NA NOŽE

NA NOŽE

9.0

Režiséra Riana Johnsona si publikum spája predovšetkým s prostredným dielom novej trilógie Hviezdnych vojen, Poslední Jediovia, respektíve Epizóda VIII. Tá si vyslúžila mnoho kontroverzie a väčšie než malé množstvo fanúšikov Star Wars vyjadrilo nespokojnosť s vývojom série. Každopádne sa rozhodne bolo na čo pozerať a príbeh určite nebol podpriemerný, len sa skrátka v tomto vesmíre nedá vyhovieť každému.

V spojitosti s jeho novinkou Na nože sa ale treba pozrieť hlbšie do minulosti a spomenúť Johnsonove detektívne diela Zmiznutie (Brick, 2005) s Josephom Gordonom-Levittom a Bratia Bloomovci (The Brothers Bloom) z roku 2008 s Markom Rufallom, Rachel Weisz a Adrienom Brodym. Pozitívneho prijatia sa dočkal aj mindfuck sci-fi Looper, opäť s Gordonom-Levittom a Bruceom Willisom (2012). Všetky tri filmy si Johnson aj sám napísal.

Ak ste spomínané diela videli, tak je vám jasné, že tento scenárista a režisér si dáva záležať na komplikovaných, ale zároveň premyslených zápletkách a rád ťahá diváka za nohu. V tejto jeho kriminálnej, respektíve detektívnej línii svojej tvorby predstavuje novinka Na nože absolútny vrchol a je možné, že ho už Johnson nikdy neprekoná. Zároveň to ale znamená, že by ste si tento film rozhodne nemali v kinách nechať ujsť.

Veľká časť príbehu sa odohráva v sídle bohatého spisovateľa, autora detektívok Harlana Thrombeyho. Toho nájde jedného dňa domáca slúžka s podrezaným hrdlom. Všetko nasvedčuje tomu, že sa starý pán podrezal sám a tak by bolo pre políciu najelegantnejšie prípad ihneď po krátkych vypočutiach mužových potomkov uzavrieť. Problémom však je, že si neznámy anonym objednal na prešetrenie okolností tejto bizarnej smrti súkromného detektíva Benoita Blanca, čo samo o sebe vzbudzuje podozrenie, že nie všetko prebehlo tak, ako sa zdá na prvý pohľad.

Divák sa oboznamuje s okolnosťami prípadu v retrospektívach prostredníctvom výpovedí jednotlivých členov rodiny. Čo sa stalo v osudný večer, tak vidí nasledovné desiatky minút z pohľadu konkrétnych osôb, čím Na nože môže pripomenúť napríklad legendárny Rašomon Akiru Kurosawu. Ani tu si divák nemôže byť istý, v ktorých prípadoch ide o (ne)spoľahlivé rozprávanie. Ako sa postupne dozvedáme, každý mal so šarmantným osemdesiatnikom nejaké tie malé či väčšie problémy, späté predovšetkým s obrovským majetkom a finančnou podporou.

Na nože

Okrem premyslenej zápletky obsahujúcej okrem postupného odkrývania kariet aj niekoľko prekvapivých zvratov stavia Johnson aj na lahôdkovom hereckom obsadení. Najviac priestoru dostávajú Daniel Craig a Ana de Armas. Craig si svoje súkromné očko dokonale vychutnáva a ak by nešlo o čisto zábavnú postavu, určite by si zaslúžil oscarovú nomináciu. Tej sa v minulosti ale dočkal aj Johnny Depp za Jacka Sparrowa, tak sa nechajme prekvapiť.

Anu de Armas sme zaregistrovali v Blade Runner 2049 a určite nejeden muž netrpezlivo sledoval, kedy túto krásku uvidí na plátne znova. Po jej výkone v Na nože sa môže kariéra herečky veľmi slušne rozbehnúť, jej Martu si skrátka od začiatku maximálne zaľúbite. Jedna z mála výčitiek tak ale smeruje paradoxne práve k hviezdnemu obsadeniu, pretože na ploche dvoch hodín dostane každá z vedľajších postáv presne taký časový priestor, aby jej prítomnosť na plátne nebola nadbytočná.

Môže vás tak trochu zamrzieť, že si do sýtosti neužijete napríklad Toni Collette alebo Michaela Shannona. O niečo väčší priestor dostanú Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Christopher Plummer či Don Johnson, prím ale hrajú spomínaní Craig a de Armas.

Na nože

Johnsonovi sa dokonale podarilo skĺbiť napínavosť detektívnej línie ako vystrihnutej z tvorby Agathy Christie a trefný a vtipný čierny humor, čo je rozhodne zásluha hodná veľkého obdivu. Dej má spád, je prehľadne prerozprávaný a najmä všetko dáva na konci zmysel.

Všetko do seba perfektne zapadne, i keď možno nejde o pointu otáčajúcu všetok predchádzajúci priebeh udalostí hore nohami. Tým pádom si Na nože neužijete iba na prvé pozretie, ale budete sa k tejto komediálnej detektívke opakovane a radi vracať.

Knives Out (USA, 2019, 130 min.)
Réźia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Hrajú: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome ...

autor Erik Binder 5.1.2020
9.0
8.2