NEVESTA NA ZABITIE

NEVESTA NA ZABITIE

7.0

Novinka z produkcie Fox Searchlight vyzerá na prvý pohľad ako tuctový projekt, po ktorom by rýchlo chňapli streamingové služby. Ale to by sme sa ukrátili o celkom vtipný filmový zážitok na veľkom plátne – a tu strieka krv na hektolitre, finále je nápadité a jednoduchá premisa pretavená na dobrý kinofilm.

Všetko máte pritom v slovenskom názve – útla blondínka sa stáva nevestou na zabitie, ale cesta k tejto naháňačke vedie ešte cez malé intro v minulosti, kde sa dvaja chlapci schovávajú počas nejakej hry, kde sa však aj zabíja. Keď príde rýchlo zostrihaná svadba (gratulujem tvorcom, lebo tá pasáž si fakt pýta iba letmé zábery) a po nej svadobná noc, kedy manžel zrazu prichádza ku Grace a hovorí, že rodinná tradícia velí, že si o polnoci má zahrať vyžrebovanú spoločenskú hru. Akurát má smolu, že ňou vybraná verzia sa začína meniť na doslovné hry o život vo veľkom sídle. Časový limit je pritom jasný: do rána musí nevesta zomrieť, inak rodinu postihne veľká kliatba.

Znie to tak uletene, béčkovo a staromódne, až je to napokon celkom zábavné. Dvojica režisérov Tyler Gillett a Matt Bettinelli-Olpin vie v hororovom žánri chodiť, hoci nie vždy doručia pecku. Pravidlá však poznajú, vedia ako na diváka a treba oceniť aj menšie nuansy ako šikovný flashback či jednoduchý štart. Očakávaná naháňačka a zápletka s doslovným lovom nenechá na seba dlho čakať – je tu troška napätia a ide sa tvrdo po výsledku. Tu sa má divák baviť na krvavej akcii, schovávačke a po polhodine sa prepína film na jasnú zabíjačku, kde akurát manžel má tendencie nevestu chrániť, ale zvyšok rodiny je proti...

Nevesta na zabitie okrem jasnej premisy rýchlo potvrdí aj svoj žáner. Má hororový základ, ale zároveň aj silné komediálne cítenie, takže viac sa bavíte ako bojíte. Niektoré absurdné situácie hneď v prvej polovici vás zrazia na kolená alebo sa budete rehotať na celé kino – avšak časť divákov sa môže ladiť na tón dlhšie ako ostatní. Film má dve silné devízy: jednak niektoré bláznivé situácie, ktoré vopred nečakáte a postavy, ktoré sú vhodne využité, hoci občas sú to takmer karikatúry alebo o nich tušíte, že neskončia dobre.

Nevesta na zabitie

Solídne vykreslené postavy majú aj originálne zbrane a do polhodiny ich poznáte. Nie všetci sú zvyknutí zabíjať, niektorí majú v tom pasiu, iní sú skôr amatéri. Nevesta Grace sa postupne zoceľuje, ale nedospeje do módu terminátorky alebo Katniss Everdeen. Skôr si poriadne vytrpí niektoré momenty, ktoré sa aj vám zaryjú až pod kožu. Karta sa otočí iba trošku, stále je tu jasná presila. Väčšina filmu sa odohráva v dome, ale vyjdeme aj do blízkeho okolia, aby sa v útlej stopáži objavili aj ďalšie pasáže (jedna fakt bolestivá).

A neradno prezrádzať finále, ktoré je skutočne výborným zavŕšením celého diela a veľmi zábavne. Umné scény na ceste k nemu podčiarkuje aj výborne zvolená hudba: niekde Brian Tyler núka hororovú hudbu, inde si vypomôže klasickou hudbou (aj Čajkovského overtúra 1812!) alebo old-school platňou. To sú isté dôkazy toho, že sa tvorcovia hrajú s rozličnými prvkami a chcú nás baviť vo viacerých smeroch.

Nevesta na zabitie

Toto je krvavá hororová komédia, za ktorú by sa nehanbil ako producent ani Tarantino alebo ešte lepšie ani Guillermo del Toro. V tom smere je paradoxné, ako sa nedávne Nočné mory z temnôt potácajú v dlhej snahe zaujať, zatiaľ čo tu razantný prístup prináša lepšie výsledky. A svedčí o tom aj svieže obsadenie, kde okrem Andie MacDowell nájdete skôr menej známych hercov. Obsadenie Samary Weaving do hlavnej úlohy je malé víťazstvo, snaží sa ostošesť najmä v nepríjemných sekvenciách a podala sugestívny výkon. Takže fajn, Nevesta na zabitie skóruje ako nečakaná žánrová chuťovka na konci leta.

Ready or Not (USA, 2019, 95 min.)
Réžia: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett. Scenár: Guy Busick, Ryan Murphy. Hrajú: Samara Weaving, Adam Brody, Mark O'Brien ...

autor Michal Korec 23.8.2019