25 KM/H

25 KM/H

7.0

Dvaja bratia, dva diametrálne odlišné životy. Cesty Christiana a Georga sa rozišli už pred takmer tridsiatimi rokmi. Ten impulzívnejší a odvážnejší ušiel “do veľkého sveta”, ten introvertnejší a zodpovednejší ostal po ruke starnúcemu otcovi. No a práve na jeho pohrebe sa po rokoch ich cesty opäť skrížia v nemeckom road movie 25 km/h s trochu zavádzajúcim podtitulom “Sex, drogy a pingpong". Všetko z vyššie uvedeného sa tam síce aspoň letmo naozaj vyskytuje, o skutočnej zápletke tohto príjemne nenáročného filmu to ale veľa nepovie.

Christian (Lars Eidinger) je ako veľká voda - všade, kam príde, spúšťa lavínu nepredvídateľných udalostí a veľkých emócií. Inak to nie je ani s jeho návratom do “rodnej viesky” v Čiernom lese pri príležitosti otcovho pohrebu, kam pre bizarné zdržanie na železničnom priechode prichádza až pri záverečnom akte spúšťania rakvy do hrobu. Skončí sa to bitkou so starším bratom Georgom (Bjarne Mädel), pre ktorého je táto situácia len ďalším potvrdením absolútnej nezodpovednosti jeho mladšieho súrodenca.

Christian sa ale na tichú domácnosť s bratom hrať odmieta. Napokon, na obnovenie súrodeneckého puta má len jedinú noc - hneď ráno odlieta späť do Singapuru, kde žije hektický život finančníka z veľkej korporácie. No a po pár pivkách a panákoch, ale najmä partičke milovaného pingpongu sa ľady medzi bratmi skutočne prelomia. A nie len to – Christian a Georg sa rozhodnú oživiť svoj dávny plán na divoký road trip k ďalekému baltickému pobrežiu. Podmienkou je ísť na mopedoch, spustiť sa plnou parou z kopca, mať cestou čo najviac sexu a nakoniec sa do mora v cieli aj slávnostne vymočiť. Má tento bláznivý pubertálny nápad ešte čo dať aj dnešným štyridsiatnikom? A prežijú ho vôbec?

Režisér a scenárista Markus Goller je čerstvý päťdesiatnik z Mníchova, ktorý v minulosti do kín uviedol napríklad aj komédie Frau Ella či Môj brat Simpel. Obidva vám novinku 25 km/h môžu celkom nápadne pripomínať: Vo Frau Ella mladík unesie cudziu babičku na road trip po Francúzsku s cieľom nájsť stratenú lásku aj zmysel života; v Môj brat Simpel sa zase dvaja bratia vydávajú na cestu, aby po smrti matky našli svojho strateného otca. 25 km/h na tieto motívy celkom plynulo nadväzuje a rovnako, ako oba staršie film, aj on na pozadí bláznivého putovania kombinuje situačné gagy s motívom duševnej obrody svojich hlavných hrdinov.

25 km/h

Takto na papieri to, samozrejme, príliš invenčne nepôsobí - vyslať svojho hrdinu na road trip, ktorý mu zmení život, je už taká zažitá filmárska šablónka, že si vyslúžila aj vlastný subžáner. V praxi ale 25 km/h dokáže celkom príjemne prekvapiť. Aj šablónka, napokon, môže fungovať, ak je kvalitne nakrútená. A to v tomto prípade rozhodne platí ako pre komediálnu.

Humor vo filme je celkom dobromyseľný a odľahčený, hoci aj nijak extra originálny ani vzletný, čo je ale, samozrejme, vecou vkusu: Raz naráža na bizarné sexuálne praktiky, inokedy zase Christian a Georg vytiahnu z rukáva impromptu steperské vystúpenie, a tak ďalej. No aj keď vás možno 25 km/h nedonúti smiať sa na celú kinosálu, stále sa drží v medziach dobrého vkusu a rozhodne nikoho neurazí.

25 km/h

O čosi zaujímavejšia je ale predsa len línia postupného prerodu hlavných hrdinov, ktorí po ceste nachádzajú stratené sebavedomie, zmysel pre zodpovednosť, ale predovšetkým jeden druhého. Iste, opäť ide o celkom predvídateľné klišé, nad ktorým môže “náročný” divák trošku ohŕňať nosom. Markus Goller ale svoje postavy (na priemerné pomery komediálneho žánru) vybavil celkom poctivou hĺbkou a komplexnosťou, a tak vás pravdepodobne ich životné peripetie a dilemy budú aj úprimne zaujímať.

Svoj podiel na tom nepochybne má aj kvalitný herecký ansámbel, v ktorom okrem ústrednej dvojky Lars Eidinger a Bjarne Mädel môžete vidieť napríklad aj Franku Potente, Sandru Hüller či Alexandru Mariu Lara. A určite neprepočujete ani nápaditý elektro-popový hudobný podmaz vyskladaný z hitov The Cure, Camouflage aj viacerých zaujímavých súčasných interpretov. No a, keď už nič iné, určite sa vám bude aspoň dobre pozerať na krásne nemecké exteriéry v hustých lesoch, na rozľahlých poliach aj v dláždených uličkách rozprávkových stredovekých mestečiek.

25km/h je, skrátka, príjemne nenáročný divácky film so všetkým, čo k tomu patrí.

25 km/h (Nemecko, 2019, 116 min.)
Réžia: Markus Goller. Scenár: Oliver Ziegenbalg. Hrajú: Lars Eidinger, Bjarne Mädel, Sandra Hüller