SHERLOCK GNOMES

SHERLOCK GNOMES

5.0

Nový animák od Paramountu využíva opäť tematiku trpaslíkov a čo mnohí nečakajú, dorazili sem dvaja hostia, ktorí sa mihli v dobrodružstve pred siedmimi rokmi – Gnómeo a Júlia. Pohybujeme sa v známom univerze, kde autori parodujú známe témy a teraz prihodili ďalšiu skupinu rýdzo britských hrdinov: Sherlocka Holmesa, jeho parťáka Watsona i večného nepriateľa Moriartyho.

Sherlock Gnomes obstojí ako samostatný animák, no súčasne sa tvári ako nenápadné pokračovanie ku Gnómeovi a Júlii. Pravdou je, že pôsobí lepšie ako predchodca, lebo zatiaľ čo ľúbostné taľafatky sa už nedali dobre rozširovať a parodovať, zakomponovanie zápletky, záhady a pátrania so sebastredným detektívom ide tvorcom citeľne lepšie. Dokonca sa im aj darí mixovať obe línie do jednej spoločnej.

Tá Sherlockova štartuje podobne ako správna bondovka či detektívka otváracou sekvenciou, prebehne v nej súboj s Moriartym a zoznámime sa so štylizovanými známymi postavami v detskej verzii. Vtedy sa ukážu silné i slabé stránky línie: postavy sú síce priemerné, no scenáristi dokázali napísať motivácie na slušnej úrovni, takže vás neustále držia v napätí a zápletka je viac zahalená ako odkrytá. To je fajn postup – film, ktorý sa nedá uhádnuť vopred v desiatej minúte sa dnes cení v žánri animákov a väčšinu stopáže vás nesklame.

Iste, sú tu rozličné narážky na svet Sherlocka a občas hrá na príliš prvotné asociácie: keď sa objaví na scéne pes, dorazia narážky či nie baskervillský (a je nebezpečný, takže sa musí strhnúť okamžite naháňačka), niektoré postavy zmiznú, no tušíte, že neskôr sa vynoria. Sú tu aj falošné odhady a podozriví, aby sa napokon vynorili tí správni a pod. No celé je to napísané solídne a  detektívkou s využitím postáv a rozličných miest (čínska štvrť, múzeum atď.) sa nedalo veľa pokaziť.

Sherlock Gnomes Sherlock Gnomes

Kto je teda opäť tým otravným elementom? Nuž, Gnómeo a Júlia! Nesympatická dvojica z vlastného filmu žiaľ neobohatí Sherlocka a Watsona v akcii, skôr im zavadzia a rieši si neustále svoje patálie. Napríklad hneď na začiatku vidno peknú romantickú scénu, hneď na to dorazia hádky, blbé plány typu „splašiť orchideu zo stráženého kvetinárstva, hoci ona o ňu nestojí“. Chvíľami sa zdá, že by autori dokázali vytvoriť eventuálne dobrú variáciu na to, čo sa deje s dvojicou po minulom happy-ende, také vzácne pokračovanie po konci známeho príbehu. Ale je to skôr výživná pôda na hašterenie sebeckých postáv, ktoré nechcú ustúpiť. Ťažko im držať palce, keď stratili vaše sympatie už na začiatku...

Je to však práve kríženie s postavami Sherlocka a Watsona, ktoré vytvára potenciálne nové dvojice či zaraďuje zaujímavé interakcie. Napríklad sebeckosť Sherlocka a Júlie je podobná, čo sa dá využiť pre vyhrotený dialóg z opačnej strany – keď pôvodne držkovala Júlia do Gnómea, teraz dostane spätný úder ona. Vďaka kombinácií línií sa tak dočkáme nových interakcií a posunu postáv.

Sherlock Gnomes Sherlock Gnomes

Lenže už po polovici filmu sa ukáže, že podobných nápadov film veľa nemá a záverečná tretina vám nastrčí opäť ošúchané dialógy, slepé stopy a už túžite po tom, aby film skončil, hoci má len 86 minút. Prídeme do nových lokalít, ukážu sa ďalšie postavy, ale to sú všetko skôr povinné zástavky na akčnej jazde smerom k finále. Prvotná záhada stratených trpaslíkov sa začne riešiť, ale neraz si vyberá rôzne obkľuky len, aby ste sa mali na čo pozerať.

Český dabing filmu príliš nevadí, hoci favoritov si v ňom veľa nenájdete. A porovnanie s nedávnymi trpaslíkmi s Chloe je dosť podobné. Výhoda novinky je v Sherlockovej línii a jeho prístupe k záhade, no stávka na návrat Gnómea a Júlie nevyšla. Azda bez nich by bol tento diel trpasličej ságy vitálnejší.

Sherlock Gnomes (UK/USA, 2018, 86 min.)
Réžia: John Stevenson. Scenár: Ben Zazove, Andy Riley, Kevin Cecil, Emily Cook, Kathy Greenberg ...

autor Michal Korec 3.4.2018