KRÍŽOVÁ VÝPRAVA

KRÍŽOVÁ VÝPRAVA

6.0

Zostava Louis Garrel, Laetitia Casta a Joseph Engel sa po romantickej vzťahovke Verní neverní (2018) vzišla po troch rokoch opäť. Tentokrát v komédii s environmentálnym presahom La Croisade / Krížová výprava, ktorá je zároveň súčasťou programu Týždňa francúzskeho filmu – Crème de la Crème. Opakuje sa aj režisérske zastúpenie v podaní Louisa Garrela a jeho scenáristická spolupráca s už aktuálne zosnulým Jean-Claude Carrièreom.

Pre uznávaného francúzskeho spisovateľa, scenáristu a držiteľa čestného Oscara, ktorý často spolupracoval so slávnymi režisérmi vrátane Luisa Buñuela či Miloša Formana, predstavuje práve Krížová výprava jednu z posledných snímok, pod ktorú sa stihol podpísať.

V poradí tretí celovečerný film Louisa Garrela sa otvára zábavnou scénou, v ktorom rodičia Abel (Louis Garrel) a Marianne (Laetitia Casta) náhle zistia, že ich 13-ročný syn Joseph (Joseph Engel) tajne rozpredal ich najcennejší majetok od značkového oblečenia cez rôzne zberateľské kúsky a vzácne knižné publikácie. Po počiatočnom kriku a rozčarovaní z nezodpovedného konania vlastného dieťaťa, im Joseph vyzradí, že zo získaných peňazí bude financovaný tajný projekt na záchranu planéty, do ktorého sa zapojili už stovky ďalších tínedžerov. Zatiaľ, čo rodičia sa nestačia diviť jeho zapálenosti a odhodlaniu riešiť problém globálnych rozmerov plánovanou cestou do Afriky, mladý tínedžer im s húževnatosťou, no s naliehavým podtónom, podáva fakty o alarmujúcom stave našej Zeme.

Krížová výprava mala minuloročnú premiéru v rámci sekcie „Cinema for the Climate“ na festivale v Cannes a zo San Sebastian si odniesla cenu Greenpeace Lurra. Režisér a súčasne jeden z hlavných protagonistov Louis Garrel v nej upozorňuje na existujúci generačný konflikt a fakt, že témy ekológie sa rozhodne netýkajú iba dospelej populácie.

Vo filme odznie aj úryvok z prejavu OSN najznámejšej švédskej aktivistky Grety Thunberg. Kriticky sa v ňom vyjadruje o zmarených snoch a upretej možnosti prežitia bezstarostného detstva. Mladý hlavný hrdina príbehu sa v nej do určitej miery zrkadlí, pretože sa ocitá v pozícii, v ktorej sa snaží napravovať dopady nedostatočne uvedomelého správania a prehnaného konzumu starších generácií.

Krížová výprava

V Krížovej výprave sú to najmä deti, ktoré preberajú pozíciu učiteľa a rodičom sediacich v školských laviciach kážu o pravých hodnotách. Miestami sa uchyľujú až k extrémistickým myšlienkam a iba sporadicky ich sledujeme pri činnostiach adekvátnym ich veku. No i tak sa zďaleka nejedná o drámu, z ktorej si vo finále budete odnášať ťaživý pocit na srdci. Práve naopak, francúzskej snímke sa napriek niekoľkým závažným témam po celý čas darí udržať v príjemnej komediálnej rovine.

S nadhľadom a bez zbytočného moralizovania vnáša do problematiky humor, ľahkosť a akéhosi rozprávkového ducha, ktorý vytvára príbeh vhodný pre celú rodinu. Ten je v konečnom dôsledku častokrát až príliš naivný, no stále nemožno hovoriť o bagatelizovaní situácie, skôr o osobitom prístupe tvorcov nahliadať na situáciu aj cez detský fantazijný pohľad.

A hoci je film zaostrený na environmentálnu krízu, dotkne sa aj rôznych ľudských neduhov príznačných pre dnešnú dobu. Od zbytočného lipnutia na statuse a materiálne, ktorému je venovaná prílišná pozornosť až po zachytenie rôznych pokryteckých situácií, kedy sa Josephovi rodičia vracajúc z nákupu nadšene rozprávajúc o šľachetnom pláne svojho syna s rukami plnými igelitových tašiek.

Krížová výprava

Postupne však začínajú mnohé prehodnocovať, pričom súčasne narážajú na trpké zistenia. Pri pohľade na Josepha si odrazu uvedomujú, ako z nich rokmi opadla energia pre niečo bojovať a ako všetku iniciatívu, odhodlanosť a ideály časom rozpustila sila reality. Skúškou prechádza aj ich vlastný vzťah. Abelov skepticizmus sa dostáva do rozbroju s Marianninou vierou v optimisticky výsledok celého projektu, čím sa od seba vzájomne vzďaľujú.

Plusom francúzskej snímky je nielen slušný scenár s nádychom idealizmu, ale najmä herecké obsadenie, v ktorom najviac vytŕča predstaviteľ odvážneho Josepha - Joseph Engel. Jeho výkon je nesmierne sympatický a o to viac môže byť samotné posolstvo divákmi prijaté.

Treba však mať na pamäti, že ide v prvom rade o vcelku veselú komédiu vhodnú pre rozsiahle vekové spektrum divákov. Garrel s témami, ktoré sú vysoko aktuálne, nepracuje do hĺbky. Ostáva iba kdesi na povrchu a častokrát je aj zbytočne doslovný. No pokiaľ sa divák tomuto dobrodružstvu oddá s otvoreným prístupom a očami dieťaťa ukrytého vo svojom vnútri, čaká na neho príjemný zážitok.

La croisade (Francúzsko, 2021, 67 min.)
Réžia: Louis Garrel. Scenár: Louis Garrel, Jean-Claude Carrière. Hrajú: Louis Garrel, Laetitia Casta, Joseph Engel ...

autor Simona Sopiaková 11.3.2022