BLOODSHOT

BLOODSHOT

4.0

Jedna vec sa Vinovi Dieselovi nedá uprieť. Je mimoriadne snaživý a ambiciózny. Rýchlo a zbesilo z producentského postu dokopal k miliardovým tržbám a pravidelne pripravuje tituly s papierovo silným potenciálom na úspešné série. Bohužiaľ, mimo volantu a bez posíl v podobe ďalších akčných ikon, mu to príliš nevychádza. S Riddickom dvakrát vyhorel, Posledný lovec čarodejníc bola tragédia a návrat Xandera Caga  takisto nedopadol najlepšie. Bloodshota čaká podobný osud a nikto to nebude klásť za vinu súčasnej spoločenskej situácii. Proste nejde o dobrý film a adaptácia komiksu neznamená automaticky komerčný úspech.

Ale skôr si povedzme o čo vlastne ide. Vojak Ray Garrison (Vin Diesel) je zabitý v akcii. Jeho telo si od armády kúpi tajomná spoločnosť, ktorá ho oživí a spraví nezničiteľným. Nanotechnológie aplikované do jeho tela totiž majú schopnosť ho okamžite regenerovať. S touto superschopnosťou sa vydáva na cestu pomsty. Nie všetko je ale také, ak sa zdá byť.

Bloodshot má niekoľko závažných problémov. Hlavným je, že sa berie príliš vážne. Papier znesie viac než plátno a tvorcovia na nás sypú absurdné situácie bez nadhľadu alebo prepálenej alternatívnej fyzikálnej reality ako napr. v Rýchlo a zbesilo. Už pred vyše tridsiatimi rokmi Paul Verhoeven pri tematicky podobnom Robocopovi pochopil, že podobne šialená zápletka potrebuje nadhľad. Rovnako to pochopil Roland Emmerich pri Univerzálnom vojakovi, kde boli Van Dammove a Lundgrenove eskapády okorenené veľkou dávkou humoru. Preto mi je záhadou, prečo to nechápu tvorcovia relatívne drahého blockbusteru v roku 2020.

Namiesto toho sa snažia upiecť produkt, ktorý je hardcore a cool. Takto však mohol so zvolenými výrazovými prostriedkami fungovať niekedy dve dekády dozadu. Formálne sa pohybujeme niekde medzi deväťdesiatkovým Tony Scottom a postmileniálnym Michaelom Bayom. Chýba tu však inteligencia prvého, šialenosť druhého a vizuálny perfekcionizmus spojený s remeselnými kvalitami oboch z nich. Prefarbený a efektne svietený vizuál, duniaca hudba, spomaľovačky ani občasný neobvyklý rakurz nepadajú na úrodnú pôdu. Pôsobia iba ako gýčová napodobenina svojich predobrazov. Remeselne a technicky samozrejme nie sú zvládnuté zle, no nemajú čím ohúriť.

Rozhodne nevolám po návrate vizuálnej plytkosti a šaškovania z marveloviek, no k vážnejšiemu prístupu je potrebný aj nosný príbeh. A ten tu nie je. Teda určite skrýva nejaký potenciál, no scenáristi s ním nepracujú dostatočne zaujímavo a aj tých niekoľko prekvapivých zvratov im necitlivo vykecalo marketingové oddelenie. Ak ste teda videli trailer, tak sa nedočkáte ani prekvapivého zvratu, ktorý mal byť emočným a dramatickým ťahúňom filmu.

Bloodshot

Na zaujímavé riešenie technologických otázok, vnútorný boj so stratou ľudskosti alebo nebodaj morálne otázky ohľadom riadenia životov rovno zabudnite. Všetkého sa dočkáte maximálne dvomi vetami a aj to systémom „aby sa nepovedalo“. Namiesto toho budete riešiť, či majú záporáci okrem pripravených scenárov aj herecké skúšky alebo nejakého hereckého konzultanta. Tým myslím postavy, nie samotných hercov.

Nič z toho, čo filmu vyčítam by teoreticky nemuselo v podobnom žánri, určenom danej cieľovke (cca chlapci do 16 rokov) vadiť, keby bol Bloodshot zábavný. Ale nie je. Vlastne je dosť nudný a zbytočne dlhý. 109 minút síce v tejto dobe nepôsobí nijako epicky, no na podobne plytko rozprávaný príbeh je to viac než dosť. A pri tejto konštalácii hviezd tak ani slušné akčné scény nedokážu nakopnúť adrenalín (prípadne bránice) ako posledné časti Rýchlo a zbesilo.

Dieselovu ikonickú sériu nevyťahujem náhodou. Mám ju totiž od piatej časti veľmi rád a (odkedy Michaelovi Bayovi definitívne ruplo v bedni) je pre mňa referenčnou záležitosťou ako má vyzerať akčná zábava s veľkou dávkou nezastieranej debility. Je tu samozrejme aj rozdiel vo váhovej kategórii rozpočtu (skromných 45 miliónov), no taký Upgrade ukázal, že aj s menšími peniazmi sa dá zahrať efektné a adrenalínové divadlo.

Bloodshot

Čím sa obrovským oslím mostíkom dostávam späť k Vinovi Dieselovi. Ten si opäť myslí, že hrá Shakespeara a absolútne mu chýba nadhľad. K podobnému typu projektov sa to hrozne nehodí a tu sa nemôže spoľahnúť ani na zvyšok osadenstva, ktoré mu tak zábavne kryje chrbát v už toľkokrát zmieňovanej rýchlej a zbesilej sérii. Doby, keď mohol podobnými prostriedkami modelovať svoje postavy sú nenávratne preč. Aj kvôli tomu, že už na jeho výzore začína byť cítiť vek (samozrejme však stále vyzerá tisíckrát lepšie ako autor recenzie). Zvyšok hereckého ansáblu sa takisto moc nepredviedol a minimálne v prípade Guya Pearca je to škoda.

Bloodshot nie je úplne zlý film. Je iba absolútne nezaujímavý, nevyužitý a nudný. Čo je možno ešte horšie ako keby bol maximálne strašný. Tak by sa dal brať aspoň ako šťavnaté guilty pleasure. Svojich fanúšikov si však určite nájde. No rozhodne ich nebude toľko, koľko si štúdio a Vin Diesel želali. Škoda. Kvalitné drsné comicsovky tu chýbajú ako soľ.

Bloodshot (Čína / USA, 2020, 109 min.)
Réžia: Dave Wilson. Scenár: Jeff Wadlow, Eric Heisserer. Kamera: Vin Diesel, Eiza González, Sam Heughan, Toby Kebbell, Lamorne Morris, Guy Pearce ...

autor Peter Pavlík 3.4.2020