MNÍŠKA 2

MNÍŠKA 2

4.5

Druhé pokračovanie filmu Mníška predstavuje už deviaty príspevok do Conjuring univerza, v ktorom sa okrem trilógie V zajatí démonov (Conjuring) ocitli aj sólové projekty bábiky Anabelle či samostatný príbeh La Llorony – Kvíliacej ženy. Mníška (alebo démon nazývaný Valak) sa vo svete Conjuringu ocitla už vo filme V zajatí démonov 2, teda v pokračovaní úspešného hororu Jamesa Wana, ktorý sa ujal réžie aj tejto kriticky dobre prijatej dvojky.

Keďže démon Valak vo filme V zajatí démonov 2 patrične vydesil, rozhodli sa tvorcovia, že mu venujú vlastný spin-off, a tak sme mali možnosť vidieť tohto démona vo svojom prirodzenom prostredí rumunského kláštora, do ktorého zapadne istotne viacej ako na predmestské štvrte Londýna. Výsledok bol však prinajlepšom rozpačitý a snímku napokon neocenili kritici ani diváci. Vyčítané mu bolo mnohé, jednak nadužívané vyobrazenia ústredného démona (čo pochopiteľne uberalo z jeho desivosti), a takisto skutočnosť, že počas svojho vyčíňania takmer nikomu neublížil (čo ponížilo démona na úroveň obyčajného „bubáka“). Na otázku, či sa tieto neduhy podarilo napraviť v druhom pokračovaní, odpovie nasledujúci text.

V Mníške 2 sa na režisérskej stoličke predstavuje Michael Chaves, ktorý do zmieneného univerza priniesol priemernú La Lloronu a nie veľmi presvedčivé zavŕšenie trilógie v podobe snímky V zajatí démonov 3. Skúsenosti v oblasti nenáročnej hororovej zábavy mu však nemožno uprieť, no bolo zrejme od počiatku jasné, že s pokračovaním Mníšky mohol jedine prekvapiť, respektíve prekonať samého seba.

Filmy zo série Conjuring či Insidious už totiž dávno prestali byť zaujímavé, pretože neponúkajú nič nové a vymanenie sa z klasických šablón by mohlo v ich prípadoch skončiť diváckym neúspechom. Cieľovkou je totiž predovšetkým mladšie publikum (o čom svedčia zväčša aj priaznivé ratingy PG-13), ktoré čaká od obdobných hororov len ľahké odreagovanie. Azda teda nikoho neprekvapím, keď prezradím, že Mníška 2 z rady týchto hororov nijak nevybáča.

Mníška 2

Z prostredia rumunskej Transylvánie sa presúvame do malého francúzskeho mestečka, kde sa do služieb cirkvi prihlási Maurice – figúrka známa už z prvej Mníšky. Vracia sa aj sestra Irene , a tak teda od počiatku vieme, že bude pokračovanie na pôvodný film nadväzovať. Zakrátko sa dozvedáme, že strojcom všetkého zlého v miestnych francúzskych kláštoroch je práve Maurice, ktorého démon Valak posadol v závere prvého dielu a prostredníctvom jeho telesnej schránky aj usmrcuje kňaza v úvodnej filmovej sekvencii. Zlo v podobe démona Valaka teda opäť ožíva, no jediné čo sa v tomto filme zmenilo, sú lokácie.

Dejová linka teda nie je veľmi dôležitá, keďže film je z väčšej časti len prehliadkou rôznorodých ľakačiek (navyše väčšinou nenápaditých). Osobne ma v druhej polovici filmu z  letargie prebúdzala len zintenzívnená zvuková stopa, kedy sa z rôznych otvorov vysunula démonova ruka alebo spoza dverí znenazdajky vyletel kŕdeľ čiernych vrán. Nechýba ani premrštený záverečný súboj a tvorcovia si vzápätí môžu odčiarknuť všetky klišé, ktoré si chybne zamieňajú so správnymi ingredienciami moderného hororu.

Mníška 2

Čo možno naopak pochváliť, je retro atmosféra malého mestečka, kedy nás aspoň na chvíľu nechajú tvorcovia blúdiť tmavými francúzskymi uličkami osvetlenými len slabým svetielkom pouličných lámp, či tmavé chodby kláštora, ktoré navodzujú dojem, že tvorcovia koketujú s gotickým hororom. Gotický horor však pracuje skôr s hrôzami nevideného, zatiaľ čo náš démon je na scéne od samého počiatku a zjavuje sa protagonistom takmer nepretržite. A, napriek tomu, že má tento raz na svedomí viacej ako jeden ľudský život, plní v horore opäť funkciu príležitostného bubáka, ktorý na hrdinov i na divákov vyskakuje z prítmia tmavých chodieb.

Mníška 2 je teda klasickým ľahko zabudnuteľným filmom, ktorý môže fungovať ako nenáročná oddychovka, no už sa vlastne ani nesnaží priniesť do žánru čosi invenčné. S tým vedomím môžu ísť do tohto diváckeho zážitku hororoví fanúšikovia, ktorí si nenechajú ujsť žiadnu hororovú novinku, no ostatní menej zainteresovaní diváci sa budú pravdepodobne nudiť. Všetko to, čo nám Mníška 2 ponúka, sme už totiž videli predtým, a v mnohých prípadoch aj v záživnejšej podobe.

The Nun II (USA / UK, 2023, 110 min.)
Réžia: Michael Chaves. Scenár: Akela Cooper, Gary Dauberman, Ian Goldberg. Hrajú: Taissa Farmiga, Storm Reid, Anna Popplewell ...

autor Tomáš Kičina 10.9.2023