RED 2

RED 2

6.0

Extrémne nebezpeční penzisti sú späť. S novým režisérom, ale osvedčenými scenáristami. RED 2 sa snaží nadviazať na úspešnú jednotku s nestarnúcimi bývalými agentmi tajnej služby, aby sa tentoraz v naháňačke za tajnou zbraňou ukrytou v Moskve dal opäť dokopy tím na čele s Frankom Mosesom (Bruce Willis).

Režisér Dean Parisot (Finty Dicka a Jane) ponechal hlavné postavy v intenciách jednotky svojho kolegu Roberta Schwentkeho, a tak sa okrem Franka opäť stretávame s paranoidným Marvinom (John Malkovich), nekompromisnou Victoriou (Helen Mirren) a rad bývalých agentov rozšíri 32 rokov väznený nebezpečný vynálezca Bailey (Anthony Hopkins).

Vzťah Franka a bývalej telefonistky Sarah (Mary-Louise Parker) začína upadať do rutiny. Neodolajú úlohe zachrániť svet pred bombou z čias studenej vojny a vrhnú sa do nového dobrodružstva, napakovaného vtipnými dialógmi, ohlušujúcou streľbou a nebezpečnými zvodmi, aké okrem učenlivej Sarah predvádza aj Frankova dávna frajerka Katja (Catherine Zeta-Jones). Na krk im dýcha najlepší nájomný vrah Han (Byung-hun Lee), no všetko v priebehu nebezpečnej misie menia ponúkané čiastky za likvidáciu a vedomie, že priateľstvo a poslanie zachrániť svet sú na nezaplatenie...

Red 2 Red 2

Scenáristická dvojica Erich a Jon Hoeberovci ťažia z úspechu RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční (2010) a trocha násilne akcentujú rozpoznávacie znaky hlavných protagonistov. Z Franka robia útlocitného kutila, ktorý si chce len užívať rodinnú pohodu, Marvinova charizma sa stráca v prehnaných hlúpučkých grimasách a Sarah sa stiahla z ohromenej nicky do plačlivého kŕča, hoci občas vystrelí šíp latentnej špionážnej vynaliezavosti. Stabilizujúci inteligentný pokoj Joea (Morgan Freeman) z jednotky tu chýba, ale výborne sa svojej nevyspytateľnej postavy zákerného Baileyho zasa zhostil Hopkins. Mladistvým osviežením je Byung-hun Lee ako fešácky i vtipný zabijak Han a, samozrejme, Helen Mirren oplýva mrazivým chladom a svojou Victoriou dôstojne reprezentuje dôchodcovský šarm staršej agentky.

Red 2 Red 2

Ide o herecký koncert, ktorý sa občas stráca v prílišnej vyumelkovanosti. V jednotke si k divákovi povahové črty protagonistov razili cestu akoby mimochodom a príjemne ho prekvapovali, tuto sa hrá na istotu a občas postavy jednajú príliš samoúčelne a okato pre pobavenie publika. Každopádne, príbehu nechýba duchaplná gradácia, kde je charakteristickým znakom postupné angažovanie postáv do deja, až má divák v zhruba tretine filmu pocit, že to predstavovanie ďalších a ďalších mimoriadne dôležitých persón nikdy neskončí. Potom nastupuje postupná likvidácia a oduševnelá eliminácia nebezpečenstva.

Film nie je tak strihovo úderný ako jeho predchodca, dobre sa však rozohráva akcia i stupňovanie deja. Silvestriho hudba je tak trocha megalomanská, Beck sa v jednotka viac vyhral s gangsterskými sprisahaneckými motívmi. Diváka čaká príjemné pobavenie, nepretržité napätie a solídna práca v akčnom prostredí. O čo menej sa zapracovalo v deji na scenári, o to viac film zachraňujú herecké esá a situačný humor.

Red 2 (USA, 2013, 116 min.)
Réžia: Dean Parisot. Hrajú: Bruce Willis, Helen Mirren, John Malkovich

autor Zuzana Ondrišová 23.8.2013