NEMILOSRDNÍ

NEMILOSRDNÍ

5.0

Francúzsky režisér Benjamin Rocher nás nemilosrdne napadol s Antigangom. Respektíve s nemilosrdnými parížskymi policajtmi, ktorí sa neštítia nezákonných praktík a ruku zákona opulentne využívajú v lapaní loptošov. S veľkým haló ničia záškodníkov, ale aj drahé policajné vybavenie. Na čele so skúseným Sergeom Burenom sa jeho podstatne mladšia jednotka vrhá do boja so zločincami majúcich na muške delikátnu privátnu banku.

Keďže Sergeom Burenom nie je nik iný ako charizmatický Jean Reno, film musí šľapať v duchu zadosťučinení, výrazných vzťahových línií a dokonalo zbožňovanej hlavnej postavy. Skvelého šéfovho nahrávača robí Rocherova hviezda Zápasu smrti Alban Renoir ako Burrenova pravá ruka Cartier – impulzívny vymáhač spravodlivosti milujúci svoju tehotnú manželku. V policajnej branži jednotka vykazuje vysokú úspešnosť v likvidácii kriminálnych živlov, no novému riaditeľovi oddelenia nie je po chuti ich demolačná povesť. Navyše sa vyplavuje na povrch Burrenov milostný vzťah s kolegyňou Margaux (Caterina Murino) – riaditeľovou ženou.

Nemilosrdní Nemilosrdní

V pátraní po lúpežnom gangu sa stretávajú s povestným kriminálnikom Kasperom (Jakob Cedergren), v ceste za jeho usvedčením ale zostáva priveľa mŕtvych a materiálnych škôd, takže Burrenova jednotka musí po stiahnutí z prípadu pracovať na vlastnú päsť.

Benjamin Rocher sa po hororovej komédii Zápas smrti o malomestskom futbalovom klube napadnutého zombie nákazou uchýlil ku klasickému žánru kriminálky. S Renom ako hlavným ťahúňom fungujú Nemilosrdní presne podľa potrieb diváka obľubujúceho staré dobré francúzske kriminálne remeslo na filmovom plátne. Hlavný hrdina neohrozene vizionársky odhaľuje možné súvislosti a jeho tým mu je príkladne oddaný. Rocherovi vkusne poslúžil námet známych britských scenáristov Johna Hodgea (Pláž, Trainspotting, Plytký hrob, Tranz) a Nicka Lovea (málo známy, no výborný The Business), aby použil parížske ulice pre príjemné naháňačky a elegantné akčné scény v boji proti zločinu.

Nemilosrdní Nemilosrdní

V scenári ale François Loubeyre postupuje dosť opatrne, ostrosť vzťahov horlivo uhládza a dôraz kladie na mechanické skladanie súvislostí v trocha riedkom príbehu. Nemilosrdní prebiehajú pozvoľným televíznym tempom s výrazným akcentom na ústrednú hereckú ikonu. Chrabro prezentujú súdržnosť vyšetrovateľov i pohnuté mysle pri stratách milovaných osôb. Divák ocení triezvo naporcované rozvrstvenie postáv a ich mnohokrát predvídateľné konanie. Všetko v duchu sledovania tej najklasickejšej kriminálky v pohodlí domova, na návštevu kina však málo atraktívnu, ktorá banálnosťou príbehu nemá šancu v hlave diváka dlhšie rezonovať.

Antigang (Francúzsko, 2015, 90 min.)
Réžia: Benjamin Rocher. Scenár: François Loubeyre , Tristan Schulmann. Hrajú: Jean Reno, Caterina Murino, Thierry Neuvic...

autor Zuzana Ondrišová 9.10.2015