ANDĚL EXIT

ANDĚL EXIT

6.0

Nikdy som veľmi neobľuboval filmy o "feťákoch" a okrem Trainspottingu sa mi snáď ani jeden nedostal pod kožu. Keď som sa pred niekoľkými mesiacmi rozhodol, že to opäť skúsim a vyberiem sa na nový český film Anděl Exit plný sfetovanej luzy a možno konečne zmením pohľad na takto tematicky ladené filmy, nepodarilo sa. Anděl sa mi nepáčil a to miestami až tak, že som bol sám prekvapený.

Snímka sleduje osudy obyvateľov pražskej mestskej časti Smíchov. V jednom byte živorí osamelý Mikeš (Jan Čechtický), na prízemí obchodník Machata so svojou pobožnou manželkou (Eva Holubová) a násilníci, zlodeji a feťáci sa už dávno stali súčasťou ich životov. Mladík Mikeš, sa práve pokúša zmeniť doterajší spôsob existencie a nadviaže vzťah so sympatickou susedkou Janou (Zuzana Stivínová), ktorá by mu určite dokázala pomôcť. Všetko by to bolo možno fajn, ale to by sa nemohol objaviť kamarát Lukáš (Vojta Pavlíček) so svojou priateľkou Kájou (Klára Issová). Mikešovi doslova prdne v bedni opustí priateľku s spolu s prefetenou Kájou sa ocitá v Juhoafrickej republike, kde začne vyrábať špeciálny typ extra silnej drogy. Ako to už býva skoro príde o život a len tesne sa mu podarí uniknúť z pazúrov mafie. Po návrate domov Mikeša všetci nútia, aby začal opäť experimentovať s netradičnou drogou.

Anděl Exit Anděl Exit Anděl Exit

Renomovaný režisér Vladimír Michálek (Amerika, Je třeba zabít Sekala) sa podujal na veľmi náročnú úlohu. Preniesť na filmové plátno knihu Jáchyma Topola (Praha očima), ktorého prózy nedisponujú zrovna silným príbehom, ale skôr atmosferickými nánosmi a nekonečným vrstvením deja. Tak sa čitateľ nakoniec možno spätne a komplikovane, ale predsa dozvie o motívoch konaní hlavných hrdinov. Topol ako scenárista rezignoval na akékoľvek vysvetľovanie a zo svojej knihy vytiahol len základnú kostru. Bez znalosti predlohy je výsledný produkt tak trochu zmätený a roztrieštený.

Anděl Exit ani tak nešokuje samotným dejom, ako skôr vizuálnym spracovaním a kompozíciou. Veľký podiel na tom nesie digitálna kamera Martina Štrbu, ktorý sa úlohy hlavného tvorcu atmosféry zhostil ako vždy na výbornú. Experimentovanie s digitálnym záznamom neskôr prepísaným na 35 mm film, prinieslo niečo, čo český film ešte neponúkol. Farebné kompozície a striedanie filtrov miestami pripomínalo známy manifest Dogmu 95. Dočkáme sa nekompromisným farebných zvratov, dokumentárnej drsnosti a klipovitého strihu (v počte strihov sa radí Anděl Exit na prvé miesta).

Anděl Exit Anděl Exit Anděl Exit

Digitálna kamera, malý štáb, minimálny rozpočet a absolútna sloboda nie sú vždy tým pravým orechovým pre adaptáciu silného príbehu. Okrem filmárskej slobody si Michálek pochvaľoval možnosť chronologického natáčania, čo si ale miestami odniesli herecké výkony hlavných predstaviteľov. Neviem či som mal smolu na filmovú kópiu, ale pomerne často nebolo dobre rozumieť dialógom, ktoré ako keby boli raz nahlas a potom úplne ticho.

Michálek natočil presne ten typ filmu, ktorý jedna skupina s nadšením príjme a druhá bez debaty odmietne. Mne osobne chýbal zaujímavejší príbeh, dynamika, nadhľad a charakteristický humor. Určite si ale na Slovensku nájde divákov, ktorí po desiatich minútach predstavenia nezačnú zmätene hľadať Exit...

Anděl Exit (Česká republika 2000, 100 minút.)
Réžia: Vladimír Michálek. Scenár: Jáchym Topol, Vladimír Michálek. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Jan Čechtický. Hrajú: Jan Čechtický, Klára Issová, Zuzana Stivínová, Vojta Pavlíček, Pavel Landovský, Eva Holubová, Veronika Žilková, Mark Makulo Limbili.

autor Peter Konečný 13.12.2001
6.0
7.0