DOM KÚZIEL

DOM KÚZIEL

6.0

K európskym animákom pristupujem spravidla opatrne, lebo na jeden solídne nadpriemerný padne aj päť slabších a pri rovnakej cene vstupenky do kina pristupujete k novinkám s opatrnosťou, najmä keď si predstavíte celú rodinu, čo má vysoliť solídny balík peňazí za dvojhodinové predstavenie. Ale Dom kúziel je akurát ten jeden nadpriemerný kúsok, čo by mohol vyplniť aktuálne medzeru v programe.

Opustený kocúrik Hrom sa na potulkách dostane do záhadného domu starého kúzelníka. Zistí, že dom skrýva aj rôzne bytosti zo sveta fantázie. Názory na príchod cudzinca sa líšia: niektorí sa ho ujmú, iní ho príliš nemusia. Aj zo sveta ľudí príde zmena: kúzelníkov synovec má plán s domom i obyvateľmi. Nebojácny kocúrik bude musieť presvedčiť všetkých a podniknúť misiu na spoločnú záchranu.

Už z dejového náčrtu sú jasné kontúry novej rozprávky: hrdina, zloduch, milé postavičky, dobré témy ako chrabrosť, nebojácnosť či zlé témy ako chamtivosť. Už dlho tu nebol animák, ktorý by mal jasne rozdané karty, motivácie postáv a tým pádom netreba ani najmenším divákom vysvetľovať, čo sa deje. Je to veľké plus a odporúčanie, no na druhej strane vyhradenie pre cieľovú skupinu: viac ako na celú rodinu tu tvorcovia cielia na deti od 5 do 11 rokov.

Dom kúziel Dom kúziel

Príbeh je relatívne priamočiary, nie veľmi inovatívny a nemá čím prekvapiť, ale v celkovej dĺžke sa podaril. Viac ako z jednotlivých aktov ťaží zo svojich postáv: kocúrik Hrom je sympatický až príliš, no deti si ho okamžite obľúbia. Osobne mi jeho dizajn veľmi nesadol a ocenil som skôr vedľajšie postavy, ale Hrom je na plátne väčšinu času a treba si zvyknúť. Máme dané postavy: kamaráti sa za Hroma postavia, protivníci sú nebezpeční, synovec kuje pikle. Na pochopenie to stačí, jednotlivé plány do seba zapadajú, orientácia je jednoduchá. Morálka prichádza na prvom mieste.

Dom kúziel ako správny animák ponúkne aj humor a akciu. Lepšie mu ide skôr akčná zložka, hoci si tie najlepšie scény šetrí až do finále resp. poslednej tretiny. Tie solídne vyzneli aj v 3D, Belgičania sa s ním solídne zoznámili už pri dvoch Sammyho dobrodružstvách. Humoru a gagov je tu menej, sú síce roztrúsené po celej stopáži, ale iba niektoré zaberajú na všetkých divákov. Niektoré sú dosť infantilné.

Dom kúziel Dom kúziel

Vizuálna stránka celkom poteší. Animácia i technické prevedenie sú solídne, potešia skôr prostredia ako jednotlivé postavy, no z európskej produkcie ide skôr o ľahší nadpriemer. Dom kúziel sa ukáže ako relatívne bohatý animák – na TOP produkciu Hollywoodu nemá, no v kinách nezapadne.

A to je aj celkový pocit z novinky. Určite mám z nej lepší ako pocit ako zo Siedmich trpaslíkov alebo kritizovaných rozprávok z Afriky. Je to solídna európska produkcia na jesenné popoludnie.

The House of Magic (Belgicko, 2013, 85 min.)
Réžia: Jeremy Degruson, Ben Stassen. Scenár: James Flynn, Dominic Paris, Ben Stassen.