PAT & MAT VO FILME

PAT & MAT VO FILME

7.0

Ach, tie seriálové dilemy! Máte úspešný formát, trvá 10 minút, vytvárate malé epizódy aj niekoľko desaťročí, ale potom dostanete nápad, že na kinoplátne by mohli vaši hrdinovia vyniknúť ešte viac. A tak hľadáte cestu, ako ich tam dostať a natiahnuť scenár aspoň na 80 minút. Môžete si dovoliť spojiť viac častí do jedného celku alebo konečne vytiahnuť zo zásuvky scenár tej obrovskej a vytvoriť film.

Seriálové dilemy nemajú iba americkí tvorcovia (Tučniaky z Madagascaru) či Briti (Ovečka Shaun). Ćeskí kolegovia oslavujú 40 rokov s dvomi (ne)šikovnými postavičkami zo seriálu A je to (neskôr získali mená Pat a Mat). Divákov bude zaujímať nielen forma (jeden príbeh vs. viaceré), ale aj doba. A je to bola vždy klasika s jednoduchou animáciou a vtipnými pointami – no ako ich udržať celý film?

Netreba zbytočne chodiť okolo námetu a deja, je veľmi jednoduchý. Autori postavili celovečerný film na trabloch dua, ktoré nám chcú doslova premietať. Na povale našli škatule s filmami a premietačku, takže sa môžeme tešiť na starú klasiku a nie všakovaké aktualizácie. Hoci jeden príbeh už obsahuje aj nábeh na zdravý štýl (Pat a Mat sa popasujú s rotopedom), väčšinou čelia praktickým nástrahám.

Áno, tento film pôsobí aj na veľkom plátne a po 40 rokoch ako poctivé retro. Klasickou animáciou, jednotlivými dilemami a aj ich riešením. Po morálne poučenia nechodí príliš ďaleko, ale nie sú silené, skôr vyplývajú z kontextu praktických problémov a je ich iba niekoľko: občas učí deti recyklovať, ale inokedy apeluje aj na ich rodičov a mrká na nich v štýle „čo dokážu zlaté české ručičky“...

Pat & Mat vo filme Pat & Mat vo filme

Ako sa postaviť k faktu, že Pat a Mat vo filme sú v skutočnosti iba sériou epizód zlepených do celku? Je to na jednej strane plus pre najmenších, ktorí by nedokázali udržať pozornosť a takto majú oveľa väčšiu šancu dopozerať film do konca. Už 5-ročný divák by to mohol zvládnuť – a ak si náhodou odskočí, nepríde o veľa, maximálne o kus epizódy. Čo je dobre.

No hoci autori nešetria fantáziou a skúšajú všetko možné (výmena umývadla, výroba vysávača, aj obkladačky v kúpeľni, kladenie plávajúcej podlahy a súboj s veľkým kaktusom), desať príbehov je paradoxne dosť veľa a mladí i starší diváci už pri piatom-šiestom môžu byť otupení. Áno, na jednej strane si poviete, že príde ten ďalší, ukáže nový nápad a zábava graduje. Lenže pozor, tu zábava ani veľmi negraduje, iba varíruje a kvalita epizód je premenlivá. Azda môže za to aj prístup k sériovému pozeraniu – osobne nezvládam seriály pozerať dlhšie ako hodinu v kuse, lebo som otupený. A aj mňa ako dospelého diváka už posledné epizódy príliš nebavili, lebo 80 minút toho istého je predsa len veľa.

Pat & Mat vo filme Pat & Mat vo filme

Možno je to paradox, že detský divák nepotrebuje analyzovať a baví sa na každej ďalšej scénke. Ten dospelý, pokiaľ ho nechytí vlna nostalgie, bude mierne sklamaný, že sa nekoná veľký príbeh resp. že toto nie je plnohodnotný film. Autori sa o to zrejme ani nepokúsili a stavili na klasiku: zoberieme 10 dobrých situácií a spojíme ich do jedného kusu. Ak by sme aj posudzovali jednotlivé príbehy, dopadli asi tretinkovým systémom: tri sú super, tri nič-moc a zvyšné štyri taká priemerná výplň.

Pat a Mat ako postavičky fungujú a je dobré, že ich autori udržujú pri živote, čiastočne aj archaickým štýlom, svojskou animáciou a dobrou hudbou. U Pata a Mata vo filme čakáte podobne ako pri Ovečke Shaun či Peanuts skôr celistvý príbeh a tu ho nedostanete. Vaše deti môžu vnímať výsledok dvojako: ak im stačia epizódy, budú spokojné. Ak čakajú trochu viac, nenaplní ich to. Nejednoznačný výsledok znamená, že rodičia môžu skúsiť – ale jasný zážitok sa garantovať nedá.

Pat & Mat ve filmu (ČR, 2016, 80 min.)
Réžia: Marek Beneš. Scenár: Marek Beneš

autor Michal Korec 14.4.2016