VÝNIMOČNÍ

VÝNIMOČNÍ

7.0

Pre priaznivcov francúzskeho hitu Nedotknuteľní budú Výnimoční povinnou jazdou. Režiséri Eric Toledano a Olivier Nakache zarezonovali svojou svižnou čiernohumornou komédiou v hlavách širokej verejnosti. Aktuálne predkladajú svetu nie veľmi komfortnú tému - stret väčšinovej spoločnosti so svetom autistov. V Nedotknuteľných mali obe strany - intelektuálny kvadruplegik a jeho živelný ošetrovateľ - pútavo nastavený štart, ktorý smeroval do nadhľadového rozvíjania ojedinelého priateľstva.

S Výnimočnými sa rozhodli hlbšie a vážnejšie ponoriť do problematiky ťažkého údelu autizmom postihnutých ľudí, ktorých sa majorita snaží zbavovať, izolovať ich od zdravej populácie a kde je verejné zdravotníctvo v dlhodobejšom riešení bezradné. Sociálna dráma apeluje na verejnosť, aby nebola k autistom ľahostajná. Jasné posolstvo sa prostredníctvom filmu zhmotňuje do nekonečného kolotoča povinností dobrovoľníkov starajúcich sa o postihnuté deti.

Komunitné centrum praská vo švíkoch, no jeho zastrešovateľ Bruno (Vincent Cassel) tejto činnosti venuje všetok svoj čas. Spolupracuje s organizáciou, ktorá usmerňuje ťažko socializovateľných tínedžerov, aby sa naučili vážiť si život prostredníctvom starostlivosti o autistické deti.

Oproti Nedotknuteľným sa výrazne zmenil spôsob tlaku na diváka. Medzičasom sa dvojica Toledano-Nakache stihla podpísať pod nie až tak vrelo prijímané snímky Samba a Pokiaľ nás smrť nerozdelí. A teraz vrhá publikum do nepohodlnej pozície ľahkomyselnej spoločenskej väčšiny.

Výnimoční

Do pozornosti sa dostáva hneď niekoľko dôležitých dejových línií mapujúcich ľudský osud. Na strane autistov sledujeme Josepha (Benjamin Lesieur), ako sa krok po kroku začleňuje do plnohodnotnejšieho života, vrátane cestovania MHD či návštevy zamestnania. Valentin (Marco Locatelli) váha zložiť si boxerskú helmu a spraviť čo len krok mimo nemocničných stien.

Do ich života zasahuje Malik (Reda Kateb) so svojimi nespratnými zverencami, ktorých mentalita prehovára predovšetkým ústami mladého černocha Dylana (Bryan Mialoundama). Každý z nich má na starosti jedného autistu. Prostredníctvom takéhoto šablónového spárovania dvoch typov outsiderstva nám režisérske duo dáva pocítiť rôznorodú pachuť krivdy. Do mozaiky nešťastníctva správne zapadá aj ošuntelý Brunov vzhľad, jeho nulový život v súkromí či Malikova nepoľavujúca pohotovosť dozerať na výrastkov a ich vnímanie hodnôt.

Výnimoční

Tematicky sa Výnimoční môžu popýšiť skutočne skvostným výberom problematiky, ktorá chytá za srdce rad radom každého. V tomto hrejúcom objatí nemáme možnosť byť neempatickí, snímka svojím hektickým tempom nenecháva nikoho na pochybách, že problém je nástojčivo pálčivý, ale aj citovo vydieravý. Postavenie autistov v bežnom svete si totiž zasluhuje bezbrehý súcit a práve z toho ťaží snaha po unifikovanej rezonácii v divákovej hlave.

Hors normes (Francúzsko, 2019, 114 min.)
Réžia: Olivier Nakache, Éric Toledano. Scenár: Olivier Nakache, Éric Toledano. Hrajú: Vincent Cassel, Reda Kateb, Hélène Vincent, Catherine Mouchet, Frédéric Pierrot, Suliane Brahim ...

autor Zuzana Ondrišová 6.12.2019