RENFIELD

RENFIELD

5.0

Universal Studios majú licenciu na rozličné monštrá a neustále uvažujú ako ich priniesť súčasnému publiku. Tesne pred vypuknutím pandémie v roku 2020 nasadili intenzívny horor Neviditeľný, a tak si povedali, že treba rozvinúť aj iné postavy. A čo taký Dracula? Ten je už prevarený x ráz, jeho poskok Renfield však toľko šancí nedostal. Práve jemu sa rozhodli tvorcovia venovať popri známom upírovi.

Začiatkom 20. storočia zverboval gróf Dracula právnika menom R.M. Renfield. Ten videl šancu na zisk pôdy, stal sa grófovým poddaným, získal nesmrteľnosť i obrovskú silu pri žraní chrobákov. O 90 rokov neskôr je už Renfield z otroctva u pána unavený a rozhodne sa konať na vlastnú päsť a opustiť ho. Akurát sa prisťahovali do New Orleans, gróf by potreboval nové obete, aby ďalej prežíval, no situácia sa dosť rýchlo zvrtne. Renfield sa dostane do styku s kriminálnym gangom Lobo, po ktorom pátra odhodlaná poliška Rebecca – rada by im dala na frak, hoci vie, že podplácajú aj policajný zbor. Stačí jedna prestrelka v bistre a zrazu sa rysuje šanca na nečakané spojenectvo. No ani Dracula nechce ostať pozadu a nachádza si novú alianciu (a potenciálne žrádielko).

Niežeby tento film nemal dobré nápady. A najmä postava Renfielda je možno pre našinca neznáma, takže sa črtá šanca dobre ju využiť. Lenže Chris McKay ostal sotva na polceste, keď sa rozhodol pre mix akčnej komédie s podivným hororom. O napätie a hrôzu sa má starať samotný gróf Dracula, ten však v podaní chradnúceho starca s výrazom Nicolasa Cagea pôsobí väčšinu času skôr smiešne, ako by vás mal vyľakať. Máloktorá scéna s ním vôbec naplní potenciál, akurát prológ vyzeral sľubne. Čím sme ďalej, tým viac stráca a radšej sa sústredíte na iné postavy.

Renfield

Najväčšiu pozornosť tak púta Renfield. A Nicholas Hoult v ňom mieša svoje ustráchané herectvo s charakterom, ktorý sa má neskôr prejaviť. Ako poskok je spoľahlivý, no keď začne chodiť na seansy s utláčanými či zneužívanými osobami v terapeutickom celku, začnete váhať o jeho voľbe. A to ešte netušíte, že stačí pár chrobákov a Renfield sa mení na akčné eso a nastupuje krvavá zábava, za ktorú sa pred 25 rokmi nemusel hanbiť ani Blade. Akurát tu sa nehlušia upíri, ale členovia gangu alebo kto mu príde pod ruku vrátane policajných jednotiek, ktoré zhodou okolností prídu k jeho baráku.

Že sa prepne Renfield do polokomiksovej akcie, to som veru nečakal. Jedna prestrelka v bistre, iná pri moteli, kde sa začnú lámať väzy a rozmliažďovať hlavy, ma len utvrdzujú, že apríl bol v našich kinách riadne krvavý. A Renfield možno ukazuje, že aj zbytočne.

Renfield

Niežeby som mal niečo proti krvavej akcii, ale tu sa tlačí na pílu už príliš. A záverečná akcia, kde dokonca chrobákov začnú chrúmať aj ďalší členovia gangu (aby aj Renfield dostal trochu po hube), je vyslovene snaha o bitku plnú efektov, ktorá ani nemusí dávať zmysel. Ale je hlučná, rýchla, tvorcovia sa môžu vyšantiť s efektmi a vám rýchlejšie ubehne film do konca. A skutočne zistíte, že okrem troška hororu a akcie tu veľa nie je.

Vlastne áno, angažovanie Awkwafiny sa má postarať o dávky humoru. Funguje to polovične: pokiaľ máte radi jej štýl a hlášky, zabavíte sa. Osobne si jej herecký prejav celkom cením, ale tu niektoré jej vtipy úplne netriafajú zvyšok diania. Ak vám je nebodaj protivná či už ošúchaná, ani za jej porciu humoru si veľa bodov nepripíšete. Samozrejme, stále sú tu rozličné absurdity okolo Draculu a jeho poskoka, ale v kontexte celého filmu mi prídu pomerne nevyužité a na povrch sa derú skôr civilné línie (terapia, mafiáni, korupcia), na ktoré sa Dracula a Renfield až tak dobre nedokáže napojiť, len okolo nich tak poletujú.

Renfield

Vo finálnom porovnávaní reštartovaných monster filmov má Renfield, žiaľ, bližšie k Múmii s Tomom Cruiseom ako Neviditeľnému. Bola by škoda, ak by Universal neskúšal ďalšie koncepty zo svojho Monster univerza. Ako hriešne potešenie som si po filme skôr doprial 20-ročného Van Helsinga, možno je na čase ho oživiť...

Renfield (USA, 2023, 93 min.)
Réžia: Chris McKay. Scenár: Ryan Ridley, Robert Kirkman, Ava Tramer. Hrajú: Nicholas Hoult, Nicolas Cage, Awkwafina, Ben Schwartz, Shohreh Aghdashloo, Brandon Scott Jones, Adrian Martinez, Camille Chen, Bess Rous, Jenna Kanell ...

autor Michal Korec 8.5.2023
5.0
RENFIELD