R.I.P.D.–URNA: ÚTVAR ROZHODNE NEŽIVÝCH AGENTOV

3.0

Robert Schwentke si vyslúžil slušné renomé ako režisér akčnej komédie RED: vo výslužbe a extrémne nebezpeční. Tentoraz si namiesto geriatrickej tajnej služby zvolil posmrtnú jednotku policajtov evidovaných v R.I.P.D. – rest in peace department, v slovenskom preklade toporne uspôsobených na URNA. Tento „útvar rozhodne neživých agentov“ má za úlohu vyhľadávať mŕtvych podvodníkov, ktorí pod maskovanou vizážou normálnych ľudí nechcú opustiť svet živých.

Roku 2010 v režisérovom RED-e vtipne hviezdili Willis, Mirren, Malkovich a Freeman, film ponúkol množstvo neotrelých scén a hlášok, šlo o vynikajúci oddychový a nápaditý akčno-komediálny počin. Podľa názvu jeho tohtoročnej snímky sa zdá, že si úspech z prostredia šmrcnutého bláznivým sci-fi námetom zopakuje. Bohužiaľ, ani maskovacie 3D efekty a donekonečna vertikálne jazdiaca kamera nezakrývajú prázdnotu samotného príbehu neduchaplnej naháňačky za „tuhými“, aby sa pomocou veže poskladanej zo zlatých kameňov nedostali všetci mŕtvi na zem a neovládli ju.

R.I.P.D.–URNA: Útvar rozhodne neživých agentov R.I.P.D.–URNA: Útvar rozhodne neživých agentov

Policajt Nick Walker (Ryan Reynolds) príde pri prestrelke o život, no svoje povolanie vykonáva naďalej po smrti so svojráznym šerifom z 19. storočia Royom Pulsihperom (Jeff Bridges). Pracujú spolu v URNE a pod zmenenou identitou naháňajú tuhých a zároveň pátrajú po zlate, práve kvôli ktorému Walker zomrel rukou svojho falošného partnera Hayesa (Kevin Bacon). Po pohovore „v nebi“ s policajnou dôstojníčkou (Mary Louise-Parker) je mu pridelený vzhľad čínskeho dôchodcu a dosť nasilu musí takto chodiť svetom po boku hundravého Roya čoby vyzývavej sexi blondíny.

Schwentke tentoraz poľavil v britkom dialógovom humore, stavil na spektakulárne naháňačky medzi nebom a zemou, používa kameru na zamaskovanie vágnosti dejotvorných prvkov. Únavná romantická línia posmrtného smútenia Walkerovej manželky a Nickovho montovania sa do jej vdovskej existencie pripomína Ducha, kreatúrne stvárnenie tuhých a praktiky ich odhaľovania URNOU v sebe nesú stopy MIB a prepojenie sveta so záhrobím pomocou zvírených obrích tornád zasa Krotiteľov duchov.

Postava Nicka síce pôsobí správne policajne spravodlivo, no diváka nudí, nemá žiadnu zaujímavú povahovú zložku. Naproti tomu vyznieva šerif Roy príliš teatrálne a toporne sa snaží preniesť do príbehu svojou postavou viac iskrenia, no Bridges len okato kopíruje Roostera Cogburna z True Grit. Baconovi nemožno uprieť výzor ideálneho záporáka a pri pohľade na lakonickú Louise-Parker si len povzdychneme, ako dokonale táto herečka sekundovala Willisovi v RED-e. Navyše, absolútne nedotiahnutými sú striedavé zobrazovania skutočného výzoru mŕtvych policajtov a ich maskovacích identít. Väčšinu času síce strávime s výzorovo pôvodnou dvojicou, aby sa občas v trápne prezentovanom humore zjavili ako nesúrodý párik blondína-Číňan.

Opäť ide o len letnú jednohubku, aby prázdninujúca myseľ vypla a oči sa potešili vírom kamerových premetov. Škoda, že URNE predchádzali oveľa prepracovanejší vo výslužbe a extrémne nebezpeční RED, lebo divák očakáva podobnú netradičnú zábavu, no dostane len nešťastnú zlepeninu romantiky, samoúčelnej akčnej výbušnosti a chabého pokusu o situačný humor.

R. I. P. D. (USA, 2013, 96 min.)
Réžia: Robert Schwentke. Hrajú: Ryan Reynolds, Kevin Bacon, Jeff Bridges, Mary-Louise Parker

autor Zuzana Ondrišová 21.7.2013