SEX V MESTE

SEX V MESTE

5.0

Začnime pekne po poriadku. Filmová Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) už nie je tak celkom tridsiatnička. Do tejto vekovej kategórie nespadajú ani jej tri kamarátky: Charlotte York (Kristin Davis), Miranda Hobbes (Cynthia Noxon) a Samatha Jones (Kim Cattrall). Keď skončili dni ich značkového seriálového života, jeho tvorcovia promptne vyvesili ceduľku „Hneď sme späť!“ (S filmom). Z „hneď“ sa stalo necelých päť rokov. Dámam síce nepridali na kilách, ale zato na vráskach trochu áno. Pravdepodobne nejaké pribudli aj scenáristom a producentom, ale... tak im treba!!!

Sex v meste som sledovala piatok čo piatok na ČT, občas aj na nejakej tej PRO7 čo RTL. Tvorí súčasť mojej DVD zbierky. Z času na čas si nejakú tú epizódu pozriem, len tak. Úprimne, ako nabehli záverečné titulky poslednej časti, považovala som vec za skončenú a vytrvalo a naivne som ignorovala zvesti ohľadom filmu. Nevedela som si celkom dobre predstaviť, ako by mohol tento seriál postavený na stručnom glosovaní ženskej a mužskej sexuality, ktorý sa v konečnom dôsledku viac púšťa do žien než do mužov, vyzerať na plátne. Iný rytmus, iné dávkovanie humoru, iný filmársky štýl. (Možno preto nie som scenáristka.) Keď už sa tomu nedalo vyhnúť, zvierala som päste v túžobnom želaní, aby bol film „fajn“.

Nie je. Rozbieha sa v príjemných rytmoch a prvá polhodinka sľubuje pomerne veľa. Alebo aspoň viac. Aj keď pripomína VH1 / MTV dokument zo zákulisia módy, je svižná, miestami vtipná, chytľavá. Strihový úvod predstaví Carrie, Charlotte, Mirandu a Samanthu a stručne naznačí, v akom duchu sa niesli ich osudy a tiež, v akom by sa mohol niesť film. Potom príde svadba. A potom to všetko naberie degresívny smer. Carrie upadla do depresie (Snáď ste si nemysleli, že Božský nezazmätkuje.) a tvorcovia sa rozhodli nechať diváka precítiť si to zúfalstvo a sklamanie spolu s ňou. Totiž, presne o tom je ďalšia (úplne zbytočná) hodina filmu. O zúfalstve, v ktorom jedinú iskru nádeje predstavuje Samantha a jej sexuálna, botoxová a (d)epilačná „úprimnosť“. Do hry sa film vracia opäť v svojej poslednej (asi) polhodinke, kedy všetkých osvieti.

Sex v meste Sex v meste Sex v meste

V seriáli medzi štvoricou dám funguje niečo ako dynamické dorovnávanie síl. Keď niektorá z nich (alebo jej vagína) upadla do depresie, nastúpila do popredia jej protiváha, aby situáciu glosovala a odľahčila, čím sa z nevyriešiteľného problému stáva vyriešiteľná malichernosť. Sex v meste, však túto schopnosť postáv nielenže nevyužíva, ale až trestuhodne udupáva akýkoľvek ich potenciál a ohlodáva ich „charakterovú“ výbavu na minimum. Tak, ako som mala rada seriál a aj jeho hrdinky, tak mi film a jeho hrdinky liezli na nervy. S výnimkou Samanthy, ktorá ako jediná zaznamenala posun (oslavuje 50ku, zatiaľ čo v seriáli mala večných 35), zachovala si humor a zároveň ako jediná nepodstúpila drastickú scenáristickú lobotómiu, ktorá zo Charlotte urobila niečo medzi mopslíkom a upišťanou pubertiačkou, z Mirandy ešte chladnejšiu a racionálnejšiu a o to nedostupnejšiu a neúprosnejšiu manželku-právničku a u Carrie spôsobila zastavenie vývoja (čo je asi aj dobre). Na pôvabe ich pováh nepridáva ani fakt, že všetci „ústrední“ muži sú normálni jedinci a buďto chcú princeznej dopriať naozaj véééééľký šatník a všetko, po čom túži (Božský), alebo chcú pravidelný manželský sex (Steve) – a v rámci toho spanikária a zakopnú, alebo sú v zásade mimo obraz  (Harry, Jerrod). Hlavne, sú to oni (konkrétne Božský), kto otvorene chce vzťah bez akýchkoľvek ďalších manifestov v podobe 200 hostí a šiat od Vivienne Westwood.

Sex v meste Sex v meste Sex v meste

Sex v meste vlastne ani nie je regulárny film, skôr pripomína extra predĺžený seriálový maratón, v ktorom vynechali titulky medzi epizódami (a to aj svetlom a strihom). Škoda, že epizódy nevolili s rovnakou starostlivosťou ako haut-couture svadobné šaty pre Vogue foto session. Vtipnosť a šarm ustúpili úmornej snahe o „riešenie“. Na druhej strane sa tým otvoril priestor pre jednoznačne najpríjemnejší herecký zjav vo filme – Jennifer Hudson a jej „Louise zo St. Louis“. Nič to však nemení na tom, že sa film zbytočne sústredí na Carrie, ktorá vždy bola zastrešujúca postava – rozprávač, no sama osebe nemala veľa čo ponúknuť. Recyklácia jej šesť epizód trvajúcich milostných vzplanutí a chladnutí predsa len nie je materiálom na utiahnutie filmu, najmä keď zvyšok ansámblu s „ozajstnými“ problémami hrá tretie a ďalšie husle.

Za najväčšie mínus filmu však považujem jeho prehnanú stopáž a s ňou súvisiace scenáristické lapsusy. Totiž, to, čo sa vo filme stane, rozhodne taký priestor nepotrebuje a ani svižnosťou neutiahne. Trpí tým nielen tempo, ale i humor, ktorý s danou dĺžkou absolútne nerátal. Mnohé z ostatných výhrad by sa dali odstaviť jednoduchým súhlasným prikývnutím a myknutím ramena „Je to predsa Sex v meste!  Láska a značky!“ – tak sa nesťažujte na kabelky, lodičky, šaty a večné „cica“ hlavné hrdinky. Ale myslím, že Long Island Ice Tea to istí. Alebo dva.

PS: Nie, nepomôže, ak si do kina zasadnete bez „predsudkov“ vyplývajúcich zo znalosti seriálu.

PS2: Ale je možné, že film budete považovať za „rozkošný“. V tom prípade gratulujem. Dosiahli ste niečo, o čo som sa ja len pokúšala.

Sex and the City: The Movie (USA, 2008, 145 min.)
Réžia: Michael Patrick King. Námet: Candace Bushnell – postavy z knihy. Scenár: Michael Patrick King. Kamera: John Thomas. Hudba: Aaron Zigman. Hrajú: Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Cynthia Nixon, Kristin Davis, Chris Not

5.0
6.4

Žner: Komédia/Romantický