VTÁKY NOCI A FANTASTICKÝ PREROD JEDNEJ HARLEY QUINN

6.0

Jednotka samovrahov pred štyrmi rokmi mnohých divákov viac zaujala ukážkou ako hotovým filmom. No niektoré postavy alebo momenty boli dosť vydarené. Vo Warner Bros. majú zhodný názor, a preto sa rozhodli vybrať si tú najlepšiu postavu a venovať jej samostatný film. Tou persónou je Harley Quinn a aby posilnili nôtu diverzity, doplnili jej ženské komando a film režíruje Cathy Yan (doteraz točila krátkometrážne či malé filmy, toto je jej veľkorozpočtový debut).

Na začiatku filmu stojí jeden rozchod. Mr. J pustil Harley Quinn k vode a táto vysokoškolsky vzdelaná slečna, ktorá časom začala inklinovať ku granátom, zločinu či barom, musí začať uvažovať o ďalšom živobytí. Šialená súhra udalostí v Gotham City ju vedie k zločincovi menom Black Mask, ktorý hľadá nejaký predražený diamant a navyše pochopil, že ak nie je Harley Quinn s Jokerom, musí patriť jemu. Lenže dámy v meste majú trošku iný názor na chlapíka a rozhodnú sa, že sa proti nemu postavia a ani s tým diamantom to nebude vo finále také jednoduché.

A jednoduchá nie je ani štruktúra Vtákov noci, ktorú síce môžete zhutniť do niekoľkých riadkov, ale keď sledujete film, je bláznivo poskladaný. Nejde iba o nelineárne rozprávanie, ale celkové zloženie udalostí. Veľa závaží aj fakt, že rozprávačkou je samotná Harley Quinn. Niektoré momenty vám ukáže vo svojej optike alebo ich rozlične prehadzuje. Najmä prvá časť sa sústredí na jej „traumu“ a udalosti sú rôzne prekladané v čase. Divák sa snaží orientovať v rozprávaní, ktoré skáče vpred i vzad. Na druhej strane je to svieži štýl, ktorý umne zakrýva fakt, že Vtáky noci nemajú príliš košatý dej. V podstate tu ide o rozprávanie nových dní Harley Quinn, zloženie komanda a súboj proti Black Mask.

Veľkú pochvalu si však zaslúži Margot Robbie, lebo prvej polovici filmu absolútne dominuje. Má pre seba celý čas i priestor – rehoce sa do kamery, jej postáva stvára nečakané kúsky a kým si uvedomuje svoju nedotknuteľnosť (vďaka patričnosti k „Pudinčekovi“), je ako odrazená strela. A svoje šialenstvo prejavuje aj v trúchlivých scénach (výber bytu a havka), akčných (jej príjazd na policajnú stanicu i ten arzenál je nezabudnuteľný a skvelo natočený) či dialógových (aj keď jej ide o krk, ešte skúsi vtip). Jej herecký výkon po dvoch vážnych rolách s početnými nomináciami dokazuje jej talent i to, že pre túto postavu sa narodila a rozhodne svoj potenciál nevyčerpala. Hoci časť divákov už bude tvrdiť, že občas je bláznivá či nihilistická až príliš...

Vtáky noci a fantastický prerod jednej Harley Quinn

A to je celý film. Prvá časť sa venuje Harley Quinn a druhá mapuje osudy (opäť cez flashbacky) iných postáv. Pomenovanie Vtáky noci pochopíte až vo finálnej štvrtine. Objektívne treba uznať, že sa dámy začnú tvoriť celok pomerne neskoro a sú bizarne zložené. Minimálne trom sa film pekne venuje a ich osudy nie sú zle vykreslené. Postavy policajtky a zlodejky sú skôr do počtu, ale ženská sila tu vládne!

Cathy Yan režíruje prekvapivo dobre. Strohý scenár kompenzuje rýchlym štýlom, duní tu veľa hudby. Akčných scén nie je príliš veľa, ale do stopáže 109 minút sú dobre rozmiestnené: minimálne policajná a finálna sú pútavé a šikovne urobené. Na druhej strane treba uznať, že Vtáky noci nie sú originálna záležitosť a okrem Margot Robbie im chýba čosi pamätné.

Ewan McGregor je správne hrajúci magor – ale jeho Black Mask je tuctový záporák. A aj tie ďalšie parťáčky by mohli byť lepšie vykreslené, tá jedna z nich ukáže superschopnosť iba raz a potenciál bol určite vyšší. R-kový štýl, t.j. neprístupnosť a veľa krvi tomuto filmu celkom sedia – Cathy Yan chcela ísť nadoraz a hoci niektoré scény sú riadne nechutné (odrezávanie tváre zaživa, dvojité zlomeniny), k drsnému koloritu Gotham City akosi patria.

Samozrejme, fanúšikovia Marvelu sa budú stoj čo stoj brániť, že Vtáky noci sú DC odpoveď na ich milovaného Deadpoola. Ale nie je to úplne fér porovnanie – Harley Quinn si vystačí aj sama a to že sa občas prihovorí divákom do kamery alebo stvára šialené kúsky, ju neposúva do kopírujúcej roviny.

Vtáky noci sú ľahko stráviteľný komiks, ktorý zabaví, vyduní prvú signálnu a je zručne nakrútený. Fakt je, že DC má za posledné roky v talóne aj silnejšie kúsky, ale hanbu si týmto rozhodne nerobí.

PS – Kto má možnosť vidieť film v IMAX či s Dolby Atmos, nech určite volí tento typ sál a pripočíta si možno ešte bod.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (USA, 2020, 109 min.)
Réžia: Cathy Yan. Scenár: Christina Hodson. Hrajú: Margot Robbie, Rosie Perez, Mary Elizabeth Winstead, Jurnee Smollett-Bell, Ewan McGregor, Ella Jay Basco, Chris Messina, Ali Wong, David Ury, Sara Montez, Isabel Pakzad ...

autor Michal Korec 7.2.2020
6.0
6.0