LOSOSY V JEMENE

LOSOSY V JEMENE

7.0

Lasse Hallström je zaujímavý režisér, ktorý mal parádne obdobie v 90. rokoch minulého storočia, no po Pobrežných správach nám trošku poľavil a nasledujúce filmy mal citeľne slabšie. Teraz je späť s ľahšou látkou (na svoje pomery) i kvalita stúpa nahor. Lebo o dvojice a zaujímavé postavy u neho nebýva nikdy núdza – a najmä budovanie vzťahov medzi nimi.

Na začiatku filmu i scenára stojí titulná idea – nasadiť do Jemenu prúd lososov a šejka, ktorý tak strašne túži loviť ryby v arabskej krajine, že upúta pozornosť britských politikov. Potom už stačí iba mediálne uvažovať, ako taký projekt môže zabodovať medzi správami zo Stredného východu a nasadiť správneho chlapíka na túto misiu, Alfreda Jonesa. Najprv ju ignoruje, napokon sa doň pustí a zároveň spozná krásnu správkyňu šejkovho majetku. A ešte získa šancu zamyslieť sa nad svojím životom i zmenou, ktorú mu spočiatku bláznivý nápad naznačuje.

Hallström tradične nakrúcal osudové látky, no tentoraz sa vydal cestou adaptácie zaujímavého diela, ktoré ponúka presne postavy stojace pred ďalším kľúčovým momentom svojho života, avšak nie s takou vážnosťou ako v minulosti. Niežeby sa Lasse rozhodol točiť bláznivú komédiu, no teraz si zaumienil vykresliť hlavné charaktery s vlastným pôvabom, ale nepotrebuje ich zasadiť do príliš dramatického kontextu nehôd a fatálnych chvíľ. Je to dobrý prístup; zatiaľ čo jeho iné filmy vás nútili zamýšľať sa hodinu po skončení, z Lososov pôjdete dobre naladení ako kedysi z Čokolády.

Lososy v Jemene Lososy v Jemene

Miestami som mal z Lososov hrejivý pocit ako nedávno z Best Exotic Marigold Hotelu, hoci som nečakal, že v takom krátkom čase dokáže niekto opäť zahrať na divácke city týmto spôsobom. No Lososy nie sú až taký bedeker, a zaujímavých postáv majú hneď niekoľko. Paradoxne, určite sa nedá čakať klasická romanca od postáv Ewana MacGregora a Emily Blunt, ich vzťah sa rodí len pomaličky, postupne (Hallström je v týchto momentoch ako losos vo vode). A má skvelé dialógy, rozhodujúce momenty, zaujímavé fázy i celkový vývoj.

Postava šejka je úplne inak podaná a prináša zaujímavé momenty i pohľad na svet. Metafory, aké sa vo filme síce vídajú, no ich prepojenie s postavami a dianím je vhodne stvárnené a titulný sen je iba jednou z nich. Ak treba popri vzťahu dvojice nájsť niekoho milého, láskavého a s dobrým humorom, Hallström ho v šejkovi ponúka i kvalitným hereckým výkonom.

Lososy v Jemene Lososy v Jemene

A v neposlednom rade príde aj satira. Vychádza z mediálneho sveta, aj keď nemožno čakať druhý príbeh Vrtieť psom. Pre svoj účel však získal triumf – Kristin Scott Thomas v jednej z najlepších rolí svojho života (asi od Anglického pacienta i celkovo). Jej poradkyňa má perfektné bonmoty, výborne napísané črty a hocikedy sa zjaví na plátne, čakajte plné hrste inteligentného humoru.

Lasse Hallström skladá zaujímavý mix – milý film s dobrou náladou. Romancu-neromancu, ktorá sa tvorí, ale neuvidíte z nej veľa. Metaforu i nadhľad šejka. Satiru so skvelo obsadenou postavou. K lepšiemu hodnoteniu chýba snáď iba svižnejšie tempo a hlbší zážitok v druhej polovici, pretože celkovo sú Lososy jasne nevyrovnané. Ak je prvá polovica výborne pripravená, tak rýchlo zistíte, že druhá je slabšia a možno aj tlakom sčasti očakávaného vyústenia niektorých liniek vás toľko nezabaví. Ale určite ju možno zaradiť medzi milé prekvapenia roka.

Salmon Fishing in the Yemen (USA, 2011, 107 min.)
Réžia: Lasse Hallström. Námet: Paul Torday – rovnomenný román (2006). Scenár: Simon Beaufoy. Kamera: Terry Stacey. Strih: Lisa Gunning. Hudba: Dario Marianelli. Hrajú: Ewan McGregor, Emily Blunt, Amr Waked, Kristin Scott Thomas, Tom Mison

autor Michal Korec 1.6.2012
Páči sa mi!
:)