HRY O ŽIVOT

HRY O ŽIVOT

7.0

„Bola som posadnutá tou knihou, Hry o život sú úžasné," vyjadrila sa Stephenie Meyerová na adresu konkurenčnej série Suzanne Collinsovej. Twilight bude na popkultúru vrhať tieň nepochybne ešte najbližšie desaťročie. Ako inak vysvetliť, že si knižná hrdinka Katniss Everdeen stíha počas gladiátorských súbojov vyberať medzi dvoma nápadníkmi, na jednej strane je nebojácna a drsná, na strane druhej citlivá a krehká? Nielenže očarila miliónové zástupy mladých čitateliek, ale zdá sa, že vo filmovej adaptácii roztopila srdcia aj americkej kritike (ktorá jej napríklad na serveri Rotten Tomatoes rozdala vrelé recenzie).

Collinsovej séria už v čase vydania čelila porovnávaniu s japonskou vyvražďovačkou Battle Royale. Obe sú založené na zápletke, v ktorej sa agresívni tínedžeri snažia prežiť zabíjaním iných. Svet Hier o život sa odohráva vo vzdialenej budúcnosti, zo Severnej Ameriky ostalo 12 obvodov rozdelených podľa chudoby pod spoločným názvom Panem. Ako odpoveď na krutú občiansku vojnu, hlavné mesto, kde sídlia najbohatší a najvplyvnejší, každoročne organizuje zápasy medzi predstaviteľmi okresov. Šťastena zamieša karty 16 ročnej Katniss, ktorej malú sestru vyberú z osudia mien. V náhlom šoku dobrovoľne preberie jej povinnosť a spolu so synom pekáre, Peetom odchádza do hlavného mesta. Tu bude kŕmená lepšia než hocikedy predtým a pripravovaná na nadchádzajúci boj, z ktorého prežije len jeden?

Hry o život Hry o život

"Mojou úlohou bolo umiestniť divákov do hlavy hrdinky, ako to robila kniha," vyjadril sa režisér Gary Ross, ktorý má na konte už drámu Seabiscuit. Stačí si všimnúť už len ako v mnohých dramatických momentoch absentuje hudba, ako je zrýchlený strih pre potreby surovosti a ako rozostrená kamera účinne navodzuje stiesnenosť a bezmocnosť. Je to práve premyslená štruktúra rozprávania, ktorá Hry o život vyšperkovala do mimoriadne stráviteľného a príjemného popcornu. Film je napriek svojmu dejovému rozdeleniu (druhá polovica sa odohráva takmer iba v bojovej aréne) a relatívne nízkemu rozpočtu (potvrdených je 60 miliónov dolárov) dynamický v každej scéne.

Zručnosť režiséra dokazuje už len spôsob, ako sa vysporiadal s niektorými rozpačitými momentmi príbehu. Romantická línia v knihe pôsobiaca nútene a predvídateľne je vo filme vkusne zaobalená do kritiky nenásytnej spoločnosti a modernej zábavy neustále podliezajúcej hodnoty a humanizmus. Nedokázal ale vykľučkovať zo skutočnosti, že Katniss musí za každých okolností ostať morálne čistá. Nemusí prijímať ťažké rozhodnutia, víťazstvo v špinavej hre jej viac-menej vybavia okolnosti a všetci účastníci hry sú buď dobrí alebo psychopatickí zloduchovia. Katniss napriek tomu ale vďaka rozumnému scenáru a vynikajúcej predstaviteľke Jennifer Lawrence (nominácia na Oscara za film Winter´s bone) pôsobí menej bipolárne a infantilne ako v knihe.

Hry o život Hry o život

"Chcel som, aby si to 12,13,14 roční fanúšíkovia mohli ísť pozrieť,..., je to ich príbeh a zaslúžia si byť v ňom zainteresovaní," vysvetlil Ross menej násilia vo filme (pre Entertainment Weekly) Samozrejme hrdinovia iba veľmi ťažko strácajú svoj šarm, alebo si lámu nechty. Nechýba vtipný prvok v podaní Woodyho Harrelsona a Stanleyho Tucciho, jeden je opitý tréner, druhý excentrický moderátor.  V rámci pravidiel hry a tolerantnosti k deju, ktorí nám tvorcovia servírujú, sú Hry o život atmosférické a pohlcujúce. Nestrácajú atraktivitu síce ani pod povrchom, ale hranice si stanovili vekovou skupinou, ktorej sú primárne určené. Čo najmenej krvi, čo najviac emócií. Harry Potter uvoľnil mediálnu scénu novej mládežníckej filmovej sérii, či to budú práve Hry o život, ukáže Ross až v nasledujúcich častiach trilógie.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

The Hunger Games (USA, 2012, 120 min.)
Réžia: Gary Ross. Námet: Suzanne Collins – rovnomenný román (2008). Scenár: Gary Ross, Suzanne Collins, Billy Ray. Kamera: Tom Stern. Strih: Stephen Mirrione, Juliette Welfling. Hudba: T-Bone Burnett, James Newton Howard. Hrajú: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Donald Sutherland, Woody Harrelson, Lenny Kravitz

autor Marek Hudec 23.3.2012
7.0
6.8