VERNÍ NEVERNÍ

VERNÍ NEVERNÍ

7.0

Francúzsky herec, režisér a scenárista Louis Garrel má na svojom konte druhý celovečerný film. Verní neverní sa milo pohrávajú s myšlienkou, ako napredovať po rozpade vzťahu, keď „hrozí“ nové opätovné zbližovanie sa. Novinárovi Abelovi jedného dňa oznámi frajerka Marianne, že čaká dieťa s jeho kamarátom Paulom. Paulova sestra Eve sa zasa nemôže dočkať, kedy vyrastie a jej platonická láska Abel sa stane realitou. Máme tu milostný trojuholník, ktorý po rokoch obohacuje Mariannin syn Joseph. Ten disponuje vlastnými vysvetľovacími metódami a vtipne pomenúva pomocou nich konanie okolitých dospelých.

Louis Garrel si na pomoc pri písaní scenára privolal ostrieľaného Jean-Claude Carrièra (Valmont, Neznesiteľná ľahkosť bytia, Netvor). Výsledkom je síce mierne naivná a miestami nelogická, no pritom inteligentne priamočiará romanticko-komediálna dráma Verní neverní. Ťažiskom príbehu sú skrz-naskrz prevarené témy vzťahov a rozchodov, kde však hlavní protagonisti zásadne nechodia okolo horúcej kaše. Dialógové repliky sú našliapané a úderné, nič nenasvedčuje, žeby sa obohraná téma mohla ocitnúť v klišéovitých kulisách.

Marianne (Laetitia Casta) je bezpochyby strašne silná ženská, snáď až priveľmi neodolateľne zobrazená, pretože svojím správaním často dáva najavo, ako ľahostajne pristupuje k Abelovi (Louis Garrel) a vlastne je to taká mrcha ťahajúca za nitky všetkých vôkol. Inteligentný Abel naopak pôsobí veľmi submisívne, až nesvojprávne, hoci divák tuší, že má na viac a svojou bezbrannosťou vlastne len sofistikovane zvažuje svoje možnosti. Dramatickú situáciu podmanivo dotvára mladučká Eve (Lily-Rose Depp), ktorá sa na poli vzťahov len hľadá a Abel je pre ňu čosi ako odrazový mostík do reality.

Verní neverní Verní neverní

Divák sa musí predovšetkým odbremeniť od relatívnej záťaže naivity príbehu a dať sa len unášať celkom vkusným a nezvyčajným postupom vzťahového vzplanutia či vyhasínania. Malý Joseph (Joseph Engel) vynikajúco okoreňuje dospelácke správanie, jeho postavu scenáristi dobre nadávkovali do gradácie príbehu a on si plnými dúškami užíva svoju dôležitosť v krízových situáciách. Vo filme dochádza k otvoreným návrhom, ktoré konvenčnému partnerovi v reálnom vzťahu z úst asi nikdy nevyjdú. No na ozrejmenie situácie sa autorom filmu výborne hodia do pútavo rozohrávanej vzťahovej partie.

Verní neverní Verní neverní

To, čo by človeku v skutočnosti len preblesklo hlavou, tu odznie ako plnohodnotné stanovisko, od ktorého sa odrážajú ďalšie činy. A so všetkými predpokladanými konzekvenciami sú hlavní protagonisti uzrozumení. Preto sa film odvíja navonok tak pokojne, premyslene a inteligentne. S vnútornou dynamikou, ktorá si diváka určite podmaní, lebo príbeh má jasný zámer, pevne vedené postavy a kvalitne vyvážené názorové odpichy v jednotlivých situáciách.

L'Homme fidèle (Francúzsko, 2018, 75 min.)
Réžia: Louis Garrel. Scenár: Jean-Claude Carrière, Louis Garrel. Hrajú: Louis Garrel, Laetitia Casta, Lily-Rose Depp...

autor Zuzana Ondrišová 10.3.2019