JUMANJI: ĎALŠÍ LEVEL

JUMANJI: ĎALŠÍ LEVEL

7.0

Pred dvomi rokmi rozbilo Jumanji bank a Sony sa podaril mimoriadne úspešné oživenie série, ktorá ani v 90. rokoch nemala takú popularitu. Zrejme za to môže iné nazeranie generácie na videohry alebo silná herecká zostava, no dať dokopy trojicu Johnson-Black-Hart bolo absolútne víťazstvo. A pretože recept na úspech zafungoval, o dva roky neskôr (a opäť proti Star Wars v decembri) prichádza nový diel série.

Takže naši hrdinovia sa zo strednej dostali už na univerzitu, blížia sa vianočné sviatky a mali si dať super reunion v bistre, no Spencer sa k Marthe, Bettany a Fridgovi akosi nedostavil. Idú ho hľadať, doma nájdu akurát jeho dedka s kamošom (Eddie a Milo) a po letmej kontrole suterénu zistia, že konzola s Jumanji je opäť zapnutá – a je veľmi pravdepodobné, že Spencer išiel dnu. A tak ho idú zachrániť...

Výhoda nového Jumanji je, že systém hry a prevteľovania do videoherných postáv veľmi dobre poznáme. Ba čo viac, hrdinovia konfrontovaní s každodenným životom si pamätajú, že v Jumanji mali iné vlastnosti a cítili sa azda sebavedomejšie alebo nachádzali iné stránky postáv. Preto vzniká nová dilema: dá sa ísť do hry aj dobrovoľne a za akým účelom? Spencer sa o to pokúsil, jeho záchrana si však vyžaduje iný štýl.

Autori sa rozhodli pre parádny krok a hercom menia civilistov, ktorých majú stvárniť. Dwayne Johnson hrá deda Eddieho (v civile totálne ušomraný Danny DeVito) , má šancu na prchkú povahu v kombinácii s razantnou silou. Kevin Hart dostal elegantného Dannyho Glovera, v spojení s lingvistikou a zoológiou prednáša neuveriteľné repliky. Jack Black nehrá krehkú blondínku v tučnom tele, ale černocha Fridgea. Jedine Karen Gillan ostala postava plachej Marthy, ktorá si v civile neverí a v Jumanji je sexi bojovníčka.

Tvorcovia však zašli ešte ďalej a našli spôsob, ako si môžu štyria herci meniť charaktery viackrát, čo ústi v parádne momenty. Napríklad Karen Gillan hrá odviazaného chlapa v ženskom tele (nie priamo hulváta) a Jack Black dokonca tri postavy. Zámerne nepíšem ktoré, ale sú to tri úplne odlišné herecké výkony. To Dwayne Johnson a Kevin Hart dostanú dvojúlohy a špeciálne Hart dokáže svoje postavy skvele oddeliť.

Jumanji: Ďalší level

Hra s formou sa nepresunula do scenára, ktorý ostáva vystrihnutý ako z bežnej videohry. Rozprávač nám zas nastolí problém sveta na záchranu: Jurgen krutý je zloduch a tu ďalší cenný drahokam. Dejová mustra prísne nasleduje videohry v tom, že každé prostredie slúži ako level a jeho koniec prinesie buď menšieho bossa (rozumej súboj) alebo akčnú sekvenciu ako naháňačku na buginách pred pštrosmi, alebo skákačku na mostoch s opicami.

Je to rýchle, zbesilé, šikovne nakrútené, stále vtipné a aj pri 123 minútach si tretie Jumanji drží tempo. Pravidlá sú striktne dodržiavané aj pri počte životov – čím sme ďalej, tým ich počet z plnej trojice klesá. Niekedy náhodou, inokedy pri dramatických udalostiach. Môžete sledovať, ako sú na tom hrdinovi alebo vám film v správnej chvíli napovie.

Jumanji: Ďalší level

Pritom je tu ešte priestor pre konverzácie o starnutí, priateľstve, ktoré doručia dvaja starí kamoši, resp. ich rady mladým. Alebo aj o vysokoškolákoch vo videohre: niekedy to pôsobí málinko umelo, keď nádherná ryšavka hovorí o nesmelom opätovaní citov počas horolezeckého výstupu na ľadovej stene, ale to si musíte uvedomiť jej predlohu a charakter civilnej postavy. A funguje to. Rovnako i malá zmena atribútov postáv v Jumanji – niekomu boli pridané vlastnosti, inému zase slabiny.

Na jednej strane dostane kvalitné videoherné dobrodružstvo. Na druhej viac postáv, dve generácie a čo je najlepšie, môžete sledovať výborné výkony hercov, ktorí zrazu priebehu filmu striedajú aj viacero postáv. Možno ten pocit sviežosti minulého filmu nové scénky nenahradia, ale majú veľa iných a kvalitných prísad. Trio Danny Glover, Danny De Vito a Awkwafina zapadá do koloritu, čo osvedčená zostava ide na vyššie obrátky. Pôvodná štvorica i nováčikovia majú parádnu chémiu. Slabý zloduch stráca body, ale milovníci videohier budú spokojní, pridajú bod a utekajú na IMAX či Dolby Atmos, kde už znejú bubny.

Jumanji: The Next Level (USA, 2019, 123 min.)
Réžia: Jake Kasdan. Scenár: Jake Kasdan, Jeff Pinkner, Scott Rosenberg, Chris Van Allsburg. Hrajú: Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart, Karen Gillan, Danny Glover, Danny DeVito Nick Jonas, Awkwafina, Ser’Darius Blain, Madison Iseman, Morgan Turner, Alex Wolff ...

autor Michal Korec 13.12.2019
7.0
5.8