MASKOVANÍ ŠPIÓNI

MASKOVANÍ ŠPIÓNI

7.0

Som celkom rád, že posledný animák roka 2019 nie je opäť sotva priemerná variácia na niečo, čo sme x ráz videli a teraz si niekto v Belgicku, JAR alebo Kórei povedal, že prekoná hollywoodske štúdio za pár šupiek len aby nahnal do kín pár tisíc divákov. Maskovaných špiónov má pod palcom Blue Sky Studios (Doba ľadová, Roboti, Rio, Ferdinand) a opäť prinášajú akčnú vtipnú variáciu na veľké filmy.

Do hľadáčika sa dostali tentokrát špiónske filmy, ktoré vďaka Jamesovi Bondovi i Ethanovi Huntovi sú stále v kurze, ale zároveň sa scenáristi postarali o miernu obmenu. Ako to už v akčných komédiách býva, stávka na buddy elementy, t.j. dva nesúrodé charaktery, väčšinou vychádza a Špioni štartujú podobne – na jednej strane vidíme akčné eso menom Lance Sterling, ktorý vyviazne hladko z každej misie a na druhej mladučký geniálny vynálezca bez šance prežiť v teréne, Walter Beckett. Do akcie nejdú sami za seba (je potrebné získať tajné informácie, ako inak), ale Walter vymyslí dômyselnú formu – Lancea premení na holuba, aby sa mohol dostať všade, lietať nad nebezpečným územím, aj sa infiltrovať do preľudnených miest napríklad na námestí.

To, že tento film ide tvrdo po bondovkách, neskrýva už od začiatku. Celá predtitulková scéna sa drží štýlu bondovských filmov, takže doručí masívnu akčnú scénu, po ktorej nasledujú štylizované titulky a až potom začne reálne dianie. Je to vtipné, akčné, animátori si môžu dovoliť takmer čokoľvek a má to spád – vítané oživenie popri nudných béčkových animákoch, ktoré vám bežne predstavia hrdinu, jeho kamarátov a lacnú zápletku.

Tu niet času na blbosti, ide sa rýchlo po deji a ukážke charakterov. Mnohým je jasné, že Lance bude troška samoľúby, takže premena na holuba mu odoberie nádherné fyzické telo a musí sa spoľahnúť skôr na dôvtip. Walter má šancu rozmýšľať ako špiónsky agent, lebo Lance ho berie do netradičných situácií typu naháňačky, kde niet času na váhanie.

Maskovaní špióni

Takže už dvojka megašpión-vynálezca by pekne vystačila na film, ale Blue Sky sa neboja otočiť garde a Walter má neraz navrch, aby mohol v akcii vyniknúť, zatiaľ čo Lance ťahá za kratší koniec. Ako to už býva, agent si aj v novej forme nájde viaceré benefity a v akcii ich využije pre úspešný výsledok. Kontext špiónskeho nasadenia je ďalej využívaný aj v iných scénach, hoci sa postupne derie vpred aj myšlienka sveta bez násilia a napriek solídnej prevahe akcie sa pokúša o celkom dobré posolstvo.

Jediné malé mínus môžete dať za to, že záporák je málo využitý a snaží sa skôr ťahať za nitky vzadu ako sa naplno ukázať, čo je sčasti prekážka, ak hľadáte veľké konfrontácie medzi ním a hrdinami. Na druhej strane však Maskovaní špióni, už podľa názvu a premisy, jasne zapadajú medzi dva typy animákov - do tej akčnej línie, t.j. dynamické scény, rýchly spád a občas troška humoru. Fakt je, že tu nájdeme rôzne druhy, od toho skôr infantilného cez štandardne rodinný až po sofistikovaný, kde sa snaží uťahovať si z operencov a agentov všade, kde sa dá.

Maskovaní špióni

Maskovaní špióni ukazujú, že kreativita v animákoch ešte nebola vyčerpaná. Hoci si berú inšpiráciu inde, bláznivá kombinácia neopozeraných postáv (nevadí, že hrdina jasne odkazuje na Bonda, i keď je tmavý chlapík, ha!), dobrosrdečného štýlu, dynamickej akcie a solídneho množstva humoru zaberá aj 103 minút.

Netreba sa báť, že by animák spadol iba do polovičnej verzie Rodinky úžasných, ani že si berie dva štýly do jedného (agenti a vtáci). Samozrejme, u nás ide s dabingom, takže prídeme o Willa Smitha a Toma Hollanda, na ktorých je postavená americká kampaň. No podobne ako Snežný chlapec pred dvomi mesiacmi, aj Maskovaní špióni sa neboja zobrať čosi osvedčené, primiešať veľa nového a držať vás v pozore celý čas. Zábava pre celú rodinu, hoci pri deťoch by som volil 8 rokov a vyššie.

Spies in Disguise (USA, 2019, 102 min.)
Réžia: Nick Bruno, Troy Quane. Scenár: Brad Copeland, Lloyd Taylor. V originálnom znení: Rachel Brosnahan, Jarrett Bruno, Claire Crosby

autor Michal Korec 2.1.2020