SUPER MARIO BROS. VO FILME

SUPER MARIO BROS. VO FILME

7.0

30 rokov po neslávnom filme Super Mario Bros. prichádza reparát – a je to iná liga. Nintendo sa tentoraz spojilo s borcami z Illumination, prešli do módu animáku a fanúšikovia videohier sa majú na čo tešiť. Ideálne uvedenie na Veľkú noc im spríjemní hľadanie všetkých možných odkazov (easter eggs). No skrýva sa za nimi aj kvalitný film s dobrým scenárom?

Mario a Luigi žijú v New Yorku a snívajú o najlepšej inštalatérskej firme. Zatiaľ si musia trúfať na rôzne fušky, čo iní neberú. Rodina im sčasti praje, občas sa im smeje, ale oni veria, že dokážu pomôcť a najnovšie chceli opraviť kanalizáciu pod mestom. Akurát tam objavili zelenú rúru, ktorá ich vcucla do magického kráľovstva s veľkými hríbmi (tam končí Mario) či spálenou zemou a hrôzami (Luigi s lampášom).

Každého čaká iná cesta i stretnutia s obyvateľmi – a rýchlo zistia, že tento svet potrebuje hrdinov. Istý Bowser si totiž zaumienil, že chce ovládnuť všetky kráľovstvá a zobrať si princeznú Peach za ženu. Dvaja chrabrí bratia prišli akurát včas...

Aj toto filmové spracovanie Super Mario Bros. štartuje v civilnom svete, aby nám predstavil bratov a rovnako aj ich famíliu. Spočiatku som to bral ako povinnú jazdu, ale scenár predstaví dva triumfy: jednak pochopíme bratské ambície a zároveň prvá cesta do práce rýchlo zmení pohľad kamery na 2D behačku, kde Mario a Luigi skáču cez prekážky. Jasne pripomína level z videohry, je to rýchle, bláznivé, deťom sa to bude páčiť a vďační hráči už budú výskať blahom. Podobných odkazov má film desiatky, ale našťastie nejde len o behačku – pár scén takto uvidíme (neskôr aj s 3D pohľadom), ale snímke nedominujú.

Super Mario Bros. vo filme funguje ako iné animáky. Často strieda prostredia, nikde sa nezdržíme viac ako pätnásť minút, len aby bol detský divák stále v strehu. Všetci sú zvedaví, aké postavy, predmety a vychytávky sa dostali do filmu. Sú ich tony – či tzv. power-upy, ktorými sa hrdinovia posilnia a dočasne získajú superschopnosti alebo konkrétne postavy na určitých miestach. Napríklad spomínaný Luigi s lampášom dorazí do obrovskej barabizne a vám je hneď jasné, že je to odkaz na Luigi’s Mansion.

Super Mario Bros. vo filme

Vopred vás upozorním, že autori v snahe mať veľa odkazov nespracovali film ako čistú adaptáciu jednej behačky Super Mario. Nintendo dalo Illumination voľnejšiu ruku, takže keď treba pýtať pomoc, do kráľovstvá džungle prichádza princezná Peach, kde podľa očakávaní vystúpi Cranky Kong i Donkey Kong.

Tu sa odohrá aj napínavý súboj a odtiaľ vedie cesta po Rainbow Road, kde sa prehupneme do módu Mario Kart – všetci hrdinovia jazdia na mašinách (Peach na motorke, Toad má obrovské SUV, Mario slušné vozidlo) a dôjde k prepadu, takže začne bláznivá jazda s protivníkmi, kde nechýba ani hod korytnačkou či paľba z Donkey Kong barelu. Illumination robí takto Nintendu mamutiu službu – film slúži ako promo na viaceré hry súčasne. Každá sekvencia tak využíva iný svet či hru.

Na druhej strane to má jednu nevýhodu. Super Mario Bros. vo filme má relatívne jednoduchý dej, aby ho pochopil detský divák a to ide na úkor zážitku. Všetko je zbrklé, chýba určitá hĺbka a po hodine dravého tempa si azda poviete, že je to už otupujúce. To píšem ako dlhoročný hráč a fanúšik Nintenda, nie nezainteresovaný filmový recenzent, ktorého zostrelí prvý čitateľ, že nechápem, prečo sa „Mario zmení na mačičku“ alebo ako to, že dokážu byť on i Luigi zrazu nesmrteľní, keď sa dotknú istej hviezdy (okolo ktorej sa celý dej točí, lebo predtým ju chcel získať Bowser).

Super Mario Bros. vo filme

Čo možno hráčov prekvapí viac je spracovanie niektorých postáv a ich charakteru. Princezná Peach je mladá žena na správnom mieste (s pekným flashbackom z detstva), ktorá si svoje kráľovstvo vie strážiť, no keď sa valí veľká hrozba menom Bowser, musí konať. Bowser nie je iba klasický záporák s veľkými zubami a pazúrmi – autori mu vtipne vtlačili ambície, snahu, aj milé črty, keď si na klavíri spieva sóla. Nič mu to neuberá na hrôze, len to nie je iba mumák z hry.

Na veľkom plátne sa rozhodne nemusíte báť o vizuál. Illumination dodáva špičkovú animáciu, ktorá ani z prvého radu nevyzerá márne. Naopak, civilný svet je v dobrom kontraste s farebným Hubovým kráľovstvom, kde sa skáče po obrovských hubách, či vrhá do rúr. Modely postáv sú kvalitné, nápadov pri animácií je dosť, aj keď isté sekvencie sú už samoúčelné (prvá jazda v džungli).

Soundtrack mieša tri typy hudby. Licencované skladby z hier mixuje a rozpoznáte ich okamžite. Do toho Illumination umne vkladá skladby ako Mr. Blue Sky či nejaké to AC/DC. A Brian Tyler zložil akčnú i milú výplň, no nijako extra nerozvíja hlavný motív, skôr slúži účelu. Na Slovensku nenájdete titulkovú verziu, ale slovenský dabing okolo Michala Hallona patrí určite medzi podarenejšie. Žiaden hlas vás nebude rušiť, mnohé sú výborne vybrané ako napríklad Dominika Žiaranová (princezná Peach).

Super Mario Bros. vo filme

Po pár dňoch je zrejmé, že Super Mario Bros. vo filme bude obrovský úspech a rozbije kasy kín. To je slušná vizitka pre Nintendo. Dokázalo využiť svoju licenciu divácky vďačne a s Illumination vytvorili aj niečo iné, ako ďalších Mimoňov – atmosféra i pocity z filmu sú výrazne odlišné.

Deti budú nový animák pravdepodobne milovať, užijú si ho a na premiére si aj pekne zatlieskali. Ale moje hráčske "JA" zvažuje, či som z kina odniesol aj niečo viac, ako len 90 minút animácií vychádzajúcich z viacerých známych hier. A keďže si filmového Super Maria „nemôžete zahrať“, je celkové vyznenie kvalitatívne otázne a individuálne. Atmosféra herného sveta je zachytená rozhodne pozoruhodne, ale konanie postáv a dejová štruktúra, si pýtajú lepšie scenáristické spracovanie.

The Super Mario Bros. Movie (USA / Japonsko, 2023, 92 min.)
Réžia: Aaron Horvath, Michael Jelenic, Pierre Leduc, Fabien Polack. Scenár: Matthew Fogel. Hrajú v slovenskom znení: Michal Hallon, Dominika Žiaranová, Tomáš Hallon, Pavol Plevčík, Peter Krajčovič, Martin Kaprálik ...

autor Michal Korec 9.4.2023
7.0
SUPER MARIO BROS. VO FILME