HARRY POTTER A POLOVIČNÝ PRINC

HARRY POTTER A POLOVIČNÝ PRINC

7.0

Predposledný diel čarodejných dobrodružstiev prichádza. Tmavé mraky sa prevaľujú oblohou a aj svet muklov cíti, že sa deje čosi zlé. Deje sa „to zlé“ dobre, alebo zle? To je otázka.

Ponechajme slovné hračky bokom a pripomeňme si na úvod najdôležitejšie fakty. Dva roky po uvedení Fénixovho rádu nám z režisérskej stoličky opätovne kýva prútikom David Yates (mal by zostať pri sérii až do konca) a pred kameru sa vrátili všetky dôležité postavy. Teda až na tú, ktorú-netreba-menovať. Z niekdajších prváčikov sú šiestaci. Je preto jasné, že detskú atmosféru vystriedala tínedžerská. Stále sa samozrejme rieši koniec sveta a podobné záležitosti, ale váha sa prikladá najmä tomu najdôležitejšiemu: zaľúbeniu, randeniu a bozkávaniu. Iste, Draco Malfoy má konečne šancu ukázať svoje kvality a Rokfort má nového učiteľa, ktorý je pre Harryho Pottera dôležitou časťou skladačky, ale skutočná dejová línia trochu zaniká v hihňaní prvých lások na chodbách školy.

Harry Potter a Polovičný princ Harry Potter a Polovičný princ Harry Potter a Polovičný princ

Pripravte sa na to, že Polovičný princ neberie žiadne ohľady na muklov, ktorí sú cudzincami v jeho svete. Po toľkých filmoch má na to samozrejme plné právo. Nič sa nevysvetľuje, postavy sa ani minimálne nepredstavujú. Znalosť sveta a pomerne rozsiahleho deja sa považuje za prirodzenú. Napriek slušnom časovom odstupe, film začína vlastne okamžite po Fénixovom ráde a Yates opätovne dokazuje, že svet médií a novinárčiny vie veľmi umne využiť pre budovanie atmosféry. Patrím k menšej skupine tých, ktorí majú výhrady voči jeho predošlej réžii, tentoraz však musím s uznaním zložiť klobúk. Najmä réžia akčnejších a emotívnejších scén a práca s kameramanom na vizuálnej stránke, je úžasná a v ničom si nezadá s Cuarónovým Väzňom z Azkabanu. Ukazuje sa, že súboj na ministerstve mágie v predošlom filme nebol náhoda, pretože, či už scéna zápasu v metlobale, alebo udalosti v jaskyni, sú vytvorené naozaj strhujúco. Pravda je však aj tá, že týchto scén je vo filme pomerne málo, jeho väčšia časť sa totiž skrýva v dialógoch.

Na scenáristickú stoličku sa po pauze vrátil Steve Kloves a svoju úlohu (nevedno prečo) nezvládol. Zatiaľ, čo v Tajomnej komnate doslova prepísal všetko z knihy do scenára, tentoraz akoby nevedel vybrať, čo je dôležité. Kniha má tri dejové línie (vznik „blbej nálady“ v čarodejnom spoločenstve, Harryho podľahnutie nájdenej učebnici a riešenie úloh, ktoré pred ním stoja), film ich však nevie uchopiť a väčšinu času je hlavnou témou to, kto koho (ne)ľúbi. Draco Mallfoy (ktorý 5 rokov budoval svoj image pre túto chvíľu) tak trochu zúfalo postáva na chodbách, a mnohé scény (krásne aranžované) sú akosi do počtu, či skôr ako pripomienka pred rozlúčkou. Prostrednej časti filmu žiaľ chýba osnovná niť a tempo. Aj samotné tínedžerské pokusy sú síce občas vtipne vypointované, občas však nechcene rozpačité. Pri všetkej úcte k Yatesovmu vizuálnemu cíteniu, vedenie mladých hercov nezvláda tak dobre, ako komediálny rutinér Newell v Ohnivej čaši. Film sa tak trochu prevaľuje na mieste a čaká, kedy sa dostane k pointe.

Herecké výkony tentoraz nemožno odbiť klasickým konštatovaním o vysokej profesionalite, pretože okrem štandardnej kvality veľkých mien (Alan Rickman a Helena Bonham Carter kraľujú každej svojej scéne) ma milo prekvapil „otlkánok“ predošlých filmov Rupert Grint. Jeho Ron Weasley je zrazu vtipný a má čo ponúknuť.

Výsledný efekt je tak vlastne mierne rozporuplný. Krásne obrazy, veľmi dobrá kamera a réžia, ktoré film úctyhodne potemneli a urobili ho výrazne dospelejší (jedna scéna má priam hororový nádych a naznačuje, aký úžasný zážitok to mohol byť). Scenár nevyužívajúci knižný potenciál, však vzbudzuje mierne rozpaky.

Polovičného princa som videl so slovenským dabingom a chcem veriť tomu, že pôvodné znenie čiastočne zmaže problematické časti dialógov. Na mieste je však otázka, či názov filmu nemal byť vodítkom k hlavnej línii a ku katarzii. Mal som pocit, že "kto a prečo je polovičný princ", tak trochu vyšumelo do stratena. Ostatný Potter rozhodne nie je zlý. Na najlepší diel však stále čakáme...

Harry Potter and the Half-Blood Prince (V. Británia/USA, 2009, 150 min.)
Réžia: David Yates. Námet: J. K. Rowling – román. Scenár: Steve Kloves. Kamera: Bruno Delbonnel. Strih: Mark Day. Hudba: Nicholas Hooper. Hrajú: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Michael Gambon, Alan Rickman, Helena Bonham Carter, Jim Broadbent, Robbie Coltrane, Maggie Smith, Julie Walters

autor Vladimír Kurek 16.7.2009
:)
7.6