PODFUK ZA VŠETKY PRACHY

PODFUK ZA VŠETKY PRACHY

5.5

Podfuk za všetky prachy je presne ten film, ktorý má na papieri skvelú premisu, zoženie si známych hercov, ale napokon sa z neho vykľuje ťažký priemer a cestou premárnil potenciál. Je to až osobité umenie dostať do rúk Roberta de Nira, Morgana Freemana či Tommy Lee Jonesa či pár mladíkov ako Zach Braff - a zlepiť zábavu, kde vás zabaví sotva pár scén.

Na vine je zrejme režisér George Gallo, ktorý má síce skúsenosti s béčkovými produkciami určenými u nás akurát pre Intersonic (typu Môj sused zabijak 2), ale ani to ho neospravedlňuje, že s takým nápadom nedokázal skórovať podstatne lepšie.

Mame tu napríklad dobový Hollywood 70. rokov, no tvorcovia ho s výnimkou pár odkazov na hviezdy, filmy, staré autá či iné finesy nepretavili na čosi pamätné. To iste platí aj pre samotnú ideu - producent de Niro sa rozhodne dostať z dlhov po poslednom filme tým, že skúsi najať fiktívneho herca a vytrieskať po jeho zabití na pľace parádnu poistku. Lenže Tommy Lee Jones je ako eso z počítačovej hry s piatimi životmi a zgegnúť nechce ani v hlbokej priepasti či v ohni.

Podfuk za všetky prachy

Rozdelenie rolí asi nemohlo byť lepšie: de Niro ako ukecaný producent už posledných 20 rokov hrá podobné roly mudrlantov rôznych profesií, ale producent mu vystačí na par gagov, ale nie lepšie vykreslenie. Morgan Freeman ako mafián je najlepší, lebo vieme, že jedno gesto a hlboký prednes mu nahrá toľko bodov, že by ste sami utekali zháňať peniaze na dlh z akékoľvek strany. Tommy Lee Jones má dobrého chlapíka a najsľubnejšiu rolu vďaka pokusom o zabitie. A je škoda, že napokon ich vo filme vidíme len zopár a scenáristi ich nenapísali viac.

Celkovo je scenár pomerne riedky. Na úvodnú nadhodenú dilemu potrebuje veľa času, keď už rozohrá vražedné hry a postavy si idú nápadne i nenápadne po krku, vydá na par dobrých scén a kopu vaty. Pre časť divákov bude možno lepšia časť prípravy, castingu, zháňania postáv a rečičiek o filme ako scény zo samotnej zápletky.

Podfuk za všetky prachy

Situačný humor je lepší ako verbálny, kde sa často kecá do luftu a nie každý vtip dokáže sadnúť. Príliš nefunguje ani mix generácií: Braff a Hirsch sú šikovní, talentovaní, občas majú dobré vtipy, zatiaľ čo seniorské trio má inú líniu. Dobrý režisér by ich vedel parádne skombinovať. Tu je to skôr mix dvoch svetov – a nie veľmi vďačný. Ak si pozriete jednu-dve ukážku (radšej ju vynechajte), uvidíte klasicky polovicu najlepších gagov z filmu. A zvyšok je len vata, vata, otáznik.

Napríklad film kolíše s postavami medzi viacerými žánrami. Chvíľu je vážny a niektorých postáv vám príde ľúto. De Niro je na mizine, Tommy Lee má natiahnuť brka kvôli peniazom – solídny tón čiernej komédie by filmu pomohol, ale film neraz skĺzne až do vážnej drámy a príde vám postáv ľúto. Potom prídu dva-tri pokusy o vraždu a má to vyzerať ako premyslená akcia či gagmi nabitá komédia. Vtipov je však málo – a všetko pôsobí strašne lacno.

Podfuk za všetky prachy

Iste, film má ťažké načasovanie, lebo prišiel iba dva roky po Vtedy v Hollywoode, ktorý podobnú éru vykreslil oveľa lepšie, mal parádnu atmosféru i výpravu. Toto je iba lacný príbuzný v každom smere: žiadny atribút (scenár, réžia, výprava, hudba) sa mu nevyrovná. Opäť sa raz potvrdilo, aké je kľúčové mať silného talentovaného režiséra a že pár silných hercov vám najvyššiu kvalitu nedoručí. Ale stále lepšie ako viaceré bračiky zo streamingu...

The Comeback Trail (USA / UK, 2020, 104 min.)
Réžia: George Gallo. Scenár: George Gallo, Josh Posner, Harry Hurwitz. Hrajú: Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Morgan Freeman, Zach Braff, Emile Hirsch, Sheryl Lee Ralph, Kate Katzman, Eddie Griffin, Chris Mullinax ...

autor Michal Korec 1.7.2021
5.5
PODFUK ZA VŠETKY PRACHY