ASTERIX A OLYMPIJSKÉ HRY

ASTERIX A OLYMPIJSKÉ HRY

3.0

Do tretice všetko dobré? Asterix, Obelix a banda Galov sa vydáva bojovať na olympiádu. Bude to väčšia švanda ako v Egypte s Kleopatrou?

Ak existuje na svete produkcia, ktorá dokáže žmýkať určitú látku tak tvrdo a opakovane ako Hollywood, sú to určite Francúzi. Luc Besson má recept na akčné jednohubky, mladší režiséri chrlia komédie či bláznivé kúsky za pár šupiek a keď má film úspech, do niekoľkých rokov príde pokračovanie. A väčšinou je kvalitatívny prepad markantný – spomeniete si na Purpurové rieky?

Asterix na tom nie je o nič lepšie. Po dobrej jednotke prišla dvojka, ktorá stavila na staré gagy v novom prostredí, ale po celistvosti, deji či originálnych reáliách nebola ani stopa. Slepá láska k hrdinom na novom dobrodružstve však zavážila a Misia Kleopatra osciluje niekde okolo priemeru, plus/mínus jeden bod.

Asterix a Olympijské hry má jeden obrovský klad. Dokazuje, že francúzska kinematografia dokáže vyprodukovať drahú sériu s riadne zostupnou kvalitou. Milovník soundtrackov je ochotný ešte pripočítať bodík za hudbu solídne zapadajúcu do diania a oživujúcu často chudobné prostredie. Všetko ostatné spadá do kategórie záporov.

Dej je ešte epizódnejší a rozdrobenejší ako v dvojke. Pôvodný nápad o Asterixovi a Obelixovi, ktorí objavili rímske tréningové centrum, kde sa atlét Gluteus Maximus (ha, to má byť prvý vtip, ak ste nepostrehli) pripravuje na Olympiádu. Ľstiví Galovia ho však vďaka kúzelnému nápoju dokážu poraziť v nejednej disciplíne, a tak nadobudnú dojem, že môžu ísť pokojne na Olympijské hry aj oni a vyhrať ich. Stane sa, Galovia putujú do Ríma, kde ich nikto príliš nevíta (domáci sú príliš znepokojení, prichádzajúci Gréci skôr prekvapení), ale predsa ich na listinu zapíšu. Lenže trpké sklamania a more potu na im na čele zjaví v momente, keď zistia, že kúzelný nápoj je ukážkový doping a na hrách je zakázaný...

Asterix a Olympijské hry Asterix a Olympijské hry Asterix a Olympijské hry

Napriek nesúrodému deju sa mi pozdáva rozdelenie filmu na dve polovice. Celá prvá časť je úvodom do diania, nových dobrodružstvách a ceste na Olympijské hry. Bohužiaľ, trvá príliš dlho, obsahuje len veľmi málo zaujímavého a odkrýva nemilú pravdu o minimálnom posune od Misie Kleopatra. Ba čo viac, miestami je ešte trápnejší. Videli ste trailer s Brutusom? Zdal sa vám vtipný? Nie, tak to budete celú hodinu trpieť, možno ešte horšie ako ja. Ak sa vám páčil, nájdete si tu pár dobrých vtipov, ale zvyšok je len recykláciou už videného v predchádzajúcich dvoch dieloch.

Potom začne druhá polovica, od ktorej som si vzhľadom na názov veľa sľuboval, ale s výnimkou množstva cameo úloh vychádza ešte slabšie, pretože všetky trápne vtipy sú preč. Na jednej strane OK, na druhej vás už nezaujme takmer vôbec nič. S výnimkou poslednej desaťminútovky, ktorá postaví dej úplne mimo akéhokoľvek scenára a doteraz rozmýšľam, či to autori mysleli vážne a či som naozaj videl finálny zostrih filmu.

Pri dvojhodinovej stopáži sa veru nemáte na čo tešiť. Dej je vylúhovaný, zlátanina najhrubšieho zrna sklamala nielen po obsahovej, ale aj formálnej stránke. Na filme je vidieť, že bol drahý a Olympijské hry vyzerajú výborne. No kostýmy a výprava vyzerajú byť dosť odfláknuté, čo je vzhľadom na dlhé roky príprav trošku zvláštne zistenie. Áno, ešte sú tu rôzne špeciálne efekty ako pri kúzelnom nápoji či olympijských disciplínach, ale o pragmatickom využití rozpočtu nepresvedčia.

Najväčšou ranou pod pás je však casting. Obelix od Gegeho je stále dobrý, no nový Asterix (Ch. Clavier sa naň vybodol) je najhoršia súčasť filmu. Nemá potrebnú charizmu, je to obyčajný, neskúsený, nezaujímavý holobriadok, ktorý vás nezaujme a nemá zmysel mu držať palce. Rovnako otrasne dopadol aj stvárnený Brutus. Česť mnohým cameo úlohám vrátane Alaina Delona a ich odkrývaniu, ktoré aspoň na chvíľu zabaví.

Pravda, veľkú mieru na hroznom dojme z castingu má aj český dabing, ktorý najmä Brutusa stvárnil neskutočne – ten chlap mi lezie na nervy doteraz, a to som už po viac ako dvoch hodinách filmu. Apropo, hodiny, stopáž je skutočne premrštená a bohato by stačilo 90 minút. V takom prípade by sa možno nenudilo pár detvákov, ktorým nenáročná zábava tohto typu môže vyhovovať.

Asterix a Olympijské hry sú najhorším dielom trilógie a výstražným znamením, že v tejto série už nehodno pokračovať. Ešte horšie ako podpriemerný druhý diel. A tak v rámci konzistencie hodnotení Kinemy padáme v hodnotení poriadne hlboko. Ale zaslúžene, bez ohľadu na tie tisícky divákov, ktoré sa určite vďaka kampani do kina nahrnú.

Astérix aux jeux olympiques (Franc./Nem./Špan./Tal./Belg., 2008)
Réžia: Frédéric Forestier, Thomas Langmann. Scenár: Alexandre Charlot, Olivier Dazat. Kamera: Thierry Arbogast. Hudba: Frédéric Talgorn. Hrajú: Clovis Cornillac, Gérard Depardieu, Alain Delon, Jean-Pierre Cassel, Adriana Karembeu-Sklenaříková (a ďalší).

autor Michal Korec 1.2.2008
3.0
7.0