici, inak by snímka pôsobila ako dielo o postavách, ktoré dlho nevedia nájsť svoj dej.

DogMan

Besson je bozpochyby hviezda predovšetkým osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, avšak od roku 2014 a snímky Lucy prežíva menší comeback, i keď návrat do starej formy sa už zrejme nikdy neuskutoční. Valerian a mesto tisícich planét bol síce finančný prepadák, ale režisér si aspoň uskutočnil svoj dlhoročný sen, akčná Anna môže smelo konkurovať svojimi schopnosťami Nikite a DogMana si Bessonovi priaznivci taktiež obľúbia. I keď skutočne kultovým a milovaným kúskom sa zrejme nikdy nestane.

DogMan (Francúzsko, 2023, 113 min.)
Réžia: Luc Besson. Scenár: Luc Besson. Hrajú: Caleb Landry Jones, Jojo T. Gibbs, Christopher Denham, Clemens Schick, John Charles Aguilar, Grace Palma, Iris Bry, Marisa Berenson ...

autor Erik Binder 2.12.2023