ULETENÁ PARÍŽANKA

ULETENÁ PARÍŽANKA

7.0

Čo má robiť 30-ročná deva z Paríža, keď zistí, že ju vyšmarili z ďalšieho džobu, je stále single a akási istota v živote je v nedohľadne? Nuž, zbalí saky-paky a vydá sa za La Manche do Londýna, aby klofla posledného solventného džentlmena na Ostrovoch, princa Harryho. Camille má jasný plán i pádny dôvod: keď sa stane manželkou prominenta z kráľovského dvora, bude do smrti zabezpečná: žiadna práca, podliezanie šéfovi, nutnosť chodiť autobusom a navyše doživotné stretávanie VIP na akciách, kam bude všade pozývaná. Plán je jasný: už sa iba dostať k princovi a do Buckinghamu...

Bláznivá francúzska komédia potrebuje nových komikov – a prečo nie aj komičky? Keď už tento rok mnohí objavili Amy Schumer vo Vykoľajenej či vlastnej stand-up show, prečo by podobne nežiarila aj Camille Cottin? Má na to viaceré predpoklady: najmä výbornú charizmu, prirodzený talent, istý cit pre situáciu a dokáže ich využiť vo vypointovaných scénach.

Uletená Parížanka má totiž nielen svieži nápad, ale aj rozvinutú zápletku. Scenáristi posielajú Camille do netradičných situácií a ona sa v nich snaží vynaliezť netradičným spôsobom. Spočiatku variácia na komédie o blondínkach (hoci Camilla nie je blond) – tupé jednoduché správanie generuje zaujímavé vtipy. Už len z nižšieho IQ sa dá vyťažiť, no režisér zašiel ďalej a celú plejádu vtipov okorenil ešte ďalším štýlom humoru: boratovským cudzineckým pôsobením na inom území. Camilla je kváziženský Borat, vyzýva okolie k nečakaným scénkam i vyústeniam situácií, svojským chápaním podrýpne aj nejednu autoritu a pobaví.

Uletená Parížanka Uletená Parížanka

Na rozdiel od Borata sa však drží skôr na uzde a nechce byť za každú cenu maximálne pichľavá alebo politicky nekorektná. Osobne síce Borata beriem ako istý štýl humoru, ale mnohým mohol prísť jeho štýl humoru ako dosť trápny – a Camille síce neraz skĺzne do priblblej roviny, ale nie všetko je príliš nútené alebo vyvoláva nepekný efekt. Štipľavé gagy i čiastočne nevhodný humor nechýba, ale predsa len ide o civilnejšiu verziu, už vzhľadom na samotnú hrdinku.

Ale rozhodne je štýl glosovania výborne využitý v dvoch rovinách: francúzsko-bristké vzťahy i reálie poskytujú dostatočné zázemie a kultúrne kontrasty. Druhou je pozícia francúzskej ženy verzus typické konvencie na Ostrovoch. Obe roviny sú čerpané do solídnej hĺbky: Camilla narazí na britské paničky a dáva im zabrať pri rozličných názoroch. Čím bližšie je k Palácu, tým máte väčšie obavy, čo dokáže ešte vyparatiť, ako sa strápniť, ale súčasne aj nastoliť zaujímavý pohľad na Britov a ich poklady.

Uletená Parížanka Uletená Parížanka

Akoby do francúzskej komédie stačilo zrazu angažovať tri prvky: vyjsť z dobrého zázemia i typického humoru. Pridať element vystupovania cudzinca v inom svete (toľko odlišnom). Mať silnú herečku, čo by dokázala celý film utiahnuť prakticky sama; Camille Cottin málokedy zlezie z plátna. Uletená Parížanka to všetko má a hoci nie každá scéna zaberie naplno, režisér rýchlo zistil, že námet nevydá viac ako na hodinku a pol. Čo je plus: pri 82 minútach šetrí materiál a chce byť konzistentne vtipný. Hoci nesadne každému, ženy budú mať k nej určite blizšie ako aj k Boratovi či iným hviezdičkám.

Connasse, princesse des coeurs (Francúzsko/Belgisko, 2015, 80 min.)
Réžia: Eloïse Lang, Noémie Saglio. Scenár: Eloïse Lang, Noémie Saglio. Hrajú: Camille Cottin, Marie-Christine Adam, Stéphane Bern

autor Michal Korec 17.9.2015