RÝCHLO A ZBESILO: HOBBS A SHAW

RÝCHLO A ZBESILO: HOBBS A SHAW

8.0

Od prvej časti Rýchlo a zbesilo ubehlo 18 rokov. A ak by ste si porovnali skromný debut s agresívnou jazdou s troškou nitra s najnovším príspevkom v sérii, asi by ste ani neverili, že patria do tej istej línie. Po ôsmich hlavných filmoch sa rozhodol Universal kuť železo iným spôsobom a po vzore iných filmových vesmírov, začínajú dostávať priestor aj iné postavy s vlastným dobrodružstvom. Vin Diesel si dáva pauzu ako to už v sérii neraz bolo, ale tentokrát ho vedia nahradiť iní búchači...

Zrejme nie je žiadnym tajomstvom, že séria Rýchlo a zbesilo má tendenciu preťahovať postavy z jednej strany na druhú. Kto bol kedysi zloduchom, ten je dnes sympaťák, ktorému môžeme držať palce. Platí to od Vina Diesela cez The Rocka až po Jasona Stathama, ktorý sa stáva hrdinom s potenciálnym fanklubom práve teraz.

Azda je trošku paradoxom série (hoci ide o odbočku), že dvomi esami zachraňujúcimi svet sú tentokrát práve bývalí chlapíci, čo išli pôvodnej partii autíčkarov po krku. Ale na druhej strane to funguje pre časť fanúšikov, ktorí majú radi hláškujúcich svalnáčov a stačí im sledovať ich kooperáciu i hašterenie.

Hobbs a Shaw majú unikátnu príležitosť v tom, že sa snažia dať dokopy takmer nespojiteľné. Rýchle intro ukáže, o čo ide v kontexte deja (tím MI6 má získať špeciálny vírus, operácia sa zvrtne, končí pichnutím vírusu do žíl agentky, ktorá zrazu zdrhne), oveľa zábavnejší je však štart života dvoch hrdinov, efektívne zobrazený na dvoch poloviciach plátna v inej lokalite. Je otázkou času, kedy sa stretnú zoči-voči a začnú si nakladať – a presne to je aj dôvod, kvôli ktorému zrejme prídete do kina, resp. s tým elementom rátajte.

V prvej tretine prebieha iskrenie naplno, to je ideálna šanca sledovať rozbité motivácie hrdinov a čakať čo sa bude diať neskôr. A budete prekvapení, lebo druhá tretina pripomína už klasickú buddy akčnú komédiu s odlišnými postavami a finálna prešaltuje ešte raz, a začne akcentovať oveľa viac rodinné hodnoty. Ak ste pripravení zistiť čosi o rodinnom pozadí Hobbsovej postavy, ste tu správne.

Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw

A vôbec je zaujímavé sledovať, že spoločné menovatele pre Hobbsa a ShawRýchlo a zbesilo sú vlastne dva. Prvým je akcentovanie rodiny, ktoré je zobrazované na mieste vzťahu otca a dcéry, súrodencov alebo celej famílie. Podobne ako sa rodina skloňovala ešte za čias Doma a spol., tak je vyzdvihovaná aj v tomto spin-offe a tieto hodnoty prerážajú niekedy aj všetko ostatné. Občas za cenu scenáristických barličiek, že keď si nemáte ako poradiť, zájdete za niekým z rodiny alebo že utužovanie z minulosti sa hodí aj dnes.

Druhým menovateľom je totálne uletená akcia, ktorá sa za necelé dve dekády presunula do úplne inej roviny. Zatiaľ čo kúsky z prvého Rýchlo a zbesilo by ste nemali napodobňovať, ale teoreticky by to na cestách aj išlo, po päťke s trezorom séria začala gradovať a osmička už bola takmer na poli sci-fi. Hobbs a Show v tomto smere pokračuje a vypomáhajú si aj upraveným záporákom, ktorý pripomína prakticky už Terminátora a v takom duchu sa nesie celá akcia.

Tu sa asi rozdelia tábory divákov. Puristi z prvých dielov série nebudú nadšení hašterením, zmenou strán a že akcia je síce efektná, ale ďaleko presahuje ľudské možnosti a pripomína viac komiksové akčné hity. Ak ste ochotní pristúpiť na takú hru s divákom, dočkáte sa dynamického akčného filmu, ktorému veľmi pomohla aj réžia Davida Leitcha, ktorý odmakal prvého Johna Wicka, Atomic Blonde či Deadpool 2. Má cit pre neuveriteľnú akciu, dokáže ju gradovať v celej dĺžke 2 hodiny 15 a do konca schováva fakt vtipnú a pritom zábavnú akčnú sekvenciu.

Hobbs a Show zapadli do koloritu série Rýchlo a zbesilo celkom zdarilo. V lete, ktoré zatiaľ nedoručilo veľa svižných akcií, ide o malé plus. Ak dáte zbohom starým dielom, možno si užijete prepálené nové.

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (USA, 2019, 135 min.)
Réžia: David Leitch. Scenár: Chris Morgan, Gary Scott Thompson, Drew Pearce. Hrajú: Dwayne Johnson, Jason Statham, Idris Elba, Vanessa Kirby, Helen Mirren, Eiza González, Lori Pelenise Tuisano ...

autor Michal Korec 3.8.2019