RED: VO VÝSLUŽBE A EXTRÉMNE NEBEZPEČNÍ

RED: VO VÝSLUŽBE A EXTRÉMNE NEBEZPEČNÍ

7.0

Čo robia Bruce Willis, John Malkovich a Helen Mirren po skončení CIA kariéry?

Bruce Willis makal ako šrób v CIA, jeho spis váži snáď tonu a teraz nevie čo ďalej. O šiestej ráno vstáva (alebo aj dve hodiny pred budíkom), zmákne posilňovací set cvikov, naraňajkuje, pretriedi poštu, uprace. Jeho svetlým bodom v mesiaci je príchod šeku, ktorý roztrhá a volá na infolinku finančnej poradkyni, aby poslala nový a popritom si s ňou pokecal. Smutný pohľad na bývalého akčného hrdinu bez manželky – ale tu nemôže vzhľadom na kariéru mať. Všetko sa mení počas noci, keď mu rozstrieľajú barák a on unesie zasnívanú žienku z telefónu, ktorú dovtedy nevidel. Vydáva sa postupne po stopách prípadu zavraždenej novinárky a zoznamu obetí, kde sa objavil aj on a pár známych. Postupne naverbuje ďalších spolubojovníkov do akcie a zistí, kde sa skrýva zhnité koliesko v systéme a komu sa bývalí agenti CIA tak znepáčili.

S odstupom dvoch mesiacov prichádza ďalší film pohrávajúci sa s myšlienkou, čo sa stane s tými, čo celý život lietali po svete, plnili smrtonosné misie, neľútostne sa zahrávali so smrtkou a vždy jej nakopali zadok. Iste, celý 110-minútový nehovorí o tom, ako si lebedia v dome dôchodcov alebo zdobia barák vianočnými ozdobami, ale skôr o tom, že džob je podobný písaniu recenzií. Kto raz začne, ťažko s tým do konca života praští. Nutkanie povstať znovu do akcie je silnejšie...
RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční

RED je akčná komédia, a na vážne momenty si vyhradí prvú polhodinu, keď prakticky nevedno čo čakať. Pohľad na stagnujúceho Willisa pripomína pomaly ľudskú drámu a úvodná akcia, kde sa strieľa s veľkou kadenciou rovnako veľa vtipu neobsahuje. Ale je natočená celkom zručne. Až keď sa dá dokopy Bruce s telefonistkou, vznikne priestor na trošku humoru a pomrkávanie. Dej ho ešte predsa chvíľu nevyužíva, keď musí predstaviť mladého CIA šikuliaka a jeho šéfku. Potom však príde cca 35. minúta a na scénu nastúpi odzbrojujúci magor v podaní Johna Malkovicha. No garantujem vám, že potom už bude veselo. O akciu v zručnom šate nie je núdza – dôjde dokonca na crazy detaily, ktoré by mohol obdivovať aj Edgar Wright (režisér Hot Fuzz). Slúži ako dobrá výplň a občas prekvapí bláznivým záberom, nečakaným aranžmá i vhodnou kvantitou.

O humor sa tu starajú viacerí protagonisti. Vedie Malkovich ako magor tvrdiaci, že ho do konca života už budú prenasledovať a jeho vytrhnutie z bažiny do civilného prostredia je kultúrny šok, ktorý zvláda s britkým vtipom. Od Helen Mirren viete čo približne čakať – tvrdá, elegantná, no aj odhodlaná v boji. A Brian Cox si strihol bláznivého Rusa s neuveriteľnou gráciou.

RED síce nemá úplne obdivuhodný scenár, skôr je to taká očakávaná jazda, ktorá sa točí okolo zloducha a nakoniec ho rýchlo nájde. Je však krásnou sondou o tom, ako sa dajú dokopy všetci tí, ktorí kedysi kopali za CIA (alebo aj proti nej), ako si nažívajú vo svojej penzii, no na staré kolená sa vypnú do perfektnej akcie. Sú skvelý tím, no nie vždy im všetko kvôli filmu musí vyjsť. No už len ten pohľad do sveta tých, čo majú v občianskom od 55 do 80 rokov a veľa si pamätajú, akciu však zvládnu aj v tomto veku a odovzdávajú parádne herecké výkony, stojí za to. Je to film, ktorý ocenia milovníci akcie, trošky komédie a aj všetkých obľúbených hercov, pretože doručí čo má.

Možno aj trošku viac – pomerne osviežujúcu akčnú komédiu, ktorá má výborné charaktery i spád. Odpustite spočiatku jeho nevyrovnanosť balansujúcu na hrane vážnosti a kvalitného humoru. V momente, keď režisér štylizovane predstaví Greetings from Luisiana, kde v logu dva krokodíly schramstnú na jeden hlt husičku, bude veselo a rozvinie sa jeden z najlepších filmov tejto jesene.

Red (USA, 2010, 111 min.)
Réžia: Robert Schwentke. Hrajú: Bruce Willis, John Malkovich, Helen Mirren, Karl Urban

autor Michal Korec 29.11.2010