SÉRIA DIVERGENCIA: EXPERIMENT

SÉRIA DIVERGENCIA: EXPERIMENT

7.0

Divergencia je séria, ktorá akosi žije v tieni Hier o život. Našťastie Hunger Games skončili a môže si žiť svojím životom a pokúsiť sa ukončiť sériu lepšie ako konkurencia s Drozdajkou.

Je náročne nastúpiť na dejovú líniu bez znalosti dvoch minulých dielov, takže volím krátke resumé: Jeanine je mŕtva, Chicago zdanlivo oslobodené, ľud smeruje k hradbe a túži zistiť, čo sa rozprestiera na druhej strane. Tris a Štvorka sú spolu, ale Caleb je za mrežami a čaká na súd. Práve ten začína deliť prežívajúcich na niekoľko táborov: jedny by chceli skoncovať so zástupcami minulého režimu, ďalší sa nemôžu pozerať na popravy. Dobrodružná výprava za hradbu nakoniec ukáže, čo sa tam skrýva, kto tam žije a ako súvisí život v Chicagu s bývalými frakciami a divergentnými so zvyškom sveta. Najmä Tris čakajú nové rozhodnutia, desivé tajomstvá i pohľad do minulosti. Je dôležitá a súčasne zraniteľná.

Zámerne vám nechcem napísať viac; pripravili by ste sa pripravili o najväčšiu devízu Experimentu: pútavý dej. Je stále napínavý, kúsok vám prezradí, aby vás mohol eventuálne neskôr zradiť a stále tvoriť nové tajomstvá. Na pomery dystopického žánru neprináša veľa a nie je ultraobjavný, ale spôsob, akým rozvíja klbko mystéria, je chvályhodný. Šokujúca pointa nepríde a po toľkých zástupcoch žánru vás už máločo prekvapí. Ale spracovanie vyšlo dobre.

Séria Divergencia: Experiment Séria Divergencia: Experiment

Už v prvej recenzii som spomínal, že potenciál na vyššie skóre je – pri treťom filme sa začína plniť, čo je opak Katniss, ktorá pri trojke narazila na umelo cvaknutú poslednú knihu na dva filmy. Keď chcete mať 120-minútový kinohit, ale šetríte obsahom, zdržujete scény, skúšate publiku otrocky servírovať témy a klincovať veľkou pointou, aby prišlo ešte raz. Obava, že Experiment dopadne podobne, sa neplní; film si oproti predchodcom polepšil.

Azda môže za to fakt, že na priemernú dvojku ľahko nadviazať, no skôr zaujme lepší balans celkového osadenstva. Existujúci favoriti sú lepšie namixovaní: okolo Tris sa nemusí točiť celý osud, Štvorka má trošku hlbší podtón ako byť silný búchač (nebojte, pár skupín zmláti), Caleb a Peter dostávajú rovnaké úlohy, a vyložia si ich odlišne. Nové postavy zapadnú do diania a posúvajú diabolské plány či rozličné machinácie. Jeff Daniels si Davida užíva a ostatní sa javia ako videné archetypy, ale prekvapia. Zaberie dualita medzi dianím v Chicagu a za hradbami. Obe miesta čelia istým osudovým momentom, hrdinovia sa snažia naplno a my striedavo odhalíme ďalšiu niť prepojenia. Funguje to lepšie ako iba na jednom mieste. Prečo tá zmena? Zrejme pomáha angažmá Stephena Chobskeho, ktorý stojí za skvelou drámou Perks of Being a Wallflower a s postavami to vie.

Keď sledujete film na veľkom plátne i dobrom zvuku (IMAX, ďakujem), zrazu oceníte všetky nuansy. Futuristickú architektúru, solídnu kameru pri objavovaní nových miest, dunivý zvuk v dobrej chvíli, aj nie príliš originálny, ale funkčný soundtrack (zdá sa, že sa začína vykrádať ďalší kus Hansa Zimmera – jeho vlaňajší Chappie). Ak si spojíte známe postavy v nových situáciách, objavované destinácie a dobrý audiovizuálny kabát, funguje to. Akčných scén nie je príliš – a sú natočené spoľahlivo.

Oceňujem, že Experiment nemusí nutne šokovať veľkou pointou v závere a vyraziť dych. Vystačí si s posunom v sérii, má nádej na dobré finále a existuje ako kúsok mozaiky, čo sa dá vidieť aj znova a nemusíte si do pamäti nutne ukladať dvoch predchodcov. Takže paradox: kvalita série stúpla.

PS – Je možné, že menšie plátna a český dabing uberú na dobrom pocite, vtedy odpočítajte bod.

Allegiant (USA, 2016, 121 min.)
Réžia: Robert Schwentke. Hrajú: Shailene Woodley, Theo James, Jeff Daniels...