PRINC A PRUĎAS

PRINC A PRUĎAS

3.0

Uf! Uplynulo niekoľko hodín od pozretia filmu Princ a Pruďas. Zaujíma ma, aká skupina divákov je tá cieľová. Či vôbec existuje, keď dielko vyzerá ako schválne chybne poskladané puzzle (veď je to vlastne „prča“ – takto chaoticky do seba namačkať nekorešpondujúce kúsky skladačky). Teen vtípky obrnené v ťažkom testosterónovom poslaní vyslobodzovať, penetrovať, ctiť a víťaziť. Má to byť odviazaná sranda v kontraste s vážnosťou hrdinských rytierskych činov, no pointovanie scén režisér David Gordon Green zúfalo (aj zámerne) nedoťahuje a, obávam sa, že „cieľovke“ to vôbec neprekáža.

Princ Thadeous  (Danny R. McBride) je flákač za všetky drobné. Hrdinské skutky sú mu ukradnuté, sväté je mu akurát jeho  urodzené prirodzenie. Brat Fabius (James Franco) robí česť svojmu rodu a odhodlane sa vrhá do „zásadných“ výprav, kde ničí zlo hlava-nehlava. Čelí úhlavnému nepriateľovi – čarodejníkovi Leezarovi (Justin Theroux), aby mu vyrval zo zajatia svoju lásku Belladonnu (Zooey Deschanel). Thadeous so svojím poskokom Courtneym (Rasmus Hardiker) sa  chtiac-nechtiac vydáva s bratom na túto oslobodzujúcu misiu, aby dokázal otcovi (Charles Dance), že je hodný svojho postavenia. Na ceste stretávajú krásnu a chrabrú Isabel (Natalie Portman), poháňanú túžbou pomstiť smrť svojich bratov.

Princ a Pruďas Princ a Pruďas

Veľkovýpravná americká historicko-komediálna fantasy Princ a Pruďas paroduje všetku skostnatenú serióznosť chrabrých rytierov a dôležitosť ich misií. Thadeous v podaní McBridea je načesaný, rozkošnícky pupkáč a svojou „vynaliezavou“ lenivosťou búra dôstojnosť svojho postavenia. Fabiova postava usilovne naháňa vodu na bratov mlyn, je nahlúplo hrdinská, naivne zamilovaná, patrične svalnatá  a detinsky túži poraziť všetko zlo sveta. A Leezar oplýva podobnou megalomanskou hlúposťou v snahe splodiť s „úbohou“  Belladonnou hrozivého potomka. Portman po Thorovi opäť funguje ako krásna, krehká a bohabojná – tentoraz prudko necivilizovaná divožienka.

Princ a Pruďas Princ a Pruďas

Sparodovanému svetu zla vs. dobro sa darí hlavne vo vizuálnej rovine s majestátnou hudbou Stevea Jablonskeho. Situačný humor je ale nepestrý a nasilu perverzný. Kopulačné praktiky antického Minotaura, nevkusne bezpohlavné telo zradcu Julieho (Toby Jones), homosexualita Fabiovho bývalého bojového druha či tri prebytočné Leezarove matky posilujú Greenov zámer všemožne prifarbovať prostoduchý príbeh.

Filmový kokteil sa zúfalo nedarí už od začiatku namiešať, všetkých ingrediencií je akosi priveľa a nevedia dospieť k chuťovej symbióze v divákových ústach. Určite sa nájdu fanúšikovia práve takejto ojedinelej snímky, Princ a Pruďas nikoho nenechá nevyhraneným. Otázkou je, akým smerom sa daná vyhranenosť vyberie. Či film postačí na jednorazové okúzlenie svojím parodizujúcim prvoplánovým „šarmom“, alebo sa zarazene opýtame „Toto čo, dopekla, malo znamenať?!“.

Your Highness (USA, 2011, 102 min.)
Réžia: David Gordon Green. Scenár: Danny R. McBride, Ben Best. Kamera: Tim Orr. Strih: Craig Alpert. Hudba: Steve Jablonsky. Hrajú: Danny McBride, James Franco, Zooey Deschanel, Justin Theroux, Natalie Portman, Rasmus HardikerToby Jones, Charles Dance

autor Zuzana Ondrišová 22.6.2011
:)
-