HIGH LIFE

HIGH LIFE

7.0

Miláčik kritikov, francúzska režisérka Claire Denis, sa pokúsila o to, v čom už mnohí zlyhali. Priblížila sa k nedosiahnuteľnému inšpiračnému zdroju a dala mu novú tvár. Po takmer 50 rokoch podnietila diváka hľadať vo svojom najnovšom filme High Life filmový klenot s názvom Solaris. Zároveň sa však vydala objavovať aj ďalšie dimenzie. Prekročila hranice tabu a vo vesmíre otvorila bránu sexuality.

Vo svojej filozofickej štúdii sa povzniesla nad technickú zložku a špeciálne efekty. Myšlienku povýšila nad blockbustrový vizuál a kým technické parametre stoja v úzadí, obrazovú striedmosť kompenzuje bohatou ideovou náplňou. Z neľudskosti túži vykresať ľudskosť, a naopak z humánnosti plodí zločin a neetickosť.

Na jednoduchom formálnom pôdoryse stojí komplikovaná výpoveď. Zo základného dejového rámca autorka vyprodukovala zložitú štruktúru myšlienok o ľudskej existencii. A to všetko na priestore jednej kozmickej lode letiacej vesmírom. Na pozadí vesmíru tak sledujeme mikrokozmos otca a dcéry smerujúcich k začiatku i koncu, k popretiu časopriestoru aj ľudských zákonov. Ich vzájomnému spolunažívaniu predchádzal život v skupine trestancov odsúdených na smrť. Hlavný hrdina Monte, otec malej WIllow, sa však od skupinky mladých delikventov, ktorých pozemská spoločnosť odsúdila na putovanie vesmírom, odlišuje.

Jeho stoický pokoj a odmietanie podivných pokusov sexuality a reprodukcie priťahuje doktorku Dibbsovú, strojkyňu nekonvenčných vedeckých zámerov. Jednej noci mu proti jeho vôli odoberie vzorku spermií a oplodní nimi mladú ženu, takisto odmietajúcu jej pokusy. Z ich nedobrovoľného spojenia sa zrodí malá Willow, ktorej existencia otrasie základmi Monteho nazerania na život.

High Life High Life

Claire Denis sa nebojí vo svojej sci-fi dráme provokovať myseľ diváka. Vo svojich filmoch nikdy nestavila na istotu, nikdy nepodliezala zábrany a nikdy nebrala ohľady na spoločenské normy. Skúma splodenie, zrodenie i zánik skrz celkom novú optiku. Nízke pudy zrovnoprávňuje s vyššími cieľmi, pričom všetko zobrazuje nemilosrdne vecne a zároveň fatalisticky. Putuje za čiernou dierou nielen vo svojej sci-fi dráme, ale hľadá jej priestor aj v mysli diváka a núti ho prijať neakceptovateľné.

Hoci isté momenty vyznievajú samoúčelne a dokonca ju môžeme obviniť zo pseudoartu a pseudofilozofovania, odkaz snímky High Life na takéto nelichotivé zaradenie až príliš dlho zreje a doznieva. Rukolapný dôkaz, že prepojenia a súvislosti udalostí v príbehu sú dostatočným podnetom k zamysleniu a k uznaniu kvalít umeleckého sci-fi.

High Life High Life

Za zmienku stojí aj obsadenie, ktorému kraľujú Robert Pattinson v úlohe skúšaného Monteho a Juliette Binoche ako tajomná doktorka Dibbsová. Jej postavu režisérka nazvala nebezpečnou, mierne bláznivou, typ akéhosi doktora Divnolásku. Nielen Tarkovskij, ale aj Kubrick preto bdejú nad odkazmi snímky Claire Denis, v ktorej treba hľadať príčinu a následok vykreslenia pohnútok charakterov.

High Life nie je len štúdiou ľudskej sexuality v extrémnych podmienkach. Je to najmä príbeh plný citu jedinečne zosúladený s prostou animálnosťou. Stiera spoločenské tabu, prekračuje zákazy či popiera nepísané zákony. Navyše v hutnej symbolike nám podsúva bolestivú históriu o pokusoch na zvieratách vyslaných do vesmíru. Lajkina nedobrovoľná obeta sa tentoraz premenila aj na tú ľudskú a zanecháva rovnaké množstvo otáznikov, na ktoré neexistuje jednoznačná odpoveď.

High Life (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Poľsko, USA, 2018, 110 min.)
Réžia: Claire Denis. Scenár: Claire Denis, Jean-Pol Fargeau, Geoff Cox. Hrajú: Robert Pattinson, Mia Goth, Juliette Binoche, André Benjamin...

autor Barbora Bačíková 26.4.2019